R
Nissens Nissens skrev:
Plejd har självklart fokus på belysning, men används i en mängd tillämpningar, tex poolstyrning, värmesystem, bilvärmare etc.
Ja just det ja, hade nästan glömt att du "styr" din värmepump genom att slå av och på spänningen till den :)

• Älska
  • Haha
kashieda och 3 till
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Jo, det har jag ju tagit upp många gånger. Det är märkligt att så många som inte använder Plejd, och uppenbarligen inte är Plejds målgrupp ändå skriver i Plejdtrådarna.

Antagligen är det något slags bekräftelsebehov. 😊
Det är uppenbart en skyddsmekanism. Dom ser antagligen Plejdanvändare som en sekt för inbördes beundran och känner ett trängande behov av att berätta att den finns billigare grejer som kan mer. Och det vi som då gillar Plejd säger är att det är på bekostnad av enkelhet, att allt delar garanterat pratar med varandra helt friktionsfritt mm. Och där blir det gnissel, jag förstår det. Och sen är det väl lite uppenbar Jante med, det är stötande att nåt så dyrt och funktionsfattigt som Plejd är så framgångsrikt som det ändå har visat sig vara. För mig är det enkelt, de som förespråkar andra system och låter mest har blandat rätt friskt och har helt enkelt inte gjort analysen av typkunden rätt. Det är rimligtvis fler än 99 av 100 potentiella kunder som varken har ambition, kunskap, motivation eller tid att sätta upp ett sånt system. Och out of the box, det gör inte en elektriker hellr utan att tänka efter och läsa på extremt mycket.

jbr jbr skrev:
Då har uppenbarligen även det gått dig förbi, att många av de som belyser svagheterna i att använda ett belysningssystem för hemautomation även är innehavare och användare av Plejds produkter. Bland dessa finns även ett antal elektriker.
Men INTE jag😉, jag har på nått vis lyckats leva ett fullödigt liv utan en massa, för mig onödiga "appar", jag brukar tom lämna mobilen inne och hemma när jag ska någonstans. Men jag lever kanske i en annan värld och sitter lite på sidan om och ler i mjugg åt hela tråden.
Och jag tror på att var och en får bli salig på sin tro.

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
R
W wimanx skrev:
Du vet inte mycket verkar det, att mäta fukt+temperatur görs inte i någon fast installation, går att få med usb-ström eller via batterier (som håller i 1+ år)
Ja, jag använder kombinerade temp och fuktgivare som drivs på batteri. Jag överdriver inte om jag säger att jag kan installera och konfigurera upp en sådan i systemet på under 10 minuter. Kostnad ca 100:-

Batteriet verkar hålla några år.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det är uppenbart en skyddsmekanism. Dom ser antagligen Plejdanvändare som en sekt för inbördes beundran och känner ett trängande behov av att berätta att den finns billigare grejer som kan mer. Och det vi som då gillar Plejd säger är att det är på bekostnad av enkelhet, att allt delar garanterat pratar med varandra helt friktionsfritt mm. Och där blir det gnissel, jag förstår det. Och sen är det väl lite uppenbar Jante med, det är stötande att nåt så dyrt och funktionsfattigt som Plejd är så framgångsrikt som det ändå har visat sig vara. För mig är det enkelt, de som förespråkar andra system och låter mest har blandat rätt friskt och har helt enkelt inte gjort analysen av typkunden rätt. Det är rimligtvis fler än 99 av 100 potentiella kunder som varken har ambition, kunskap, motivation eller tid att sätta upp ett sånt system. Och out of the box, det gör inte en elektriker hellr utan att tänka efter och läsa på extremt mycket.
För mig är det att kunden kan vara nöjd, men är egentligen lurad av sin elektriker som den i sin tur heller inte vet bättre
Det är samma kostnad, om inte mindre i vissa fall för att få exakt samma funktioner
Samma kopplings scheman för elektriker oavsett produkt, samma typ av installation, samma kostnad i tid

Men med plejd kan kund inte göra mer än på/av på en enhet, men andra produkter kan kund utöka sitt system att klara så mycket mer
Jag önskar ingen kund att få veta att sin dyra plejd installation inte klarar mer än just på/av
”Kollegan ser sin el-förbrukning och temperatur i poolen, men jag har plejd och kan bara få pumpen på/av”

