Nissens
D Derbyboy skrev:
Om du inte använder gatewayen hur styr då då tentor, utanför hemmet?
Styra tentor utanför hemmet?
Vad menar du??

Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Och det kan hända.

[bild]
[länk]

Från en annan tråd:
[länk]
Gott att Plejd dels går fantastiskt bra ekonomiskt, men också att det fungerar utmärkt utan molnet. :)

• Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
S
Müssli Müssli skrev:
Svaret är att det krävs internetanslutning vid installation annars går det inte. När allt är konfigurerat behövs inget internet.
Förklara gärna varför i detalj. Vad behövs och vad behövs inte.
Vad händer om strömmen går? Alla datum, klocka, timers står fel.

R
Nissens Nissens skrev:
Gott att Plejd dels går fantastiskt bra ekonomiskt, men också att det fungerar utmärkt utan molnet. :)
Som så många andra system. Och hur bra plejd fungerar om man inte kan konfigurera det utan en app och molntjänst är ju en tolkningsfråga.

Hur bra det går för företaget ekonomiskt har jag svårt att koppla till nytta för slutkund (-18% i år är ju också tveksamt om det ska klassas som "fantastiskt bra"). Men aktiekursen verkar vara något "plejd fanboys" gillar att argumentera med. Får mig nästan att tro att det kan ligga ekonomiska intressen i att "prata upp" deras produkter.

Du glömmer väl förresten inte att belägga ditt (upprepade) påstående att "HA däremot fungerar inte alls utan internet"? Jag börjar tro att du medvetet glömt bort det ;)

Nissens Nissens skrev:
Som sagt, Plejd fungerar utan molntjänst.
HA däremot fungerar inte alls utan internet…

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Nissens
R RoAd skrev:
Som så många andra system. Och hur bra plejd fungerar om man inte kan konfigurera det utan en app och molntjänst är ju en tolkningsfråga.

Hur bra det går för företaget ekonomiskt har jag svårt att koppla till nytta för slutkund (-18% i år är ju också tveksamt om det ska klassas som "fantastiskt bra"). Men aktiekursen verkar vara något "plejd fanboys" gillar att argumentera med. Får mig nästan att tro att det kan ligga ekonomiska intressen i att "prata upp" deras produkter.

Du glömmer väl förresten inte att belägga ditt (upprepade) påstående att "HA däremot fungerar inte alls utan internet"? Jag börjar tro att du medvetet glömt bort det ;)
Du har uppenbarligen inte läst Plejds senaste kvartalsrapport… både omsättningen och rörelsemarginalen har ökat kraftigt.

Att många aktiekurser sjunkit beror på kriget i Ukraina som du kanske hört talas om… det har inget med företagets verksamhet att göra…

Nja, det är väl många system som är helt beroende av internet och ”molnet” för att fungera…

Självklart är det bra för användarna att Plejd går mycket bra ekonomiskt, det betyder att verksamheten är livskraftig och lär finnas kvar. :)

Redigerat:
S styren skrev:
Förklara gärna varför i detalj. Vad behövs och vad behövs inte.
Du behöver internet när du använder appen för konfigurationen. Då sparas dina inställningar i molnet. När konfigurationen är klar finns all programmering i puckarna och då behövs inget internet. Vid strömavbrott tappar systemet klockan men nästa gång du startar appen så synkas den igen. Dock vet jag inte om internet behövs när klockan synkas.
För att slippa det problemet kan man klicka på ett batteri på en av puckarna, då håller systemet reda på tiden även efter ett strömavbrott.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
S styren skrev:
Man har förstås Plejd batteri till EN av puckarna i nätverket, Då fungerar allt som vanligt efter ett strömavbrott. Batteriet kostar mindre än 200:- och håller i många år.

Plejdsystemet behöver endast ”molnet” vid installation/konfiguration.

Nissens Nissens skrev:
också att det fungerar utmärkt utan molnet. :)
Vi definierar nog fungerar helt olika. Överlever på stödhjul ett tag skulle jag säga.

Nissens Nissens skrev:
Nja, det är väl många system som är helt beroende av internet och ”molnet” för att fungera…
Vad har det med något att göra. En bil behöver vägar för att vara användbar men det är också tämligen irrelevant.

Nissens Nissens skrev:
Plejdsystemet behöver endast ”molnet” vid installation/konfiguration.
Ja precis, Plejd behöver molnet och försvinner det begränsas användbarheten drastiskt då det inte längre går att komplettera eller modifiera.

• Gilla
moonsire
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Vi definierar nog fungerar helt olika. Överlever på stödhjul ett tag skulle jag säga.

Vad har det med något att göra. En bil behöver vägar för att vara användbar men det är också tämligen irrelevant.

