Ja, det verkar inte finns någon hejd på Plejd.

Undrar hur dom nya kraven i CRA (Cyber Resilience Act) kommer påverka Plejd?

//Patrik

J
Nissens Nissens skrev:
Ni som följde detta rådet har flera gånger pengarna nu. Kursen är 860kr idag. 😊

Det gick till och med snabbare än jag trodde. Behåller aktierna ett tag till, håller fast vid femårsplanen. 😊

Pengarna är ju en trevlig bonus, men framförallt visar utvecklingen att jag förstått vad som är grejen med Plejd, och vilken grym potential de har.

Ni andra kan ju sitta och mickla med ert systemunderhåll, så går vi övriga vidare. 😊
Tänkte på det i morse när jag var ute med hunden; hoppas att något händer i Plejdtrådarna snart nu när det är nyhetstorka. Härligt!
Själv satte jag in en del i Bitcoin för ett år sen, går nog en rät linje mellan de som gillar systemunderhåll och de som har en wallet. Plejd är väl lite mer som generationsfonderna.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Nissens
J Jocke Best skrev:
Själv satte jag in en del i Bitcoin för ett år sen, går nog en rät linje mellan de som gillar systemunderhåll och de som har en wallet. Plejd är väl lite mer som generationsfonderna.
Det hade varit lite mer tyngd i det om du hade sagt det i förväg. I efterhand kan man ju påstå vad som helst…

F
Ja, grymma siffror, flera institut har målkurser på tusenlappen. Q2 rapporten gav ett ökat resultat med runt 5% till 22%. Inte nåt fantastiskt som motiverar ett P/E på löjliga 90… det ligger extrema förväntningar i de siffrorna. Men en försäljningstillväxt på över 40%, och det kanske ligger mycket tagna marknadsandelar i det. Tror är där kursen motiveras.

Nissens
Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
Ja, det verkar inte finns någon hejd på Plejd.
Det mest spännande är ju att se hur de nya marknaderna utvecklas. De har ju betydligt större potential än de befintliga som ändå går riktigt hyggligt. Nederländerna har ju börjat bra i alla fall.
Undrar hur dom nya kraven i CRA (Cyber Resilience Act) kommer påverka Plejd?
Ja, men det finns väl ingen anledning att misstänka några större problem med det. De verkar ha kontroll på utvecklingsarbetet. Har aldrig hört talas om någon allvarlig incident faktiskt. (det behöver ju inte betyda att det inte har hänt, men det torde vara väldigt ovanligt med tanke på hur mycket prylar de har ute).

J
Nissens Nissens skrev:
Det hade varit lite mer tyngd i det om du hade sagt det i förväg. I efterhand kan man ju påstå vad som helst…
Äh, 60% är ju inte så mycket mot din dubbling, så jag är ödmjuk.
Lite skillnad mot 50 Cent som 2014 råkade acceptera 700 Bitcoin för sitt album. Är värda 8 miljoner dollar 2018 när han upptäckte det. Tror faktiskt till och med 50 skulle kunna hantera Plejd. Så enkelt verkar det vara. De flesta som får Plejd får ju det faktiskt också utan att veta om det. En dag när elektrikern varit hemma så ligger det i en dosa. För att någon annan tjänar pengar på det. Finns det ingen stödlinje?

• Haha
Nissens
  • Laddar…
F
J Jocke Best skrev:
Lite skillnad mot 50 Cent som 2014 råkade acceptera 700 Bitcoin för sitt album. Är värda 8 miljoner dollar 2018 när han upptäckte det. Tror faktiskt till och med 50 skulle kunna hantera Plejd. Så enkelt verkar det vara. De flesta som får Plejd får ju det faktiskt också utan att veta om det. En dag när elektrikern varit hemma så ligger det i en dosa. För att någon annan tjänar pengar på det. Finns det ingen stödlinje?
Vad är det för dosa som ligger menar du?

F
Ja, det kan vara fullt möjligt att dom jobbar intensivt med att ha att detta klart till slutet av 2027.

Här är vad ChatGPT säger om CRA:

Plejd – precis som alla produkter med digitala komponenter (dvs. uppkopplade hemmabelysningsprodukter) – kommer att omfattas av EU Cyber Resilience Act (CRA), som börjar gälla fullt ut den 11 december 2027 (Schjødt). Här är en genomgång av de krav Plejd behöver uppfylla under CRA – på svenska:

🔐 1. Grundläggande cybersäkerhetskrav (Essentiella krav)​

Plejd-produkterna måste, enligt bilaga I i CRA, vara:
  • Säkra vid leverans – inga kända sårbarheter får finnas när produkten släpps på marknaden .
  • Säkra som standard – exempelvis användarautentisering, kryptering och möjligheten att återställa fabriksinställningar .
  • Skyddade mot otillåten åtkomst – med behörighetskontroller, autentisering, identitetshantering .
  • Konstruerade för minimerad attackyta – både i design och kod (Reddit).
  • Motståndskraftiga mot störningar – t.ex. DoS-attacker, dvs. påverkan på tillgänglighet måste begränsas .
  • Datarespekt – minimalt datainsamlande, kryptering av lagrad och överförd data, möjlighet att radera alla användardata .

