F
E elmont skrev:
Och ta frysen som exempel så har jag under hela mitt yrkesliv kommit i kontakt med 1 havererad frys och då ska man betänka att min "kontaktyta" är mångfalt större än "vanliga" privatpersoner. Så risken är ytterst liten, men visst den blir än mindre med ett larm.
Ps
Och jag vill styra bilen själv och inte vara en teknikens fånge, ju enklare dess bättre.
Nej, det är samma sannolikhet att frysen går sönder även med larm. Det är konsekvensen som blir helt annorlunda. Det finns försäkring och golvet börjar bli slitet…..

Nissens
E elmont skrev:
Och ta frysen som exempel så har jag under hela mitt yrkesliv kommit i kontakt med 1 havererad frys och då ska man betänka att min "kontaktyta" är mångfalt större än "vanliga" privatpersoner. Så risken är ytterst liten, men visst den blir än mindre med ett larm.
Ps
Och jag vill styra bilen själv och inte vara en teknikens fånge, ju enklare dess bättre.
Ja, det stämmer med min erfarenhet, men de teknikintresserade vill ändå sätta larm och gärna mäta temp och effektförbrukningen på frysen också.

Det är helt irrelevant att ha koll på detta. Dels är det väldigt osannolikt att ett problem uppstår, dels så går det på försäkringen om det mot förmodan skulle hända.

Den enda säkerhetsåtgärden jag gjort med kyl/frys är att de har en egen JFB i elcentralen. Detta eftersom jag i regel har svårersättligt viltkött i frysen. Det har räddat frysinnehållet en gång åtminstone.

Nissens Nissens skrev:
Ja, det stämmer med min erfarenhet, men de teknikintresserade vill ändå sätta larm och gärna mäta temp och effektförbrukningen på frysen också.

Det är helt irrelevant att ha koll på detta. Dels är det väldigt osannolikt att ett problem uppstår, dels så går det på försäkringen om det mot förmodan skulle hända.

Den enda säkerhetsåtgärden jag gjort med kyl/frys är att de har en egen JFB i elcentralen. Detta eftersom jag i regel har svårersättligt viltkött i frysen. Det har räddat frysinnehållet en gång åtminstone.
Det har hänt mig att frys stannat, hände 2012 och utan larm och innan jag började min automations-resa, att komma hem till stank, vatten på golvet och tinad mat i frysen
Vill aldrig uppleva det igen, därav varför jag har larm

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
W wimanx skrev:
Kan vara lurigt, det jag gjorde var att om Watt understiger 1W i 5 min, larma mig på telefonen
Har fungerat smärtfritt utan falsklarm, eller ja när strömmen till villan försvann fick jag larm om frysen, men det var jag redan medveten om :P
Jag antar att du även har gjort så det larmar om effekten ligger kvar över en viss nivå för länge? Det finns ju felfall där kompressorn går konstant, men med för liten eller ingen kyleffekt.

Edit: felcitat

E elmont skrev:
Och ta frysen som exempel så har jag under hela mitt yrkesliv kommit i kontakt med 1 havererad frys
Vad menar du? Alla vitvaror har väl begränsad livslängd? Den frys vi har nu är kanske 10-15 år gammal. Den ersatte den tidigare som gick sönder. Det är väl högst troligt att även denna kommer att gå sönder under de närmaste 10-20 åren?

I mitt liv har jag kanske köpt runt tio vitvaror av typen kyl/frys. Åtminstone åtta av dessa har köpts för att ersätta en äldre som har gått sönder och på grund av hög ålder ej bedömts rimlig att reparera.

Vad är det för typ av vitvaror du stöter på som verkar ha evigt liv???

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Nissens
W wimanx skrev:
Om du

Du behöver inte uppdatera dina shelly puckar osv, du uppdaterar aldrig programvaran på dina plejd, det är valfritt att göra det
Vem har påstått något annat?
W wimanx skrev:
Att hålla mina shelly snurrande kräver mig 0 minuter/månad, kollar eventuell programuppdatering 2ggr/år, men behöver inte uppdatera om jag inte vill
Varför kollar du om du inte vill? Om du skulle vilja en dag så riskerar du problem. Plejd uppdaterar sig automatiskt om det behövs, och har vad jag vet aldrig orsakat något problem.
W wimanx skrev:
Det är en myt att det kräver massvis med underhåll, vi är flera i forumet som redan skrivit detta flera gånger
Det blir inte mer sant bara för att man skriver det flera gånger. Andra har skrivit andra erfarenheter. Sanningen ligfer kanske däremellan.
W wimanx skrev:
Exempelvis min shelly dimmer för belysning i vardagsrum, den har jag uppdaterat 2 gånger på 3 år, så mycket underhåll har jag lagt på den dimmern, installation av dimmer var 15 min för elektriker och sedan mig själv 15min (sätta statiskt ip och lägga in i homeassistant), vi kan säga 1h på 3 år är mitt underhåll
Sedan mycket mer tid för att få snygga grafer av datat, men det har inget att göra med själva dimmer enheten
Roligt att det gått så bra för dig. Det är uppenbarligen olika för olika personer. Olejd uppdaterar man aldrig, systemet gör det automagiskt. Och att koppla in en fast elinstallation på lan är uteslutet i min värld. Det skall vara ett oberoende eget system så långt som möjligt.
W wimanx skrev:
Tiden jag lägger på systemet har inget att göra med problem eller annat för att ”hålla det vid liv”, tiden jag lägger är att snygga till dashboards, att helt enkelt se saker smidigt, har inget att göra med produkten som skickar datat
Frågan är vad man skall med allt ”datat” till…
W wimanx skrev:
Med mina shelly puckar osv behöver jag inte Tibber och pulse abonnemang, jag ser redan allt jag vill se om el-förbrukning och kostnad
Jag har inget abbonemang. Har ett elavtal och ett nätavtal, vilket alla hushåll med el har.
W wimanx skrev:
Shelly skickar el-förbrukning i watt, homeassistant har nordpol som källa om spotpris
Rätt ointressant, speciellt med de låga elpriser vi har.
Själv styrde jag mitt elsystem till lågpristider enligt Ribbers statistik, det fungerade utmärkt och jag behöve inte ha koll på ”datat” kontinuerligt.
W wimanx skrev:
Intressant om fukt i ditt garage, du köpte en fukt/temp mätare med utegivare för att du vill veta, men du vet bara här&nu eller måste manuellt notera tid/datum, men tänk om din frånluftfläkt stannar? du vet då inte när och om det händer med tex ökad temperatur/fukt
Nej, jag skriver inte ned någonting, finns ingen anledning. Jag satte egentligen upp den för att kolla om jag behövde en frånluftsfläkt, jag kom fram till att jag gjorde det och installerade den. Sedan sitter mätstationen kvar mest för skojs skull. Tittar på den när jag ändå är der.

Ökad fuktighet märks direkt i form av kondens på fönstren - långt innan fukten orsakar något problem.

W wimanx skrev:
Hittar inget stöd för rörelsevakt hos plejd, men du får gärna kontra om du hittar det
De säljer ju egna rörelsevakter till och med. Det är väl typ något årsedan de lade in ny programvara som ger stort stöd för rörelsevakter. Du hittar säker info på deras hemsida
W wimanx skrev:
Rätt smidigt med rörelsevakt kopplad till belysning i några rum, smutsiga händer behöver inte tända lampor i pannrum vid mörker :p
Japp, jag har det dock mest utomhus om någon kommer in på tomten när det är mörkt ute.

Nissens Nissens skrev:
Dels är det väldigt osannolikt att ett problem uppstår
Vad menar du? Osannolikt??? Det är väl i det närmaste helt säkert att en frys förr eller senare går sönder? Tvivlar på att få av någorlunda moderna frysar lever i ens 20 år. Det räcker väl med att skumma diverse vitvarutrådar här på forumet för att förstå att en frys inte håller för evigt?

Nissens Nissens skrev:
dels så går det på försäkringen om det mot förmodan skulle hända.
Skämtar du? Tror du verkligen att en normal hemförsäkring håller en skadeslös om man kommer hem efter någon månads bortavaro och inser att frysen varit trasig en lång tid och såväl matvaror som golv är förstörda och en sannolikt väldigt obehaglig stank möter en i dörren.

• Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad menar du? Alla vitvaror har väl begränsad livslängd? Den frys vi har nu är kanske 10-15 år gammal. Den ersatte den tidigare som gick sönder. Det är väl högst troligt att även denna kommer att gå sönder under de närmaste 10-20 åren?

I mitt liv har jag kanske köpt runt tio vitvaror av typen kyl/frys. Åtminstone åtta av dessa har köpts för att ersätta en äldre som har gått sönder och på grund av hög ålder ej bedömts rimlig att reparera.

Vad är det för typ av vitvaror du stöter på som verkar ha evigt liv???
Och dom har gått sönder utan förvarning just när du har varit på "Mallis"

Nissens Nissens skrev:
@Workingclasshero

Det citerade inlägget är djupt färgat av någon som inte förstår varför Plejd har sådana framgångar.

Jag rekommenderar att du tex går in på Plejds supportsida på Facebook, där träffar du på användare som ger en helt annan bild. Här på byggahus finns det en skara med stort teknikintresse som har mycket liten förståelse för att de flesta människor saknar det intresset.

Plejd har självklart fokus på belysning, men används i en mängd tillämpningar, tex poolstyrning, värmesystem, bilvärmare etc.

De kommer strax ut med styrning av jalusier också, vilket kanske är större utanför än i Sverige.

