D
Sittställning Forlowt skrev:
Det där beror ju enbart vilka delar man väljer att belysa. kan tänka mig i ditt exempel så vill du belysa alla negativa. Men i ärlighetens namn finns det positiva delar också.

Ett stängt system är inte lika med dåligt system.
Betamax, toppen!
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Betamax, toppen!
Nja, var inte Video2000 bättre? :thinking:
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 2 till
  • Laddar…
J
Sittställning Forlowt skrev:
Det där beror ju enbart vilka delar man väljer att belysa. kan tänka mig i ditt exempel så vill du belysa alla negativa. Men i ärlighetens namn finns det positiva delar också.

Ett stängt system är inte lika med dåligt system.
Patriks inlägg nedan. Kan nog inte hålla med om att han belyser alla negativa. De positiva i fet stil

"- System som bara kan kommunicera med sina egna apparater, men som tack vare en proprietär gateway kan kommunicera med andra system antingen lokalt eller via molntjänst. Funktionen att sammankoppla system funkar, men om en apparat går sönder då måste den trasiga apparaten bytas ut mot en likadan från samma tillverkare. Har apparaten eller systemet utgått, då får man byta rubbet.
.............................
.............................
.............................
Plejd hör till den förstnämnda kategorin så koppling till Google Home eller Matterstöd genom deras proprietära gateway betyder inte att det är ett öppet system. Bara att det kan kommunicera med andra system."

Akta dig så du inte får skäll nu när du talar om stängt system i den här tråden. Det är ett känsligt kapitel.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Det där beror ju enbart vilka delar man väljer att belysa. kan tänka mig i ditt exempel så vill du belysa alla negativa. Men i ärlighetens namn finns det positiva delar också.

Ett stängt system är inte lika med dåligt system.
Ja, visst! Jag installerar ju själv Plejd hos kunder och jag har Sonos hemma. Dom funkar jättebra, men långsiktigt finns det en oro som inte skulle varit lika påtaglig om det var öppna, standardiserade prylar.

//Patrik
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Sittställning
J Jocke Best skrev:
Patriks inlägg nedan. Kan nog inte hålla med om att han belyser alla negativa. De positiva i fet stil

"- System som bara kan kommunicera med sina egna apparater, men som tack vare en proprietär gateway kan kommunicera med andra system antingen lokalt eller via molntjänst. Funktionen att sammankoppla system funkar, men om en apparat går sönder då måste den trasiga apparaten bytas ut mot en likadan från samma tillverkare. Har apparaten eller systemet utgått, då får man byta rubbet.
.............................
.............................
.............................
Plejd hör till den förstnämnda kategorin så koppling till Google Home eller Matterstöd genom deras proprietära gateway betyder inte att det är ett öppet system. Bara att det kan kommunicera med andra system."

Akta dig så du inte får skäll nu när du talar om stängt system i den här tråden. Det är ett känsligt kapitel.
Skrev inte att belyser negativa bara, jag sa om man belyser. Snälla överläs inte vad jag skriver.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
J
Sittställning Forlowt skrev:
Skrev inte att belyser negativa bara, jag sa om man belyser. Snälla överläs inte vad jag skriver.
Jag vet inte hur man ska tolka detta annars:
"Forlowt skrev:
Det där beror ju enbart vilka delar man väljer att belysa. kan tänka mig i ditt exempel så vill du belysa alla negativa. "

Finns kanske till och med fler negativa? Han kanske inte beskrev alla ens? Vad jag vill få fram, är att det är så fantastiskt känsligt att belysa det negativa. Eftersom det finns olika grader av slutna system, där Plejd inte tillhör det värsta gänget, men ändå kräver någon form av brygga, även i framtiden, tex även för matterfunktionen, så är det en belastning för vissa, och det belystes. Det är klart att man då hittar fler negativa effekter av detta.
Den som vill kan ju hitta positiva effekter med, tex att alla prylar inom systemet funkar bra ihop, eftersom de är framtagna av samma ingenjörer etc
Även att det gynnar enkelheten för tex elektriker att utlova funktion etc utan att behöva göra återbesök.
Kanske även att lämna över systemet till en ny ägare inom sin enkelhet. En mer öppen lösning kanske man hellre tar med sig till sin nya bostad.
Ja sen kommer jag inte på så mycket mer. Ni får fylla på...

P.S Detta är mina åsikter. Gillar man inte dom har jag många andra :cool:
 
Redigerat:
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
Sittställning
J Jocke Best skrev:
Jag vet inte hur man ska tolka detta annars:
"Forlowt skrev:
Det där beror ju enbart vilka delar man väljer att belysa. kan tänka mig i ditt exempel så vill du belysa alla negativa. "

Finns kanske till och med fler negativa? Han kanske inte beskrev alla ens? Vad jag vill få fram, är att det är så fantastiskt känsligt att belysa det negativa. Eftersom det finns olika grader av slutna system, där Plejd inte tillhör det värsta gänget, men ändå kräver någon form av brygga, även i framtiden, tex även för matterfunktionen, så är det en belastning för vissa, och det belystes. Det är klart att man då hittar fler negativa effekter av detta.
Den som vill kan ju hitta positiva effekter med, tex att alla prylar inom systemet funkar bra ihop, eftersom de är framtagna av samma ingenjörer etc
Även att det gynnar enkelheten för tex elektriker att utlova funktion etc utan att behöva göra återbesök.
Kanske även att lämna över systemet till en ny ägare inom sin enkelhet. En mer öppen lösning kanske man hellre tar med sig till sin nya bostad.
Ja sen kommer jag inte på så mycket mer. Ni får fylla på...