Ja precis, Plejd behöver molnet och försvinner det begränsas användbarheten drastiskt då det inte längre går att komplettera eller modifiera.
Haha, visst. Säg att du använder Plejd i 10 år, 99,99% av den tiden är systemet helt oberoende av molnet. Självklart är det en fördel att det fungerar oberoende av internet. :)

Nissens Nissens skrev:
Haha, visst. Säg att du använder Plejd i 10 år
Detta kanske förklarar en del av att vi ser det på så olika sätt. För fast monterade strömbrytare/dimmer för belysning i ett hus ser jag nog snarare en förväntad användning på minst 50 år.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:
Du har uppenbarligen inte läst Plejds senaste kvartalsrapport… både omsättningen och rörelsemarginalen har ökat kraftigt.

Att många aktiekurser sjunkit beror på kriget i Ukraina som du kanske hört talas om… det har inget med företagets verksamhet att göra…

Självklart är det bra för användarna att Plejd går mycket bra ekonomiskt, det betyder att verksamheten är livskraftig och lär finnas kvar. :)
Nej, jag har inte haft intresse nog för att läsa deras rapport. Så ok, det går bra för Plejd. Min fråga återstår: varför är det viktigt för deras slutkunder att de är "livskraftiga och lär finnas kvar"? Kan ni inte bara köpa saker från någon annan tillverkare om de lägger ner? ... nej just det ja, tänkte inte på det ;)

Nissens Nissens skrev:
Som sagt, Plejd fungerar utan molntjänst.
HA däremot fungerar inte alls utan internet…
Ser att du fortsätter att ducka detta påstående du gjorde om home assistant. Ska vi bara nöja oss med att du hittade på, hade totalt fel, men inte är ärlig nog att erkänna det?

• Gilla
  • Haha
Patrik_Hed och 5 till
  • Laddar…
Nissens
R RoAd skrev:
Nej, jag har inte haft intresse nog för att läsa deras rapport. Så ok, det går bra för Plejd. Min fråga återstår: varför är det viktigt för deras slutkunder att de är "livskraftiga och lär finnas kvar"? Kan ni inte bara köpa saker från någon annan tillverkare om de lägger ner? ... nej just det ja, tänkte inte på det ;)

Ser att du fortsätter att ducka detta påstående du gjorde om home assistant. Ska vi bara nöja oss med att du hittade på, hade totalt fel, men inte är ärlig nog att erkänna det?
Att jag tog upp ekonomin i Plejd berodde på det meddelandet jag kommenterade (#836). Risken för att det skall hända med Plejd är obefintlig.
Hittills är det ju du som hävdat sådant som inte stämmer. Så det där med felaktigheter får du stå för.

Om du tror att HA fungerar bra utan internet så får du gärna tro det. Jag har liksom inget behov av att övertyga dig om någonting. Du får ta reda på fakta själv. :)

Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Detta kanske förklarar en del av att vi ser det på så olika sätt. För fast monterade strömbrytare/dimmer för belysning i ett hus ser jag nog snarare en förväntad användning på minst 50 år.
Dimrar lär inte hålla i 50 år. Jag byggde nytt hus för ca 20 år sedan. Originaldimrarna är utbytta sedan länge eftersom de lagt av.
Plejd lär fungera i många år, 10 år var ingen livstidslängd, det var bara ett exempel. Skulle tro att Plejd håller flera decennier.

• Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:
Att jag tog upp ekonomin i Plejd berodde på det meddelandet jag kommenterade (#836). Risken för att det skall hända med Plejd är obefintlig.
Ja vi får hoppas det för er skull :) För oss andra med öppna standarder spelar det ju som sagt ingen större roll.

Nissens Nissens skrev:
Hittills är det ju du som hävdat sådant som inte stämmer. Så det där med felaktigheter får du stå för
Det enda jag kan komma på var just ifrågasättandet av att Plejd går "fantastiskt bra". Där har jag redan sagt att jag vet för lite för att säga något med säkerhet så vill du få det till att jag hade fel så säger jag inte mot.

Det var dessutom ingen viktig fråga för mig att ha rätt i. Poängen var som sagt att det är en nackdel att vara beroende av att de "finns kvar".

Nissens Nissens skrev:
Om du tror att HA fungerar bra utan internet så får du gärna tro det. Jag har liksom inget behov av att övertyga dig om någonting. Du får ta reda på fakta själv. :)
Jag VET att det fungerar utmärkt utan internet. Jag har själv kört mitt system utan internet under en period. Det fungerade precis som innan. Varför skulle det inte?

Att lägga över bevisbördan på mig istället för att bara erkänna att du har fel är bara töntigt.

• Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Dimrar lär inte hålla i 50 år.
Köper man kvalitetsprylar så varför skulle inte de hålla den tiden? :thinking: Men vi kanske har erfarenhet av olika fabrikat. ;):crysmile:

• Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.