D djac skrev:
Nja, du har ju bevisligen tillgång till internet och där kan du köpa hyra eller abonnera på filmtjänster över ett öppet protokoll, sen finns det olika leverantörer, ungefär som det finns tillverkare av VHS-spelare, eller för den delen enheter för hemstyrning som använder andra öppna protokoll. Det är så enkelt att det som på sikt blir stort är det som är öppet, interoperatibelt och tillgängligt, det blev trist i längden att sitta där med sina fem filmer på Betamaxen, även om man inte råkade vara just cineast.
Och så har vi typ hela Internet som körs i öppna Unix på miljoner olika hårdvaror trots att Microsoft gjort flera försök att låsa in det, tex med .net .
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Och så har vi typ hela Internet som körs i öppna Unix på miljoner olika hårdvaror trots att Microsoft gjort flera försök att låsa in det, tex med .net .
.net är open source och kan köras på Linux. En majoritet av Azure kör Linux inte Windows
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
.net är open source och kan köras på Linux. En majoritet av Azure kör Linux inte Windows
OK. Vad bra. En del av MS som använder OS då!
Fast...https://sv.wikipedia.org/wiki/.NET_Framework
Utvecklare Microsoft
Senaste utgåva 4.5.2 (4.5.51209.34209)
(6 maj 2014)
Operativsystem Windows NT 4.0, Windows 98 och nyare
Typ System platform
Licens MS-EULA, BCL under Microsoft Reference License
Webbplats http://www.microsoft.com/net/

M$s licenser brukar inte vara gratis men jag kan ju ha missat nåt förstås.
 
Redigerat:
K karlmb skrev:
OK. Vad bra. En del av MS som använder OS då!
Fast...[länk]
Utvecklare Microsoft
Senaste utgåva 4.5.2 (4.5.51209.34209)
(6 maj 2014)
Operativsystem Windows NT 4.0, Windows 98 och nyare
Typ System platform
Licens MS-EULA, BCL under Microsoft Reference License
Webbplats [länk]

M$s licenser brukar inte vara gratis men jag kan ju ha missat nåt förstås.
Dåligt uppdaterad artikel bara.
.Net är idag opensource (.NET Platform · GitHub)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M Mats skrev:
Dåligt uppdaterad artikel bara.
.Net är idag opensource (.NET Platform · GitHub)
OK, om de gett upp sin properitära skapelse så stödjer det ju bara det jag ville visa..
 
K karlmb skrev:
OK, om de gett upp sin properitära skapelse så stödjer det ju bara det jag ville visa..
.NET är idag det överlägset bästa ramverket att utveckla system i. .NET Core CLR är i många avseenden snabbare än native (Cpp).
På det är det gratis och open source. Microsoft har gjort ett sjukt bra jobb helt enkelt. Och på det har du också industriledande funktioner och standarder som tex Identity server som bygger på open auth 2, en överlägsen lösning för säkerhet.

På det är hela Azure plattformen med dev ops och Azure portalen sjukt kraftfullt för deployment, CI och drift.

Deras styrka är att de givit upp stängda system, tex TFS är idag ersatt av git osv
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
ersatt av git osv
Ja snart har vi Linus överallt. Ganska fantastiskt vad han åstadkommit egentligen. Nu vet jag naturligtvis att han inte är ensam men utan honom hade nog IT-världen sett lite annorlunda ut idag. Tack Linus! :heart:

Gud så OT, sorry... :oops:
 
  • Gilla
whak och 3 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
.NET är idag det överlägset bästa ramverket att utveckla system i. .NET Core CLR är i många avseenden snabbare än native (Cpp).
På det är det gratis och open source. Microsoft har gjort ett sjukt bra jobb helt enkelt. Och på det har du också industriledande funktioner och standarder som tex Identity server som bygger på open auth 2, en överlägsen lösning för säkerhet.

På det är hela Azure plattformen med dev ops och Azure portalen sjukt kraftfullt för deployment, CI och drift.

