Sista varningen. Läs reglerna, i synnerhet §5.9 Kvalitet, inte kvantitet
Lägg av med dravlet
/Mats
Moderator

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
D
Jag har två proprietära system, som är väsentliga, Somfys RTS och Velux io-homecontrol och det är riktigt störigt, jag hade gärna både hämtat information och kunnat påverka dessa i förhållande till annat men det låter sig då inte göras utan fler dedikerade hubbar och detta avskräcker. Det ska till något verkligen speciellt för att jag skulle ta beslutet att ta in fler såna problembarn i hemmet.

BTW, om någon känner till ett hack för io-homecontrol så vore jag tacksam.

• Gilla
  • Haha
Patrik_Hed och 2 till
  • Laddar…
Varningar utdelade
/Mats
Moderator

• Gilla
elmontören och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
BTW, om någon känner till ett hack för io-homecontrol så vore jag tacksam.
Velux KLF 200. :) Då kan du styra med vad som helst.
https://www.byggbay.se/interface-fo...wd7Sn9YqGi1LvismuXZk58CYmZgzUHaBoCF80QAvD_BwE

Edit: Eller ja, vad som helst och vad som helst... om det finns en jalusipuck eller dyl. så går det att styra tack vare binäringångar på KLF 200.
Jag använder den på ett ställe där det är KNX för att styra takfönster trådlöst.

//Patrik

D
Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
Velux KLF 200. :) Då kan du styra med vad som helst.
[länk]

Edit: Eller ja, vad som helst och vad som helst... om det finns en jalusipuck eller dyl. så går det att styra tack vare binäringångar på KLF 200.
Jag använder den på ett ställe där det är KNX för att styra takfönster trådlöst.

//Patrik
Tack, ja nu kapar vi tråden lite men det var ju just det med en extra GW jag inte gillar, isf har jag kikat på Somfys Connectivity Kit?

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
D djac skrev:
Tack, ja nu kapar vi tråden lite men det var ju just det med en extra GW jag inte gillar, isf har jag kikat på Somfys Connectivity Kit?
Jag förstår! Även om det där kanske inte kan riktigt ses som en gateway. Jag skulle snarare vilja jämföra den med en binäringång för KNX. Man kan få in slutningar/brytningar från en vanligt strömbrytare eller ett annat system och omvandla detta till trådlösa kommandon. Ingen mjukvarukoppling mellan olika företag som riskerar att sluta fungera.
https://www.garo.se/sv/proffs/produ...riga-knx-produkter/binaringang-4-k-dosmontage

//Patrik

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
J
Jaha, då börjar det. Nu stänger Telldus ner sin gratisversion och det blir abonnemang. Vad säger de som hoppade på detta slutna system nu? Tydligen twitterstorm på Telldus sida...
Försvinner de kanske det bara blir Plejd kvar sen då?
https://telldus.com/important-announcement/

Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Patrik_Hed och 2 till
  • Laddar…
Nissens
J Jocke Best skrev:
Jaha, då börjar det. Nu stänger Telldus ner sin gratisversion och det blir abonnemang. Vad säger de som hoppade på detta slutna system nu? Tydligen twitterstorm på Telldus sida...
[länk]
Vad är det som börjar?

• Gilla
K_H
  • Laddar…
J
Nissens Nissens skrev:
Vad är det som börjar?
Detta är min högst personliga tolkning. Hoppas att vi kan slippa polemiken i denna tråden.
Min spaning är att företag som har tillhandahållit produkter inom hemautomation med en hög prislapp tidigare, nu får problem och inte längre kan finansiera verskamheten, och nu ser sig om efter andra intäkter. Jämför med alla plus-tjänster som dyker upp på nätet. Det spekuleras också att Telldus kommer stänga ner det lokala API:t för att förhindra att man går runt deras prenumerationstjänst. Sammantaget så visar det på risken att köpa in sig i slutna system där man inte har kontroll på produkten man köpt. Men det är min spaning. Därmed inte sagt att just Plejd är på väg åt det hållet. Det är en allmän reflektion ang olika val man gör när man påbörjar sin hemstyrningsbana.

• Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
R
pdov pdov skrev:
Nu har det kommit ut vad Plejd lanserar för nya produkter. De har själva lagt ut det på Twitter.

Teknikveckan har hunnit skriva en artikel [länk]
Detta tillförde inte mycket nytta för deras kunder. Styra spotlights har man ju kunnat sedan länge med deras vanliga dimmer, och det finns redan dim2warm i den kategorin (jag har själv ett sådant system från Hidealite).

En spagettilampa för fasaden. En rätt ful sådan dessutom (även om jag inser att smak är subjektiv). En sådan med valfritt utseende har också kunnat styras med en vanlig puck sedan länge.

Och så slutligen en "dum" LED-strip. Som om det inte fanns tillräckligt många sådana redan.

Första kommentaren i den länkade sidan är inte heller imponerad: "Snabba pengar (på lata installatörer) istället för att utveckla den egna produkten. Den fega och lätta vägen. Sannolikt kinesisk ODM med höga marginaler."

• Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Nissens
leby leby skrev:
[länk]
Vad har en rörelsedetektor att göra med en linjär ljussensor menar du?
Det är ju helt olika produkter…

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.