D
leby leby skrev:
Om du läser hela beskrivningen har den rörelse, ljus & temperatur sensor. Ljussensorn är linjär. Visst var det väl den produkten du sa inte fanns att köpa i vanlig bygghandel?
Vänta på repliken... nu ska vi igenom begreppet "vanlig bygghandel".. :sleep:
 
  • Haha
David Wallin och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Vänta på repliken... nu ska vi igenom begreppet "vanlig bygghandel".. :sleep:
Det måste väl vara en där det behövs företagskonto för att handla, eftersom elektriker handlar på vanlig bygghandel?
 
  • Gilla
  • Haha
Nissens och 4 till
  • Laddar…
Nissens
leby leby skrev:
Om du läser hela beskrivningen har den rörelse, ljus & temperatur sensor. Ljussensorn är linjär. Visst var det väl den produkten du sa inte fanns att köpa i vanlig bygghandel?
Ser ingenstans i beskrivningen att den mäter och rapporterar aktuell ljusstyrka linjärt. Det är mer sannolikt att den fungerar som andra rörelsedetektorer med ljussensor, man ställer in en tröskel för ljussensorn att trigga vid.

Så den har just den funktionen jag säger att de flesta vill ha, det är ingen efterfrågan på att fortlöpande mäta aktuell ljusstyrka, det vanliga är att man har en justerbar tröskel.

Det verkar som att du inte alls följt den diskussionen vi hade tidigare.
 
Nissens
K karlmb skrev:
Hur många av de nöjda kunderna har fått infon om vilka alternativ som finns om man anlitar rätt elektriker?
Det kan du ju ta reda på om du vill veta det.
En nöjd kund är en nöjd kund.
 
Nissens Nissens skrev:
Ser ingenstans i beskrivningen att den mäter och rapporterar aktuell ljusstyrka linjärt. Det är mer sannolikt att den fungerar som andra rörelsedetektorer med ljussensor, man ställer in en tröskel för ljussensorn att trigga vid.

Så den har just den funktionen jag säger att de flesta vill ha, det är ingen efterfrågan på att fortlöpande mäta aktuell ljusstyrka, det vanliga är att man har en justerbar tröskel.

Det verkar som att du inte alls följt den diskussionen vi hade tidigare.
Test av i första hand utomhusversionen av Philips Hue rörelsesensor, men även den för inomhusbruk nämns. Det är tydligt att båda sensorerna rapporterar aktuell ljusstyrka.

https://automatiserar.se/philipshueoutdoorsensor/
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Nissens
David Wallin David Wallin skrev:
Test av i första hand utomhusversionen av Philips Hue rörelsesensor, men även den för inomhusbruk nämns. Det är tydligt att båda sensorerna rapporterar aktuell ljusstyrka.

[länk]
Japp, då finns det en faktiskt! :)
 
  • Wow
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ser ingenstans i beskrivningen att den mäter och rapporterar aktuell ljusstyrka linjärt. Det är mer sannolikt att den fungerar som andra rörelsedetektorer med ljussensor, man ställer in en tröskel för ljussensorn att trigga vid.

Så den har just den funktionen jag säger att de flesta vill ha, det är ingen efterfrågan på att fortlöpande mäta aktuell ljusstyrka, det vanliga är att man har en justerbar tröskel.

Det verkar som att du inte alls följt den diskussionen vi hade tidigare.
Man ställer inte in nånting i sensorn. Den rapporterar kontinuerligt ljusstyrka och temperatur och vid rörelse rapporteras även det. Sen är det upp till prylen den är ansluten till att göra något vettigt med värdena som rapporteras.

Det är alltså rent tekniskt tre olika sensorer i samma skal.
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:
Ser ingenstans i beskrivningen att den mäter och rapporterar aktuell ljusstyrka linjärt. Det är mer sannolikt att den fungerar som andra rörelsedetektorer med ljussensor, man ställer in en tröskel för ljussensorn att trigga vid.
För din egen skull, ge dig nu och gräv inte det här hålet djupare.

Den rapporterar in aktuell ljusstyrka som sedan kan användas för att ta olika beslut beroende på olika nivåer. Den hade exempelvis löst ditt egna problem med att tända olika lampor inne baserat på olika ljusnivå ute.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Då vore det lämpligt om @Nissens säger åt min Hue att den gör fel då som rapporterar aktuell ljusstyrka.......
Skärmdump av en användargränssnitt med text, inställningsikon, och siffror som visar ljusstyrka eller datamätvärde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
En nöjd kund är en nöjd kund.
Man kan ju vara nöjd för att man inte förstår bättre. Den som åker omkring i en gammal halvrisig bil kanske är nöjd tills den dag han provkör något nyare. Så har det varit för mig vid varje bilbyte...
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 5 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ser ingenstans i beskrivningen att den mäter och rapporterar aktuell ljusstyrka linjärt. Det är mer sannolikt att den fungerar som andra rörelsedetektorer med ljussensor, man ställer in en tröskel för ljussensorn att trigga vid.

Så den har just den funktionen jag säger att de flesta vill ha, det är ingen efterfrågan på att fortlöpande mäta aktuell ljusstyrka, det vanliga är att man har en justerbar tröskel.

Det verkar som att du inte alls följt den diskussionen vi hade tidigare.
Tror inte det är någon ide att svara just dig
Övriga förstod nog vad det står i beskrivningen och hur en sån funkar.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Det där är på gränsen till mobbning när en person erkänner att man har fel så är det antal personer som genast ignorerar det och hackar på personen ifråga. Känns mer som att hela den här tråden borde stängas eftersom det handlar mer om personagrepp än Plejd och dess alternativ
 
R
I ikeo skrev:
Det där är på gränsen till mobbning när en person erkänner att man har fel så är det antal personer som genast ignorerar det och hackar på personen ifråga. Känns mer som att hela den här tråden borde stängas eftersom det handlar mer om personagrepp än Plejd och dess alternativ
Inlägget där @Nissens erkänner att han hade fel skrevs under tiden jag skrev mitt. Så jag ignorerade det inte.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
I ikeo skrev:
Det där är på gränsen till mobbning när en person erkänner att man har fel så är det antal personer som genast ignorerar det och hackar på personen ifråga. Känns mer som att hela den här tråden borde stängas eftersom det handlar mer om personagrepp än Plejd och dess alternativ
Var har han erkänt att han har fel? Jag hittar inte det inlägget.......
 
R
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.