Plejd är godkända för homekit redan, och är ute på beta testning, så din kommentar var outdated redan när du skrev den…R RoAd skrev:Om du bryr dig det minsta om kompatibilitet med andra system (vilket du uppenbarligen gör) borde du inte ens överväga Plejd. De har hela tiden visat sin stora ovilja till just det (Schneider sålde sitt innehav i Plejd av den anledningen).
Homekit är ett exempel, de har lovat det i många år, och även om de säger att det ska komma senare i år så skulle i.a.f. inte jag hålla andan.
Välj något system som använder öppna standarder så slipper du byta ut allt i framtiden.
Om du hade velat testa kunde du gjort det i somras:
https://www.plejd.com/sv-se/beta
Ok, då ljög @Patrik_Hed när han hävdade det i: https://www.byggahus.se/forum/threads/plejd.306197/page-68#post-4924307 ? @Myckling behöver bara konfigurera sin dimmer? Varför hjälper du inte honom med det då?Nissens skrev:
Homekit var som sagt ett exempel. De har lovat det i 3 år (eller är det mer än så?) och det är fortfarande inte tillgängligt (nej, ett betatest räknas inte).Nissens skrev:
Plejd är urusla på att få ut nya funktioner, det är ren fakta. Hur länge höll de inte på med en vanlig simpel plugg? När kommer deras första produkt som kan mäta energi?
R RoAd skrev:Nej, båda dessa går att köra på normala vägar och tankas med vanligt bränsle.
Fast stödet i HA är ju ett hack som kan sluta fungera när som helst. Jag hade aldrig accepterat det för "en viktig kugge" i min hemautomation.
Precis, svaret är nej, det går inte. Hur mycket det än "håller på att utvecklas" (tm).
Nej, det är ingen sanning med modifikation, precis lika lite som att Plejd skulle stödja ljussensorer vilket hävdades tidigare. HA stödjer timers, och med ett hack går det att koppla ihop Plejd med HA.
Fast du har ju precis själv bekräftat att man inte kan det. Man kan med hjälp av ett hack använda HA för att styra Plejd. Plejd självt kan väldigt lite. Så varför inte välja ett öppet system istället?
Det låter som det är ganska svårt att installera om man måste hacka in det i HA för att få timerfunktion.
Tack för input! Håller inte med dig alls men ha det gott!
Det är snarare så att du inte begriper svaret. En CRT-01 är ett relä som klarar 16A last. Man kan ange vilken sorts last man har och får lite olika funktioner beroende på val.R RoAd skrev:Ok, då ljög @Patrik_Hed när han hävdade det i: [länk] ? @Myckling behöver bara konfigurera sin dimmer? Varför hjälper du inte honom med det då?
Homekit var som sagt ett exempel. De har lovat det i 3 år (eller är det mer än så?) och det är fortfarande inte tillgängligt (nej, ett betatest räknas inte).
Plejd är urusla på att få ut nya funktioner, det är ren fakta. Hur länge höll de inte på med en vanlig simpel plugg? När kommer deras första produkt som kan mäta energi?
Så, gör du ett val som ger timerfunktioner så har du full tillgång till det.
Din slutsats berodde helt enkelt på okunskap.
Att du inte inte bryr dig om att Plejd är godkänt för homekit och är sedan några månader är ute på beta testning är ju ditt problem.
Plejd är kända för enkla, pålitliga och väl fungerande produkter. Det är ju en del av deras image, och då tar det förstås tid att ta fram nya produkter. När de väl kommer ut så är det topp kvalitet.
Så de är väldigt bra på att ta fram produkter med hög kvalitet, det är fakta.
Ok, fast frågan gällde ju en DIM-02. Den har alltså också timerfunktion? Eller flyttade du just målstolparna?Nissens skrev:
Jag tror att de flesta håller med mig och anser att det finns stöd för homekit när kunder kan använda det utan att gå med i något betaprogram.Nissens skrev:
Just DIM-02 har jag inte så jag vet inte om den har timerfunktionen. Jag använder inte timerfunktion någonstans faktiskt, men det finns på många puckar.R RoAd skrev:
Att Plejd är godkända för Homekit är ett stort steg, betatestningen har pågått några månader, jag tror att de flesta begriper att integrationen är gjord, och att man vill vara säker på att det är så lite problem som möjligt när de släpper det. Precis som de gjort med övriga produkter.
Så du lade dig i en diskussion du inte vet svaret på och uttalade dig ganska skarpt om att det var felaktig information? Att det finns på andra enheter skrev Patrik också.Nissens skrev:
Ja, det kommer antagligen snart (om inte Plejd ljuger rakt ut), men det finns inte i produkten just nu. Vad med det är så svårt att fatta?Nissens skrev:
Min poäng är att detta är ett exempel på hur sjukt långsamma Plejd är på att implementera saker. Även om det skulle släppas officiellt imorgon så har det tagit över tre år!!
Och nej, det spelar ingen roll att man vill hålla hög kvalitet. Tre år är i sammanhanget löjeväckande och om det tar så lång tid för deras utvecklare att få det att fungera problemfritt så bör de nog överväga att byta ut dem.