🔄 2. Uppdateringar och livscykel-support​

• Automatiska säkerhetsuppdateringar är ett krav under produktens hela supportperiod, minst 5 år eller enligt produktens förväntade livslängd (taylorwessing.com).
  • Plejd måste övervaka, testa och patcha sårbarheter kontinuerligt, utan extra kostnad för användare .

📄 3. Dokumentation & SBOM​

• Plejd ska tillhandahålla:
    • En riskbedömning dokumenterad och uppdaterad regelbundet (trusted-objects.com).
    • Teknisk dokumentation och användarmanual med tydliga säkerhetsinstruktioner .
    • SBOM – en software bill of materials, dvs. en lista över mjukvarukomponenter (community.infineon.com).

⚠️ 4. Sårbarhetshantering och incidentrapportering​

• Plejd måste ha processer för ansvarsfull rapportsystem för sårbarheter, och agera inom:
    • 24 timmar vid preliminär incidentupptäckt
    • 72 timmar för fullständig incidentrapport till ENISA/CSIRT (Schjødt).
  • Användare måste informeras om allvarliga incidenter om produkten påverkas (kudelski-iot.com).

🛡️ 5. Bedömning av överensstämmelse & CE‑märkning​

• Plejd måste göra en överlämningsbedömning(conformity assessment) av produktsäkerheten:
    • Självdeklaration för "default"-klassprodukter,
    • Tredjepartsgranskning (t.ex. av anmält organ) för mer ”viktiga” eller kritiska produkter som t.ex. smarta ljusstyrningssystem (bull.no).
  • Produkten måste vara CE‑märkt vid försäljning .

⚖️ 6. Sanktioner​

• Vid bristande uppfyllelse finns risk för böter upp till 15 miljoner EUR eller 2,5 % av global omsättning, plus möjliga produktåterkallelser (Schjødt).

🧩 Vad betyder det för Plejd konkret?​

1. Full säkerhetsdesign och granskning av produkter.
  2. Långlivad uppdateringsplan med gratis patchar i minst fem år.
  3. Processer för snabb rapportering och hantering av sårbarheter.
  4. Utförlig dokumentation och öppen SBOM.
  5. Följsamhet med CE-märkning och rätt bedömningsprocedur.

🎯 Rekommenderad handlingsplan för Plejd:​

StegÅtgärd
1Kartlägg nuvarande produkt-arkitektur, uppdateringspolicy och sårbarhetshantering
2Dokumentera riskbedömningar, SBOM och teknisk dokumentation
3Implementera förbättrade rapporteringsrutin (ENISA/CSIRT)
4Välj lämplig bedömningsmetod (självdeklaration eller tredje part)
5Planera CE‑märkning och ställ in övervakning/förutsägande underhåll viss tid innan december 2027

Kort sagt ställer CRA hårda krav på säkerhet, uppdateringar, dokumentation, rapportering och CE‑märkning – och Plejd måste börja förbereda nu för att möta dem senast december 2027.
Plejd är en utvecklare och tillverkare, dom sitter säkert representerat i nåt Europaråd runt standardiseringen och har garanterat vetat om detta… mycket länger än du trodde var möjligt. Det finns garanterat folk på Plejd med både produkt- och systemansvar som inte behöver börja titta på det utan har gjort det ett rätt bra tag redan skulle jag tro. December 27 är rätt snart, hur fort tror du utveckling, certifiering, långtidstester, mjukvaru-debugging mm tar?

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
J
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Nissens och 3 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
...garanterat vetat om detta… mycket länger än du trodde var möjligt.
Otroligt! 😮

• Haha
Nissens
  • Laddar…
Nissens
J Jocke Best skrev:
Snarare 400%, och det är på riktigt. Från 220kr till som mest 899 kr idag. Mina 220 tkr har blivit nästan 900 tkr. Du verkar ha bristfälliga matematikkunskaper. 😊

Men det går i linje med den övriga logiken du visat.
J Jocke Best skrev:
Lite skillnad mot 50 Cent som 2014 råkade acceptera 700 Bitcoin för sitt album. Är värda 8 miljoner dollar 2018 när han upptäckte det.
Skillnaden är att du pysslar med efterhandskonstruktioner. Jag har tjänat rejält på Plejd, endast 7% på Avanza har nått dit jag är nu. Hur går det för dig och dina open source? 😂😂
J Jocke Best skrev:
Tror faktiskt till och med 50 skulle kunna hantera Plejd. Så enkelt verkar det vara. De flesta som får Plejd får ju det faktiskt också utan att veta om det. En dag när elektrikern varit hemma så ligger det i en dosa. För att någon annan tjänar pengar på det. Finns det ingen stödlinje?
Surt sa räven. 😂😂
Du har haft fel hela tiden. Svårare än så är det inte. 😊

Självgodhet är sannerligen ett osympatiskt karaktärsdrag.