Deras styrka är att de givit upp stängda system, tex TFS är idag ersatt av git osv
Nåja, Azure och .net är väl inte det enda som används idag?
 
K karlmb skrev:
Nåja, Azure och .net är väl inte det enda som används idag?
Nej men marknadsledande i de flesta brancher
 
K karlmb skrev:
OK, om de gett upp sin properitära skapelse så stödjer det ju bara det jag ville visa..
Gett upp? Har du precis som Nissens missat att Microsoft är en av världens största och viktigaste spelare inom öppen källkod sedan många år tillbaka? Nissens brukar rabbla upp Microsoft och Apple som exempel på att stängda system är the shit, vilket då skulle bevisa att Plejd har valt helt rätt väg när de går emot resten av världen. Lika kul varje gång han slår ihjäl sina egna argument utan att ens inse det.

Sedan får man förstås skilja på öppna/slutna system och öppen/sluten källkod, det är inte alltid samma sak. Microsofts ekosystem och komponenter var helt och hållet sluten källkod i många år vilket troligtvis är därför som många som inte uppdaterat sin kunskap senaste 15 åren lever kvar med den tanken. Däremot har de alltid tillverka öppna system i bemärkelsen att de redan från början insåg att nyckeln till framgång är tredjepartsutvecklare. Enorma mängder Api:er och bibliotek har alltid varit tillgängliga och publikt dokumenterade och det mesta har byggt på befintliga leverantörsoberoende standarder alternativt varit en del av att ta fram nya sådana.

Alla som har filosofin att de kan göra allt själva och har som affärsidé att tjäna pengar på inlåsningseffekten kastar in handduken en efter en.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
.NET är idag det överlägset bästa ramverket att utveckla system i.
Hmm care to explain? Känns lite som någon är biased här
 
  • Gilla
Mach77777 och 2 till
  • Laddar…
K kuse skrev:
Hmm care to explain? Känns lite som någon är biased här
Jag har ju redan svarat ovanför? Bortsett från att CLR är bättre än native så stödjer också .NET de bästa hostingteknikerna som finns tex Kubernetes

Edit: jag försöker vara objektiv men det finns såklart alltid lite subjektiva åsikter så är det
 
.NET CLR har blivit så bra speciellt JIT att du måste vara maskinkodswizard för att vara bättre
 
J Jonte Karlsson skrev:
Gett upp? Har du precis som Nissens missat att Microsoft är en av världens största och viktigaste spelare inom öppen källkod sedan många år tillbaka? Nissens brukar rabbla upp Microsoft och Apple som exempel på att stängda system är the shit, vilket då skulle bevisa att Plejd har valt helt rätt väg när de går emot resten av världen. Lika kul varje gång han slår ihjäl sina egna argument utan att ens inse det.

Sedan får man förstås skilja på öppna/slutna system och öppen/sluten källkod, det är inte alltid samma sak. Microsofts ekosystem och komponenter var helt och hållet sluten källkod i många år vilket troligtvis är därför som många som inte uppdaterat sin kunskap senaste 15 åren lever kvar med den tanken. Däremot har de alltid tillverka öppna system i bemärkelsen att de redan från början insåg att nyckeln till framgång är tredjepartsutvecklare. Enorma mängder Api:er och bibliotek har alltid varit tillgängliga och publikt dokumenterade och det mesta har byggt på befintliga leverantörsoberoende standarder alternativt varit en del av att ta fram nya sådana.

Alla som har filosofin att de kan göra allt själva och har som affärsidé att tjäna pengar på inlåsningseffekten kastar in handduken en efter en.
Nu var det ju inte MS öppna delar jag kritiserade utan deras properitära.
 
K karlmb skrev:
Nu var det ju inte MS öppna delar jag kritiserade utan deras properitära.
Nu har de ju inga kvar i princip. Förutom OS då. Men du behöver inte köra Windows för att utveckla eller hosta .NET
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.