Jonte Karlsson skrev:Nissens skrev:
Den här tråden väcktes alltså återigen till liv av någon stackare vars elektriker tryckt in Plejd, och får svaret "nej" angående önskemålet att kunna stänga av en lampa automatiskt.
Ett sprillans nytt svindyrt belysningssystem där man inte kan stänga av en lampa som man vill.
Min kommentar:
Observera: "som man vill"
Att det går stänga av är nog en feature Plejd faktiskt har...
Husägare
· Skåne
· 5 386 inlägg
Tja, du eller marknaden har fel, Plejd har en fantastisk utveckling och satsar hårt på att expandera ytterligare.R RoAd skrev:Så du lade dig i en diskussion du inte vet svaret på och uttalade dig ganska skarpt om att det var felaktig information? Att det finns på andra enheter skrev Patrik också.
Ja, det kommer antagligen snart (om inte Plejd ljuger rakt ut), men det finns inte i produkten just nu. Vad med det är så svårt att fatta?
Min poäng är att detta är ett exempel på hur sjukt långsamma Plejd är på att implementera saker. Även om det skulle släppas officiellt imorgon så har det tagit över tre år!!
Och nej, det spelar ingen roll att man vill hålla hög kvalitet. Tre år är i sammanhanget löjeväckande och om det tar så lång tid för deras utvecklare att få det att fungera problemfritt så bör de nog överväga att byta ut dem.
Det betyder i klartext att de hittills gjort mycket rätt, deras prioriteringar är tydligen bättre än dina.
Att det ev. inte finns en timerfunktion i en puck de har är ju bara en mycket liten glitch, knappast något att gnälla högljutt över…
Jag kunde inte låta bli att köpa på mig lite aktier nu när det är rea.
Redigerat:
Nej, både jag och marknaden kan ha rätt. Ett företag kan göra en medioker produkt men ett bra resultat marknadsmässigt.Nissens skrev:
https://www.expressen.se/allt-om-vin/dryck/ol/olen-som-salde-bast-pa-systembolaget/
Jag konstaterar också att du återigen drog till med trådens tröttaste argument, aktien. Du är snart inte ens underhållande att argumentera mot.
Nej, kanske inte. Tills man vill att sitt premiumsystem ska släcka lyset efter en.Nissens skrev:
Var det inte du förresten som hävdade att utvecklingen tar så lång tid för att det ska släppas produkter av högsta kvalitet? Borde inte "glitchar" av den sorten vara oacceptabla då?
Jag rättade ditt inlägg.Nissens skrev:
Tja, jag använder rörelsedetektorer som både tänder och släcker åt mig de tider på dygnet belysningen behövs, så jag personligen har inte använt timer även när den finns. Men som sagt så har många av Plejds puckar timer, om det nu är så att någon enstaka inte har det så är det förstås ett val de gjort, det är ju inte en bugg som du verkar tro.R RoAd skrev:Nej, både jag och marknaden kan ha rätt. Ett företag kan göra en medioker produkt men ett bra resultat marknadsmässigt.
[länk]
Jag konstaterar också att du återigen drog till med trådens tröttaste argument, aktien. Du är snart inte ens underhållande att argumentera mot.
Nej, kanske inte. Tills man vill att sitt premiumsystem ska släcka lyset efter en.
Var det inte du förresten som hävdade att utvecklingen tar så lång tid för att det ska släppas produkter av högsta kvalitet? Borde inte "glitchar" av den sorten vara oacceptabla då?
Jag rättade ditt inlägg.
Du är väldigt konfident i dina uttalanden, men de är oerhört subjektiva och vinklade.
Nu påstår du dessutom att jag haft aktier i Plejd tidigare, du är duktig på att dra fel slutsatser. Hela tiden.
Jag har inte köpt tidigare eftersom aktien intecknat både nuvarande och förväntade framgångar. Det betyder att det var en mer långsiktig investering tidigare. Med den kursen som är nu lär man dra in en del mer kortsiktigt också.
Nu var det jag som ställde frågan om timerfunktion i Plejddimmern. Kan inte påstå att jag känner mig lurad av elektrikern som monterade den men visst är det lite märkligt att de "alltid monterar plejddimmers eftersom de ju kostar marginellt mer än en vanlig dimmer".
Jag styr själv en hel del belysning med Telldus och enkla 433 Mhz- pluggar och hade dålig koll på att Plejd kör ett eget system via blåtand. Men eftersom viss familjemedlemmar av någon anledning lyckas tända belysningen när de går in i badrummet men aldrig lyckas släcka trots att det är på samma knapp
så tänkte jag att det gick att lägga in ett scenario som säger att x minuter efter belysningen tändes så ska den släckas. Känns ju som en väldigt enkel funktion som borde finnas. Deras Dim-01 och Dim-02 är väl bland de vanligaste produkterna i deras sortiment?
Jag styr själv en hel del belysning med Telldus och enkla 433 Mhz- pluggar och hade dålig koll på att Plejd kör ett eget system via blåtand. Men eftersom viss familjemedlemmar av någon anledning lyckas tända belysningen när de går in i badrummet men aldrig lyckas släcka trots att det är på samma knapp