• Gilla
  • Älska
Festlund och 7 till
  • Laddar…
J
Nissens Nissens skrev:
Snarare 400%, och det är på riktigt. Från 220kr till som mest 899 kr idag. Mina 220 tkr har blivit nästan 900 tkr. Du verkar ha bristfälliga matematikkunskaper. 😊

Men det går i linje med den övriga logiken du visat.

Skillnaden är att du pysslar med efterhandskonstruktioner. Jag har tjänat rejält på Plejd, endast 7% på Avanza har nått dit jag är nu. Hur går det för dig och dina open source? 😂😂

Surt sa räven. 😂😂
Du har haft fel hela tiden. Svårare än så är det inte. 😊
Jag försökte roa dig med en anekdot, exakt vad du tjänar på Plejds aktie måste jag erkänna att jag skummade igenom, då det inte intresserar mig nämnvärt. Jag är mest glad att det går så bra för dig så här i sluttampen på livet. Glömde du inte skogsfastigheten den här gången? Själv lever jag på min frus tillgångar, det är allra enklast att gifta sig rikt. Ska det lyckas för en man behöver man iofs det jag gissar du saknar med avseende på dina skrytbehov 🍆 😋

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Festlund och 11 till
  • Laddar…
elmontören elmontören skrev:
Bland mig och mina kollegor så är det för att deras dimmerpuckar nog är dom bästa och mest prisvärda på marknaden.
Kört både vadsbo, schneider, eltako, dimmax osv.
Den "smarta" delen vet jag inte vad som är bäst men just ljusreglering med plejd är en fröjd.
Menar du att du anser att ljusregleringen med Plejd är bra? Ser du inte flimret som uppstår när du dimrar ner ljusstyrkan och får alla lampor att likna stroboskop??

Du är väl medveten om att detta stroboskop framkallar allt från migrän, epilepsianfall, sömnsvårigheter och stress.. vilket är anledningen till att alla belysningkunniga (ej din vanliga elektriker) aldrig väljer något fas styrt om det går att undvika.

De väljer heller aldrig DALI broadcast utan riktig DALI2 för att kunna vara flexibel, framtidssäkrad och kunna uppnå ljusreglering på riktigt från 100% ner till 0,1% (mätt från ljuskällan och inte något sömre)

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
O
L Ljus kunskap skrev:
De väljer heller aldrig DALI broadcast utan riktig DALI2 för att kunna vara flexibel, framtidssäkrad och kunna uppnå ljusreglering på riktigt från 100% ner till 0,1% (mätt från ljuskällan och inte något sömre)
DALI är en förkortning som betyder "Digital Addressable Lighting Interface". Av namnet kan förstås att det är ett kommunikationsprotokoll för belysningsstyrning. Varken DALI eller DALI2 specificerar över huvudet taget något med avseende på teknik som används för att implementera själva dimmern. Det finns ingenting i standarden som säger att en produkt måste använda en viss teknik. Det protokollen definierar är en 8-bitars belysningsnivå (0-254), en dimmerkurva (logaritmisk/linjär) samt möjligheten att ljuskällan kan rapportera sin faktiska belysningsstyrka.

Så skall du visa dig på styva linan kan du väl åtminstone vara konsekvent och inte blanda tekniker för att implementera dimmers med protokoll för att styra dem. Det är helt olika saker.

Om vi håller oss till dimmerteknik så vet de allra flesta "vanliga elektriker" att fasstyrda dimmers är dåligt lämpade för LED, och att PWM eller CCR bättre alternativ.

Nu är jag inte särskilt insatt i Plejds sortiment men vad jag kan se så har de produkter med både fasstyrda dimmers, t.ex. DIM-02, och en hel hög som använder PWM/CCR, t.ex.: LED‑10, LED‑75, CCL‑01, DWN‑02. Så köper man en Plejd-produkt avsedd för LED så är den tekniskt sett likvärdig till motsvarande produkt som använder DALI/DALI2-protokollen.

Redigerat:
  • Gilla
Müssli och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.