J JockeHX skrev:
Nej vi är några stycken som fallit i fällan att förespråka plejd för att vi faktiskt använder och gillar det. Men sen kommer drevet med personer som vet allt om open source och kan inte tänka sig något annat.

Tro mig, dessa två läger kommer aldrig att få samsyn. Vill bara bespara er lite tid.
Men man får faktiskt gilla både Plejd eller open source. Det tråkiga är bara när det påstås saker (gäller åt båda hållen) som uppenbarligen inte stämmer.

• Gilla
jorblad och 3 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Nej vi är några stycken som fallit i fällan att förespråka plejd för att vi faktiskt använder och gillar det. Men sen kommer drevet med personer som vet allt om open source och kan inte tänka sig något annat.

Tro mig, dessa två läger kommer aldrig att få samsyn. Vill bara bespara er lite tid.
Ah, förstår. Bäst man håller sig undan då. Tänker mig att de finns en anledning till att elbranschen håller sig till en variant. Det är väl inte ”för inte” som grossister säljer den ena varianten men inte den andra. Men tack för tipset, lika bra att dra sig undan… och fortsätta installera Plejd. ;-)

R
E Erik-Persson skrev:
Ja alla kan inte ha rätt jämt uppenbarligen. Det behöver man inte vara otrevlig för.
Nej, alla kan förstås ha fel. Men det låter som om du jobbar som elektriker och borde ha koll på det du säljer in till dina kunder.

Hur många har du övertygat om att de ska ha Plejd så att de kan få astrour och "styra från knapp på väggen" till skillnad från de andra "skräpprodukterna"? Två funktioner plejd knappast är ensamma om, snarare är det väl plejd som saknar en del jämfört med konkurrenterna.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Nej, alla kan förstås ha fel. Men det låter som om du jobbar som elektriker och borde ha koll på det du säljer in till dina kunder.

Hur många har du övertygat om att de ska ha Plejd så att de kan få astrour och "styra från knapp på väggen" till skillnad från de andra "skräpprodukterna"? Två funktioner plejd knappast är ensamma om, snarare är det väl plejd som saknar en del jämfört med konkurrenterna.
Det är aldrig någon som bett mig installera något annat än plejd. Antingen ber dom om plejd för att dom är insatta, eller så vill dom ha en viss funktion och då rekommenderar jag plejd eftersom det är vad som finns på hylla.

• Gilla
foppa
  • Laddar…
R
J JockeHX skrev:

Öppna protokoll är inte samma sak som open source. Shelly som ofta förespråkas som ett alternativ till plejd är inte OS.

Öppna protokoll innebär bara att tillverkaren stödjer protokoll som finns dokumenterade så att andra system kan interagera med produkterna.

Att inte stödja det idag är rent tokigt och var anledningen till varför Schneider drog sig ur Plejd.

• Gilla
  • Älska
jorblad och 3 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Öppna protokoll är inte samma sak som open source. Shelly som ofta förespråkas som ett alternativ till plejd är inte OS.

Öppna protokoll innebär bara att tillverkaren stödjer protokoll som finns dokumenterade så att andra system kan interagera med produkterna.

Att inte stödja det idag är rent tokigt och var anledningen till varför Schneider drog sig ur Plejd.
Jag har hört dina argument förut några gånger. ;)

• Haha
Erik-Persson
  • Laddar…
R
E Erik-Persson skrev:
Det är aldrig någon som bett mig installera något annat än plejd. Antingen ber dom om plejd för att dom är insatta, eller så vill dom ha en viss funktion och då rekommenderar jag plejd eftersom det är vad som finns på hylla.
Lika insatta som dig ? ;)

Att Plejd lyckats få in foten hos grossisterna (och därmed elektrikerna) är förstås förklaringen till deras framgång. Din kunskapsnivå är nog rätt vanlig i skrået och det som ligger på hyllan är det man känner till och vågar installera.

Jag väntar på att det ska börja röra på sig i din bransch och det börjar dyka upp elektriker som har lite större kunskap i ämnet. Det borde finnas en kundkrets som vill mer än att tidsstyra ett par lampor men som inte har kunskap eller intresse av att installera det själva.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
R
J JockeHX skrev:
Ja? Skulle jag hittat på andra bara för att du inte ska bli uttråkad eller? :)

Har jag fel i att det är bättre för kunden att sakerna de köper är kompatibla med andra system och att man inte är helt utlämnad till tillverkaren?

Fungerar Plejd med homekit ännu?

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Och med det vill du säga? Att ett argument är vanligt måste betyda att det är felaktigt? :thinking: Brukar det inte vara tvärtom? ;)

E Erik-Persson skrev:
Det är väl inte ”för inte” som grossister säljer den ena varianten men inte den andra.
"Självständighet, varaktighet och vinstsyfte" brukar användas som nödvändiga rekvisit för företagande som exempelvis grossistverksamhet och för företagaren är det nog enbart det sista av dessa tre som har ett egenvärde...

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Hela sista delen av tråden är som att ställa en fråga på ventilationsforumet om hur man bäst ställer in FTX i huset, och få till svar att självdrag minsann funkar bra det också och inte kostar så mycket att installera heller... Det borde väl inte vara så svårt att låta någon man inte känner köpa en pryl som man själv aldrig skulle spendera pengar på.

Jetkokos Jetkokos skrev:
hur man bäst ställer in FTX i huset, och få till svar att självdrag minsann funkar bra det också
Fast nu blev väl exemplet bakfram. :p

Alfredo Alfredo skrev:
Fast nu blev väl exemplet bakfram. :p
Äsch, poängen håller ändå tror jag. :D

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Och med det vill du säga? Att ett argument är vanligt måste betyda att det är felaktigt? :thinking: Brukar det inte vara tvärtom? ;)
Nej det är att varje Plejd-tråd som ploppar upp så finns samma personer där med samma argument och banne mig den här gången ska syndarna lyssna... ;)

• Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Sittställning
Plejd är riktigt grym! Aldrig haft problem eller behov av omstart. Den bara går och går och går! Tanken är att fylla alla rum efterhand vi renoverar.

Man kan sätta en dosdimmer som bara kör av/på bakom vanliga uttag ?

• Gilla
Junikväll
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.