Tomture61
Vet ej om det nämnts förut i tråden (orkar läsa 1065 inlägg😅) men Plejd är en Svensk produkt 🇸🇪🙂

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Det har @Nissens sagt 1000 gånger. Aktien går också jättebra.

• Haha
  • Gilla
  • Älska
FredrikR och 9 till
  • Laddar…
O Oldfart skrev:
DALI är en förkortning som betyder "Digital Addressable Lighting Interface". Av namnet kan förstås att det är ett kommunikationsprotokoll för belysningsstyrning. Varken DALI eller DALI2 specificerar över huvudet taget något med avseende på teknik som används för att implementera själva dimmern. Det finns ingenting i standarden som säger att en produkt måste använda en viss teknik. Det protokollen definierar är en 8-bitars belysningsnivå (0-254), en dimmerkurva (logaritmisk/linjär) samt möjligheten att ljuskällan kan rapportera sin faktiska belysningsstyrka.

Så skall du visa dig på styva linan kan du väl åtminstone vara konsekvent och inte blanda tekniker för att implementera dimmers med protokoll för att styra dem. Det är helt olika saker.

Om vi håller oss till dimmerteknik så vet de allra flesta "vanliga elektriker" att fasstyrda dimmers är dåligt lämpade för LED, och att PWN eller CCR bättre alternativ.

Nu är jag inte särskilt insatt i Plejds sortiment men vad jag kan se så har de produkter med både fasstyrda dimmers, t.ex. DIM-02, och en hel hög som använder PWM/CCR, t.ex.: LED‑10, LED‑75, CCL‑01, DWN‑02. Så köper man en Plejd-produkt avsedd för LED så är den tekniskt sett likvärdig till motsvarande produkt som använder DALI/DALI2-protokollen.
Fast plejd använder väl sig väl bara utav broadcast läget i sin dali dimmer. Troligen för att då kan man sälja fler enheter. Främsta anledningen till att använda Dali är ju enkelheten i att bara behöva dra en 5ledare genom hela belysningsgruppen och ändå helt individuellt kunna styra varje armatur.

• Gilla
Oldfart
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Fast plejd använder väl sig väl bara utav broadcast läget i sin dali dimmer. Troligen för att då kan man sälja fler enheter. Främsta anledningen till att använda Dali är ju enkelheten i att bara behöva dra en 5ledare genom hela belysningsgruppen och ändå helt individuellt kunna styra varje armatur.
Om Plejd inte kan att styra armaturerna individuellt så är funktionen fullständigt onödig (lex @Nissens ).

• Gilla
FredrikR och 5 till
  • Laddar…
O Oldfart skrev:
DALI är en förkortning som betyder "Digital Addressable Lighting Interface". Av namnet kan förstås att det är ett kommunikationsprotokoll för belysningsstyrning. Varken DALI eller DALI2 specificerar över huvudet taget något med avseende på teknik som används för att implementera själva dimmern. Det finns ingenting i standarden som säger att en produkt måste använda en viss teknik. Det protokollen definierar är en 8-bitars belysningsnivå (0-254), en dimmerkurva (logaritmisk/linjär) samt möjligheten att ljuskällan kan rapportera sin faktiska belysningsstyrka.

Så skall du visa dig på styva linan kan du väl åtminstone vara konsekvent och inte blanda tekniker för att implementera dimmers med protokoll för att styra dem. Det är helt olika saker.

Om vi håller oss till dimmerteknik så vet de allra flesta "vanliga elektriker" att fasstyrda dimmers är dåligt lämpade för LED, och att PWM eller CCR bättre alternativ.

Nu är jag inte särskilt insatt i Plejds sortiment men vad jag kan se så har de produkter med både fasstyrda dimmers, t.ex. DIM-02, och en hel hög som använder PWM/CCR, t.ex.: LED‑10, LED‑75, CCL‑01, DWN‑02. Så köper man en Plejd-produkt avsedd för LED så är den tekniskt sett likvärdig till motsvarande produkt som använder DALI/DALI2-protokollen.
Håller med dig om att DALI och DALI2 är protokoll och inte produkter… det är ju det som är det fina… protokollet DALI2 säkerställer att du kan välja olika produkter från olika tillverkare och mixa som du vill samtidigt som du får en kvalitetsstämpel på produkterna då de måste genomgå standardiserade tester för att bli DALI2 certifierade.

Gällande s.k DALI broadcast så fungerar det som en julgransbelysningsslinga dvs du kan inte ha koll på vad resultatet blir ute i respektive nod utan skickar endast ut ett kommando = hyfsat meningslöst i de flesta fall.

Om du kör olika ljuskällor på samma slinga så kommer decant bete sig helt olika på samma kommando.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Om Plejd inte kan att styra armaturerna individuellt så är funktionen fullständigt onödig (lex @Nissens ).
Är inte en av Plejds riktigt stora fördelar att det inte kopplas ihop med något annat, utan att man slipper välja olika?

• Gilla
  • Älska
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Är inte en av Plejds riktigt stora fördelar att det inte kopplas ihop med något annat, utan att man slipper välja olika?
Jo, det kan ju bli lite komplicerat för vissa.....

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
J
kashieda kashieda skrev:
Tänk Nissens förfader vid lägerelden när någon uppfann hjulet...
"Det där kommer aldrig att slå! Alla som behöver bära något tungt lång väg använder ett ok eller går flera gånger. Det kommer bara kräva massa underhåll"

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Jeppson och 3 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Tänk Nissens förfader vid lägerelden när någon uppfann hjulet...
"Det där kommer aldrig att slå! Alla som behöver bära något tungt lång väg använder ett ok eller går flera gånger. Det kommer bara kräva massa underhåll"
Men så lyfte ju aldrig aktiekursen för hjulet heller…

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Inte för o va skrytsam,,,, men min ISK ”portfölj” gick 18 kr plus precis , just saying 👍.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
J
tveksamt tveksamt skrev:
Men så lyfte ju aldrig aktiekursen för hjulet heller…
Neanderthalarna förstod aldrig grejen

L Ljus kunskap skrev:
Menar du att du anser att ljusregleringen med Plejd är bra? Ser du inte flimret som uppstår när du dimrar ner ljusstyrkan och får alla lampor att likna stroboskop??

Du är väl medveten om att detta stroboskop framkallar allt från migrän, epilepsianfall, sömnsvårigheter och stress.. vilket är anledningen till att alla belysningkunniga (ej din vanliga elektriker) aldrig väljer något fas styrt om det går att undvika.
Jag menar att i jämförelse med dom andra dimmerpuckarna som jag och kollegorna provat så tycker jag Plejds variant är den bästa av dom.
Har jag några Plejd i bilen så täcker jag in det största behovet.

Jag delar verkligen inte din upplevelse om att alla lampor liknar stroboskop med deras puckar.
Tvärt om faktiskt.

Har du justerat in pucken ordentligt?
Blir du inte av med flimret efter justering så lär du byta dimmer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.