P.S Detta är mina åsikter. Gillar man inte dom har jag många andra :cool:
Precis det jag menar, så klart om man vill så kan man hitta många negativa varav många är subjektiva punkter. Jag behöver inte gilla dina åsikter för dom är dina att gilla. Skrev att jag kan tänka mig, det är inte att någon faktiskt gjort det.

Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
Ja, visst! Jag installerar ju själv Plejd hos kunder och jag har Sonos hemma. Dom funkar jättebra, men långsiktigt finns det en oro som inte skulle varit lika påtaglig om det var öppna, standardiserade prylar.

//Patrik
Långsiktigt så har väl egentligen väldigt få system hållt sig kvar. Jag tror det krävs en viss kontroll för att behålla kvaliteten. Android är ganska öppet men det har blivit mer stängt med åren, förr kände jag att jag ägde min telefon för att det var väldigt lätt att låsa upp bootloader men idag krävs det mer pillande.

Jag har inte en stor oro att Plejd kanske spelar ut sig själv eftersom det mest troligt inte kommer vara ett stort ingrepp att byta ut det. Glädjen att få köpa lite nya prylar är halva nöjet med teknik ;)
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
J
Sittställning Forlowt skrev:
Precis det jag menar, så klart om man vill så kan man hitta många negativa varav många är subjektiva punkter. Jag behöver inte gilla dina åsikter för dom är dina att gilla. Skrev att jag kan tänka mig, det är inte att någon faktiskt gjort det.



Långsiktigt så har väl egentligen väldigt få system hållt sig kvar. Jag tror det krävs en viss kontroll för att behålla kvaliteten. Android är ganska öppet men det har blivit mer stängt med åren, förr kände jag att jag ägde min telefon för att det var väldigt lätt att låsa upp bootloader men idag krävs det mer pillande.

Jag har inte en stor oro att Plejd kanske spelar ut sig själv eftersom det mest troligt inte kommer vara ett stort ingrepp att byta ut det. Glädjen att få köpa lite nya prylar är halva nöjet med teknik ;)
Håller iallafall fullständigt med om det sista stycket:D
 
Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
Plejd har för något år sen gått ut med att dom är officiella medlemmar i Matter-standarden, men att dom inte skulle agera på det omgående.
Plejd har gått ut med väligt många saker genom åren. Eftersom vi vet facit så kan man konstatera att 95% har varit rena lögner eller orealistiska drömmar.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
Ja, visst! Jag installerar ju själv Plejd hos kunder och jag har Sonos hemma. Dom funkar jättebra, men långsiktigt finns det en oro som inte skulle varit lika påtaglig om det var öppna, standardiserade prylar.
Frukta inte, för år 2017 gick Plejd ut stort med deras fantastiska samarbete med Sonos. Det har ännu inte blivit något dock. Kanske nästa år, eller vad tror du Nissens?
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nja, är lite trött på att man hela tiden tjatar om att Plejd är och förblir ett slutet system.

Det är ju helt enkelt inte sant.
Din definition av öppet system skiljer sig tydligen från övriga världens definition av öppet system.

Det är som vanligt kul att se dig argumentera mot dig själv. Du brukar säga att Plejds fördel är att det inte är ett öppet system. Men det är minsann visst ett öppet system om någon säger att det inte är det. Du är åtminstone konsekvent i att säga emot dig själv på alla punkter.
 
  • Gilla
  • Haha
BSOD och 3 till
  • Laddar…
D
J Jonte Karlsson skrev:
Din definition av öppet system skiljer sig tydligen från övriga världens definition av öppet system.

Det är som vanligt kul att se dig argumentera mot dig själv. Du brukar säga att Plejds fördel är att det inte är ett öppet system. Men det är minsann visst ett öppet system om någon säger att det inte är det. Du är åtminstone konsekvent i att säga emot dig själv på alla punkter.
Betamax (och Video 2000 för den delen), var också öppna system, i ena änden satt en vanlig stickpropp, passade alltså i vägguttagen, i andra hade man både antennutgång och SCART, superöppet mao! Det var bara däremellan som det var lite svårare.. :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Men det är ingen som har sagt vad denna nya produktkategori kommer att vara?
Vi kör en quiz. Det kommer vara:

1) Något unikt, kreativt, nyskapande
2) Någon medioker variant av produkter som konkurrenterna haft på marknaden i 10-15 år
 
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Perfekt, då kanske det är ok att berätta att man är nöjd med sitt Plejdsystem utan att bli sågad för det!
Ingen har som sagt påstått att du inte får vara nöjd. Men om man är nöjd med sitt Plejd och berättar det i en tråd som handlar om att jämföra Plejd med andra system så är det dock rimligt att man argumenterar för sin sak utan att bara raljera och gå till motangrepp när folk lägger fram saklig kritik och relevanta argument. Där har du inte lyckats så bra.
 
  • Gilla
RoAd och 7 till
  • Laddar…
Sittställning
J Jonte Karlsson skrev:
Vi kör en quiz. Det kommer vara:

1) Något unikt, kreativt, nyskapande
2) Någon medioker variant av produkter som konkurrenterna haft på marknaden i 10-15 år
3) en produkt som finns på marknaden men Plejd nu kommer göra lätt tillgänglig för alla genom grymt bra kvalitet.

Detta bevisar poängen med att det belyser i princip bara det negativa delar konstant. Det är inte en diskussion det är smutskastning.
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.