Sittställning
MultiMan MultiMan skrev:
Det viktigaste är att kunden är nöjd, oavsett system.

Det jag vänder mig emot är (främst) elektriker som kommer med illa underbyggda påståenden som riskerar lura kunder till felaktiga beslut. Exempel på sådant finns ju redan i tråden.

Knappast produktens fel, rätt oväsentligt egentligen som argument mot plejd.

Folk säljer bilar och säger "funkar 100%" sen startar inte bilen dagen därpå, vart är alla hjältar då? Svar; upptagna med att kasta skit på plejd.

Få blir lurade på plejd, produkten funkar och funkar riktigt bra. Grymt stabil i t.ex jämförelse med Ikea som har massvis med buggar tråkigt nog.

Alfredo Alfredo skrev:
Pratar vi just Plejd är inte den inbyggda funktionaliteten som jag ser begränsande utan det är att jag inte kan komma åt och styra prylarna som jag vill. Skulle de verkligen förlora något på att erbjuda någon form av åtkomligt "öppet" API?
En fråga för produktansvarig. Dom lär få massor av synpunkter och förslag på nya funktioner.
Nya funktioner kostar tid och pengar att inför, och ska sedan ge ökad merförsäljning, då får man gallra bland alla förslagen.

E etompau skrev:
Dom lär få massor av synpunkter och förslag på nya funktioner.
Kanske det, men de får de säkert redan idag. Ett ganska angenämt "problem" kan jag dock tycka.

E etompau skrev:
Nya funktioner kostar tid och pengar att införa, och ska sedan ge ökad merförsäljning, då får man gallra bland alla förslagen.
Klart de får gallra men att aktiva kunder helt gratis kommer med förslag där det till och med kan komma ett och annat guldkorn ser jag inte som problematiskt. Ingen menar väl att de ska införa något de inte tror på.

Och skulle "problemen" ovan verkligen öka bara för att jag fick styra min lampa från cron? :p

Alfredo Alfredo skrev:
Kanske det, men de får de säkert redan idag. Ett ganska angenämt "problem" kan jag dock tycka.

Klart de får gallra men att aktiva kunder helt gratis kommer med förslag där det till och med kan komma ett och annat guldkorn ser jag inte som problematiskt. Ingen menar väl att de ska införa något de inte tror på.

Och skulle "problemen" ovan verkligen öka bara för att jag fick styra min lampa från cron? :p

Gissar att Plejd tittar på vad exempel Ikea gör. Mig veterligen har de inte öppna upp ett API mot deras grejor.
När det sker så blir det kanske en ändring hos Plejd.

Visst, det är som producent kul och givande att kundbasen kommer med idéer, men dessa måste i slutändan ge en ökad försäljning/intäkter.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
E etompau skrev:
Visst, det är som producent kul och givande att kundbasen kommer med idéer, men dessa måste i slutändan ge en ökad försäljning/intäkter.
Måste de väl inte. Det är väl bara att kasta allt som inte passar i papperskorgen? Duger inget får man väl kasta allt.

Upprepar min teori om att jag inte ser att dessa förslag inte skulle öka så att de blev svårhanterliga bara för att jag, och andra som så önskar, fick använda deras produkter som vi vill. Försäljningen skulle dock kanske öka något då jag möjligen skulle köpa några "enheter". :D

Alfredo Alfredo skrev:
Måste de väl inte. Det är väl bara att kasta allt som inte passar i papperskorgen? Duger inget får man väl kasta allt.

Upprepar min teori om att jag inte ser att dessa förslag inte skulle öka så att de blev svårhanterliga bara för att jag, och andra som så önskar, fick använda deras produkter som vi vill. Försäljningen skulle dock kanske öka något då jag möjligen skulle köpa några "enheter". :D
Samma här, skulle gärna vilja nyttja deras vriddimmers tillsammans med resten av mina prylar.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:

Vi kanske pratar förbi varandra. Jag menar att ska önskemål om ny funktioner införas i produkterna behöver dessa i slutända ge en merförsäljning och intjäning.

Det följer alltid en prislapp på att utveckla och införa nya funktioner.

E etompau skrev:
Vi kanske pratar förbi varandra.
Ja vi gjorde nog det. Sorry. :oops: Jag trodde du menade att just ett "öppet api" skulle leda till mängder av nya förslag som gav merarbetet men jag tror jag förstår dig nu.

Men just kritiken mot "slutenheten" kan knappast gått dem förbi utan det måste väl vara ett aktivt val. Ett val som jag dock har lite svårt att förstå. Historiskt sett har väl detta med att låsa in kunder kunna falla ut lite olika i och för sig... Tror dock att det blir en allt svårare väg.

• Gilla
etompau
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
Men just kritiken mot "slutenheten" kan knappast gått dem förbi utan det måste väl vara ett aktivt val. Ett val som jag dock har lite svårt att förstå. Historiskt sett har väl detta med att låsa in kunder kunna falla ut lite olika i och för sig... Tror dock att det blir en allt svårare väg.
Ja de är fullt medvetna och det är ett högst aktivt val. Det var detta som fick schneider att tröttna och sälja av sin del av bolaget:

https://www.elinstallatoren.se/2020...ierna-marknaden-kommer-vilja-ha-oppna-system/

• Gilla
jorblad och 1 till
  • Laddar…
Jag är elektriker, och har gärna ett par plejdpuckar i bilen. Förut så låg det några puckar med eltako-logga, och de fungerade också bra tycker jag. Nu har jag ersatt astro-ur och dimmer med en och samma produkt, och jag törs säga att jag har 97% nöjt kundunderlag. De som inte var nöjda drabbades av att tidsinställningen försvann när strömmen bröts, och de fick synka upp tiden via appen.
Jag provade ha lite vadsboprylar i bilen ett tag och lät ett tiotal kunder välja mellan de två olika systemen, alternativt läsa på om något de själva hellre ville sätta in. 100% valde plejd av någon anledning (stilren app kunde vara en anledning).

De allra flesta ville ha en dimmer eller styrd fasadbelysning, och övriga funktioner kom med på köpet. Jag säger aldrig att det är något hyperavancerat hemautomationssystem, utan snarare dimmer/av/på med lite extra finesser. Törs ändå säga att det finns väldigt många som nöjer sig med det.

Sidospår; vad skulle ni föreslå att jag hade i bilen, om jag inte hade plejd-prylar?

• Gilla
one- och 3 till
  • Laddar…
T Tsdoesds skrev:
Törs ändå säga att det finns väldigt många som nöjer sig med det.
Absolut! Jag tror du tänker helt rätt och jag, i alla fall, säger inte att Plejd är skit. Tvärtom, jag tror det idag är en fullgod produkt för många. Synd bara att de inte kan "öppna upp lite" för då skulle det vara intressantare, och kanske framförallt framtidssäkrare, för fler.

• Gilla
Tsdoesds
  • Laddar…
Jag kanske har en lite tråkig framtidsvision, men jag tror faktiskt att enkel av/på/dimmer kombinerat med klassiska strömbrytare kommer vara kvar väldigt länge.

Men jag blir gärna övertygad om jag har fel.:)

Sittställning
T Tsdoesds skrev:
Jag kanske har en lite tråkig framtidsvision, men jag tror faktiskt att enkel av/på/dimmer kombinerat med klassiska strömbrytare kommer vara kvar väldigt länge.

Men jag blir gärna övertygad om jag har fel.:)
Haha spelar ingen roll vad du säger vissa entusiaster är också lite Harare och deras sätt är det enda. Plejd fungerar så jävla bra precis på det dom är avsedda och det ser du första hand att dina kunder vill välja. Men enligt vissa är är dina kunder lurade eller dumma i huvudet för dom fattar inte att det är ett låst system .. plejd ska konka.. alla kommer skratta om 5 år när plejd är utputtat av bättre prylar osv osv...

Plejd för mig är inte tv-shop nicer dicer som hamnar i ett skåp och aldrig används plejd används varje dag och gör exakt det jag vill :love:

• Wow
Leif i Skåne
  • Laddar…
Jag har väl blivit lite marknadsstyrd antar jag. Men finns det något annat system som är mycket bättre tar jag gärna emot tips.

• Gilla
foppa
  • Laddar…
Plejds första kontraktstilverkare var SCANFIL Wellinge AB våren 2016
Scanfils produktionsanläggning i Vellinge är också en av få MFi (Made for iPhone) godkända anläggningar i Sverige, vilket ger Plejd möjligheten att utvärdera och producera produkter för Apples ekosystem, exempelvis Homekit.
En av fabrikerna ligger i Malmö det finns också produktion i Åtvidaberg.
Hösten 2020 skrevs kontrakt med NOTE AB för att öka kapaciteten, som även är tillverkare av FERROAMP lastbalansering av elförbrukning.
Plejd närmar sig 2 miljoner levererade enheter

• Gilla
Anders_70 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.