R
O one- skrev:
Jag fick oxå ett gäng ”pluggar” levererade idag, mycket nöjd med hur enkelt det är att få igång o hur stabilt det fungerar.

Började min ”karriär” med att tända o släcka lampor med annat än strömbrytarna med Nexa. Har slitit mitt hår många gånger över hur dåligt det fungerat o svårigheten med att ansluta produkter som ”ska” fungera med systemet.

Efter att ha installerat mina första Plejd för några år sedan har det blivit fler o nu finns inte mycket Nexa kvar här hemma. Jag betalar gärna några kronor extra för produkter som verkligen fungerar!
Ja, är det Nexas gamla 433Mhz-produkter det jämförs med så förstår jag att "ni" dreglar över att "Plejd funkar" :) De använder en urgammal, enkelriktad teknik som förstås blir otillförlitlig.

Det är lämpligare och rättvisare att jämföra Plejd med ett nutida alternativ.

R RoAd skrev:
Skönt att ditt behov äntligen börjat fyllas. Synd bara att du fick vänta så länge och att det bliv lite dyrt i slutändan ;)
R RoAd skrev:
Skönt att ditt behov äntligen börjat fyllas. Synd bara att du fick vänta så länge och att det bliv lite dyrt i slutändan ;)
Håller helt med att den dröjt men att den är dyr vettifan ändå.

R RoAd skrev:
Ja, är det Nexas gamla 433Mhz-produkter det jämförs med så förstår jag att "ni" dreglar över att "Plejd funkar" :) De använder en urgammal, enkelriktad teknik som förstås blir otillförlitlig.

Det är lämpligare och rättvisare att jämföra Plejd med ett nutida alternativ.
Menar du att dessa?!
En hand håller en NEXA-fjärrströmbrytare framför en vägguttag med två tomma kontakter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

MultiMan
C Clintan86 skrev:
Jo, Plejd-pluggen är dyr, särskilt som den tydligen inte ens kan logga förbrukning (hoppas detta är ett missförstånd).

Hoppas du blir nöjd, det är det viktigaste!

Jag gav 50kr för 4st på Amazon. Det är ju betydligt lägre, även om det var tillfälligt erbjudande (normalpris runt 150kr st). Formatet verkar väldigt lika och minimalistiskt. Går att sätta 4st i ett 4-uttag. Mäter förbrukning, givetvis timer och ljuset i brunnen är valfritt via Tuya-appen. Haft de i snart ett år och funkar felfritt även med vattenkokare på 2200W t ex. Enda nackdelen är att de bara klarar 2,4GHz. Kompatibel med Alexa och Google Home.

Fyra vita smarta Plejd-pluggar i förpackning med etiketten "Electricity Statistics WiFi Plug".
Skapa konto

R
C Clintan86 skrev:
Jag tycker nog att 300:- för en plugg som inte ens kan mäta energi är rätt dyrt.

Och ja de du fotat är ju ur Nexas gamla serie. Så är det den sortens prylar du jämför med blir det lättare att förstå varför du är imponerad av hur de fungerar.

Varför har du fotat den jämte din Plejd? Är det för att du tror att Plejd är liten och nätt i jämförelse med andra system? Då kan jag meddela att t.o.m. Nexas gamla 433Mhz-system har lika små pluggar de senare åren. Jag har själv några av den typen som jag fortfarande använder till icke kritisk styrning. Jag gav 100:- för tre stycken sist jag köpte sådana.
Tre vita Nexas gamla serie smarta pluggar i rad mot vit bakgrund.
Skapa konto

R RoAd skrev:
Jag tycker nog att 300:- för en plugg som inte ens kan mäta energi är rätt dyrt.

Och ja de du fotat är ju ur Nexas gamla serie. Så är det den sortens prylar du jämför med blir det lättare att förstå varför du är imponerad av hur de fungerar.

Varför har du fotat den jämte din Plejd? Är det för att du tror att Plejd är liten och nätt i jämförelse med andra system? Då kan jag meddela att t.o.m. Nexas gamla 433Mhz-system har lika små pluggar de senare åren. Jag har själv några av den typen som jag fortfarande använder till icke kritisk styrning. Jag gav 100:- för tre stycken sist jag köpte sådana.
[bild]
Faktum är ju att det är den jämförelsen jag kan göra eftersom det är dom systemen jag har erfarenhet av. O då betalar jag gärna några kronor mer för Plejd som är totalt överlägsna.

