Frågan är väl varför de skulle vilja förhindra det. Det låter power users integrera Plejd med andra sorts system vilket säkert gör att de säljer mer (även om det säkert är marginellt på det stora hela), och samtidigt slipper Plejd stödja det officiellt. Win-win. Onödigt att lägga resurser på att förhindra det, ju.Alfredo skrev:
Ja naturligtvis men då de väljer att ha ett eget "opublicerat" protokoll är det nog inte helt osannolikt att de även skulle kunna vidta motåtgärder mot de som lyckats knäcka det. Jag har ingen aning om det är tekniskt möjligt att byta/modifiera/kryptera existerande protokoll på existerande hårdvara, men det kan mycket väl vara det.
Det kan nog de flesta, jag hade nog själv kunnat lösa det mesta med Plejd, till en väsentligt högre kostnad, men sen kommer då de där grejorna som inte går och då stupar man på den saknade integrationen och det är synd tycker jag. Det är också tråkigt för de som börjar med Plejd och sen skaffar något annat, då blir det en tröskel att byta sina Plejd och flesta väljer nog att sitta kvar och kommer inte vidare.T tanaris skrev:
Alla funkar nog. Jag har använt Schneiders rörelsevakter i många år, de kostar lite mer men verkar fungera hur länge som helst.nino skrev:
På senare år har jag kopplat in dem på Plejd, och det fungerar utmärkt.
Tror du den här blir bra?Nissens skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska monteras där slangen kommer ut, ska så klart på en takplåt till, det är ca 3.5m upp
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vill ha rörelsevakt på gårdsbelysningen efter kl 24, övrig tid enl astrour.
Jag ser att jag skrev fel namn till dig. Jag menade Steinel, inget annat.nino skrev:
De två bilderna jag bifogar är de jag använder.
de borde ju fungera, men det finns flera modeller att välja mellan.
Hur får gatewayn uppdateringen? Löser Plejd det från sin sida eller gör användaren det?J jonko skrev:
Jag har letat efter hur man uppdaterar Plejd-puckarna men inte hittat något. Jag har lika dana puckar med olika firmware, dessa borde gå att uppdatera så att alla har samma = senaste?
Det kan man tycka. Men det tycker inte Plejd. Endast Plejd själva kan uppdatera firmwaren, så i praktiken sker det i princip aldrig. När buggar hittas och ny mjukvara tas fram eller nya funktioner utvecklas så kan du som kund alltså inte ta del av detta. Det är tjusningen med att köpa nedlåsta produkter med proprietär mjukvara från ett företag som anser att du som kund inte ska kunna göra något själv.pdov skrev:
Dem fungerar ju felfritt och du får den funktionen som du betalade för när du köpte produkten... Så vad finns det att klaga på?J Jonte Karlsson skrev:Det kan man tycka. Men det tycker inte Plejd. Endast Plejd själva kan uppdatera firmwaren, så i praktiken sker det i princip aldrig. När buggar hittas och ny mjukvara tas fram eller nya funktioner utvecklas så kan du som kund alltså inte ta del av detta. Det är tjusningen med att köpa nedlåsta produkter med proprietär mjukvara från ett företag som anser att du som kund inte ska kunna göra något själv.
Vill du ha andra funktioner får du väl köpa en ny produkt. Jag tycker de gör helt rätt när de levererar en så himla bra produkt redan nu.
Man kan ju klaga så att andra här inser att det finns bättre produkter som gör dubbla jobbet till halva priset. Köper man plejd direkt av sin elektriker är det väl snarare fyrdubbla priset mot exempelvis en motsvarande Shelly.T tobbbias skrev: