Hej!
Tänkte bygga altan till våren. Ca 14x5 meter längst med långsidan av nybyggt hus.
Tanken är att gräva ned färdiga plintar eller gjuta, och sedan använda justerbara stolpskon.

2m närmast huset är jag dock inte jättesugen på att gräva då det ligger packad makadam redan.
Jag funderar på lägga en pyramidformad plint med bas 300x300 direkt ovanpå makadam med justerbar stolpsko, likt denna:
Betongpyramidformad plint med hål för stolpsko, av märket Benders.

Alternativt stenplatta med en terassfot i plast:
Justerbar plastterassfot på stenplatta med träbjälke ovanpå, används för altanbygge utan att gräva ner plintar i marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur skulle ni gjort? Jag läste någonstans i forumet att plintar bör grävas ner till frostfritt. Stämmer det? Tror det är ca 1m ner till frostfritt här..

Maalox
Inga konstigheter alls tänker jag? Det du läst om frostfritt handlar om att gjuta plintar ner i jord eller annat material som binder fukt, inte makadam

Edit: är det någorlunda plant så hade jag kört på ditt andra alternativ rakt av, borde vara både billigast och snabbast.

Redigerat:
  • Gilla
MasMats
  • Laddar…
Nu kan det vara tjälskjutande mark under makadam, om den inte är 1 m djup. Men en altan är onödigt att dra ner till frostfritt anyhow. I värsta fall får du justera efter ett par år

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.