• Gilla
Clintan86
  • Laddar…
R
T Taxture skrev:
Vet inte om shelly:n är så mycket billigare (269:) men man får energimätningen…….

[länk]
Shellys homeplug tycker jag också är i dyraste laget om jag ska vara ärlig. Och den är extra kostsam hos återförsäljarna.

Sedan är shelly lite speciella i att man helst ska köpa direkt från dem, och dessutom när de har någon av sina drives. Jag gav ca 100:- styck för mina.

MultiMan
O one- skrev:
Faktum är ju att det är den jämförelsen jag kan göra eftersom det är dom systemen jag har erfarenhet av. O då betalar jag gärna några kronor mer för Plejd som är totalt överlägsna.
Vad är det som gör Plejds SPR-01 "totalt överlägsen". Jag vill gärna veta eftersom jag alltid vill ha det bästa, men inte betala mer än jag måste.

R
O one- skrev:
Jo fast den jämförelsen blir ju minst sagt lite skev när nya konkurrerande system inte lider av samma problem. Det är ju som att ha bytt ut sin 40 år gamla struliga skoda mot en modern Audi och sedan tjata om hur mycket bättre Audin är jämfört med KIA, "för den startar varje dag".

MultiMan MultiMan skrev:
Vad är det som gör Plejds SPR-01 "totalt överlägsen". Jag vill gärna veta eftersom jag alltid vill ha det bästa, men inte betala mer än jag måste.
Den ÄR totalt överlägsen en 433Mhz Nexa eftersom protokollet på dem saknar dubbelriktad kommunikation. D.v.s. om en signal att tända missas kommer lampan aldrig tändas (eller tvärtom släckas).

Jag använder fortfarande en del Nexa men bara till lampor som det inte gör något om de missas ibland. Jag gissar att en lampa av 10st inte tänds eller släcks någon gång i veckan så problemet är inte stort.

Men jag hade verkligen inte valt att köpa några nya sådana idag för det finns nästan lika billiga pluggar som har modernare protokoll med återkoppling.

Följer plejdtrådarna med intresse då jag kommer köra plejd på det som är aktuellt nu…..
Shelly är annars en stark kandidat.
Kul med alla ”motståndare” som tycker annat är bättre och billigare men aldrig tipsar om det som sägs kosta bråkdelen och ha samma stabilitet och enkelhet……

köpa på kampanjer eller beställa från kina eller prata med elektrikern och hämta samma dag är väl också nått att beakta?
Själv har jag sån tur att jag får elektrikerns inköpspris och det gör valet enklare för mig

Men blir det aktuellt med större automation så får man välja annat….. men då kanske matter kommit och fungerar?

Fast mina ”analoga” knappar funkar bra på dom flesta ställena samma med en ”mekanisk” timer ;)

Det som lockar till förändring är ju effektmätning och temperatur och att kunna fjärrkolla sånt…..

T Taxture skrev:
Men blir det aktuellt med större automation så får man välja annat.
Är man bekväm med det så visst. Själv vill jag dock att fast installerade "elprylar" som dimmer och brytare ska fungera till det jag önskar under förväntad livslängd som för mig i alla fall kanske handlar om 25 år. Då duger inte Plejd för mig. Och det behövs inte krav på någon "större automation" då Plejd knappt erbjuder någon alls.

R RoAd skrev:

[bild]
Vi alla är olika, jag tycker inte det är dyrt!

Jag tog ett kort för att fråga om de va den du menade va gamla 433Mhz , va inget annat illa menat om att jämföra storlekar eller trampa på några tår.

Dra någon motivering varför jag skulle vilja mäta förbrukningen på mina ledlampor

C Clintan86 skrev:
Dra någon motivering varför jag skulle vilja mäta förbrukningen på mina ledlampor
För att du kanske är en extrem nörd? :geek: Nej skämt åsido, pratar vi belysning fattar jag inte heller varför man orkar bry sig om förbrukning. Kan dock vara rätt intressant om vi exempelvis pratar om värmegolv eller motorvärmare.

• Gilla
piakopia och 4 till
  • Laddar…
MultiMan
Jag har en av mina pluggar till vattenkokare/kaffebryggare/brödrost. Går förvånansvärt mycket där när man tittar tillbaka senaste halvåret, t ex.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.