Hallå. Jag ska bygga ett Attefallshus och sätta det på 17 plintar som ligger ovan en grusbädd. Jag har grävt ut och tänkte nu lägga duk och på med 0-32. Padda det och sedan på med markisolering 5 cm för att minska tjälen. Ovan det tänkte jag lägga ett lager 8-16 som jag sedan ställer plintar på. Kan man padda det ovan markisolering? Hur tjockt lager måste man ha? Är det fel med 8-16? Jag väljer det för 0 binder fukt och det kan tjälskjuta. Eller tänker jag helt fel?

Jag är ingen expert men förstår jag dig rätt om att du ska ha lösa plintar? Då skulle jag användt något annat under plintarna för att få en stabil yta som itne rör sig, 8-16 kommer itne att bli hårt packad

• Gilla
Clilja
  • Laddar…
Nä det är en av farhågorna jag har. Men om man har 0 storlek i så blir det ju risk för tjällyftning har jag fått höra. Vad tror du om nerifrån räknat duk, 0-32 markisolerings plattor och sedan 0-32 igen?

Jag skulle inte använda någon markisolering om jag byggde med plintar och jag har aldrig sett någon som gjort det heller. Däremot om man gjuter ner plintar är det inte ovanligt att man har markisolering under gjutningen.
Duk, 0-32 och ev lite stenmjöl för att jämna av under plintarna för att lättare få dom i våg skulle jag göra.

Du kommer inte få problem med tjällyftning om du gjuter plintar på rätt sätt och jag tror inte heller att du får det med lösa plintar om du inte har väldigt blöt mark.
Men det är vad jag tror, grundat på att jag har 2st 15 m2 byggnader på lösa plintar med underlag 0-32 och lite stenmjöl:)

• Gilla
Murenroos
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.