Jag har en hyfsat stor villa och stort friliggande garage med Plejd ”överallt” och jag är i motsats till den citerade skribenten supernöjd med detta. Det bara fungerar. Nu har jag ingen fukt i huset, hade jag haft det så hade jag åtgärdat det istället för att koppla in någon fuktmätare i min fasta elinstallation. 😊
Du baserar det du skriver på känsla och vad du läser på Plejds supportsida på Facebook

Vi som hävdar att vi inte lägger en massa tid på att konfigurera och administrera våra system presenterar fakta.

Hur andra har och gör med sina system är inget vi behöver rådas att läsa, det vi pratar om är hur de system vi har fungerar. Det finns säkert användare som har problem men det är fortfarande inte relevant.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och dom har gått sönder utan förvarning
De flesta har nog gjort det. Minns inte säkert alla detaljer, då vi pratar om flera tiotals år, men vet med säkerhet att den som var före den nu aktuella i min huvudsakliga bostad "bara dog". Det var som jag skrev kanske 10-15 år sedan.

E elmont skrev:
just när du har varit på "Mallis"
Nej lyckligtvis inte, men då vi är borta hemifrån under längre perioder ungefär en tredjedel av året är risken att det sker när ingen är hemma rätt stor.

Edit: Har faktiskt aldrig varit på Mallis inser jag...

Och då du inte lever ett vanligt "Svenssonliv" blir det naturligtvis lite andra hänsyn att ta.

Nissens
FredrikR FredrikR skrev:
Du baserar det du skriver på känsla och vad du läser på Plejds supportsida på Facebook
Va?
Jag baserar det på egen erfarenhet, och på andras erfarenhet. Det du skriver väger ju inte tyngre än vad andra skriver om erfarenheter från andra system. Vissa skriver att det tar en hel del tid med pulande, du skriver tvärtom. Då antar jag att sanningen för de flesta ligger någonstans däremellan.

FredrikR FredrikR skrev:
Vi som hävdar att vi inte lägger en massa tid på att konfigurera och administrera våra system presenterar fakta.
Och det gör sannolikt de som skriver motsatsen också. Varför skulle de vara mindre pålitliga än du?
FredrikR FredrikR skrev:
Hur andra har och gör med sina system är inget vi behöver rådas att läsa, det vi pratar om är hur de system vi har fungerar.
Som sagt, det du skriver om ditt system väger ju inte tyngre än vad andra skriver om sina system.
FredrikR FredrikR skrev:
Det finns säkert användare som har problem men det är fortfarande inte relevant.
Jo, det är relevant för dom förstås.

R
Nissens Nissens skrev:
Va?
Jag baserar det på egen erfarenhet, och på andras erfarenhet. Det du skriver väger ju inte tyngre än vad andra skriver om erfarenheter från andra system. Vissa skriver att det tar en hel del tid med pulande, du skriver tvärtom. Då antar jag att sanningen för de flesta ligger någonstans däremellan.

Och det gör sannolikt de som skriver motsatsen också. Varför skulle de vara mindre pålitliga än du?

Som sagt, det du skriver om ditt system väger ju inte tyngre än vad andra skriver om sina system.

Jo, det är relevant för dom förstås.
Jag har läst några inlägg där personer har problem med sina plejdsystem, de är lika pålitliga som dig. Plejd är alltså halvstabilt.

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Vad menar du? Osannolikt??? Det är väl i det närmaste helt säkert att en frys förr eller senare går sönder? Tvivlar på att få av någorlunda moderna frysar lever i ens 20 år. Det räcker väl med att skumma diverse vitvarutrådar här på forumet för att förstå att en frys inte håller för evigt?
Eftersom vi är flera här som vittnar om att det är ytterst ovanligt så…
Sedan är det väl så att de flesta byter kyl/frys när de börjar bli gamla.
Alfredo Alfredo skrev:
Skämtar du? Tror du verkligen att en normal hemförsäkring håller en skadeslös om man kommer hem efter någon månads bortavaro och inser att frysen varit trasig en lång tid och såväl matvaror som golv är förstörda och en sannolikt väldigt obehaglig stank möter en i dörren.
Några kronor kostar det säkert, men visst täcker hemförsäkringen det. Har du ett gammalt golv blir det sannolikt åldersavdrag förstås.
Men man kan ju inte oroa sig för allt hela tiden, och just detta är tillräckligt ovanligt för att man inte orkar bry sig.

Nissens
R RoAd skrev:
Jag har läst några inlägg där personer har problem med sina plejdsystem, de är lika pålitliga som dig. Plejd är alltså halvstabilt.
Haha, nice try. Du kan ju gå ut i ett riktigt Plejdforom och påstå det. 😂😂

Just stabilititeten och frånvaron av buggar är liksom deras varumärke.

Deras support är grym när någon behöver hjälp med något. Hur ser shellys support ut? 😉

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.