F
tveksamt tveksamt skrev:
I grund och botten är det fantasin (och den egna kunskapen, som man kan läsa sig till) som sätter gränserna. Att tända och släcka lampor på distans har på något vis blivit bilden i gemene mans huvud för ett smart hem, men man kan göra så mycket mer.
Bara som exempel på vad man (jag) kan göra:
1. Laddar bilen när det är billigast, utan inskränkningar att den är laddad när jag behöver den.
2. Styr min värmepump och varmvatten till när det är optimalt, sett till komfort, elpris och användande.
3. Varning om strömmen går i svärfars sommarstuga så någon kan åka dit och se över problemet innan vattnet fryser.
4. Låter sonen spela musik fritt från sina spellistor på spotify i vårt ljudsystem via rfid-taggar och en dedikerad läsare för detta.
Jag vill ha bilen laddad när det är billigast, hänsyn även taget till egenproducerad el
Jag vill att värmepumpen undviker de dyraste timmarna om möjligt men med moderat påverkan på inomhusklimatet, även hänsyn taget till egenproducerad el.
Jag vill att min FTX-vetilation i källarförrådet skall styra fläktarna (på spänning) baserat på luftfuktighet
JAg vill styra poolens värmepump och cirkulationspump mot elpris där temperaturen får variera 1,5 grader och cirkulationspumpen aldrig står stilla mer än 4h, har en kortast drifttid på 45 minuter och går 9-15h/dygn med hänsyn taget till egenproducerad el.

Kan komma på ytterligare 4-5 grejer som skulle vara intressant men man kan börja där då det är de största potentiella besparingarna.

Vad kostar kunskapen att få till det, vad kostar hårdvaran och vad kostar installationen?

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Tror inte att du bestämmer definitionen. Jag har för mig att det var även uppvärmingen man styrde eftersom den kostade. Vem har skrivit något om cirkulationspump?

Man kan styra det med Plejd förstås. Med bilvärmare menas förstås elektrisk kupé/motorvärmare.
Det är just det, du har för dig... Mer substans än så behövs inte.

Till/från av cirkulationspump är det du kan styra med ett relä. Har du då en luft/vatten-VP kommer den att stanna då cirkulationen upphör.
Om med det avses "poolstyrning" så är det nog en nomenklatur du är tämligen ensam om. (...skulle jag tro.)

Relästyrning, ja...

Nissens Nissens skrev:
Nej, du får själv skriva om dina system, helst i en tråd som handlar om dom. 😊
Men jag skriver ju inte om mina system...
Du skrev att jag "lägger så mycket energi på att skriva om andra system än Plejd".
Varför kan du inte specificera vilka system?

Nissens
W wimanx skrev:
Du kan med plejd slå av/på en brytare, om det är belysning eller till något annat är samma sak, det verkar allt plejd kan göra
Är det så? Det finns inte stöd för rörelsevakter, styrning av dali, förutom standardgrejor som olika tidur, astrour, scenarion etc?
W wimanx skrev:
Att styra jalusier finns redan för shelly, wiser osv, inget konstigt eller spännande
Jo, det låter bra på papperet, men det kräver sitt teknikintresse för att få det att snurra, och att hålla det snurrande. Läste nyligen att sw uppgraderingar skrev över astrour på shelly. Bara ett exempel på strul som aldrig händer med Plejd.
W wimanx skrev:
Men plejd saknar allt annat, så som ”hur mycket el drar din pool?”, ”vilken temperatur och fukt har mitt garage på vintern?” osv
Jag har ingen pool, men hade jag haft en så hade jag lätt sett hur mycket den drar med Pulse och Tibber. Om det nu är intressant, det man vill är ju att den skall dra så lite som möjligt och ändå ha tillräcklig temp. Det kan man göra med Plejd eftersom man gör det.
W wimanx skrev:
Du har fel om fukt, du har alltid fukt överallt, frågan är bara i vilken luftfuktighets kvot du har i ditt hus och garage
Menar självklart PROBLEM med fukt. Så länge fukten inte är ett problem så är den ointressant för mig. Mitt hus och garage har kapillärbrytande plattor så det kan inte komma någon SKADLIG fukt underifrån.
Trodde du på riktigt att vuxna människor inte vet att det finns fukt i stort sett överallt? 😂
W wimanx skrev:
Du vet inte mycket verkar det, att mäta fukt+temperatur görs inte i någon fast installation, går att få med usb-ström eller via batterier (som håller i 1+ år)
Finns ingen anledning att fixa med sådant. Jag köpte en fukt/tempmätare med utegivare som sitter i garaget, mest (endast) för att det är kul att ha koll. Men den viktigaste installationen där är en fuktstyrd frånluftsfläkt i gavelspetsen som blåser ut luft om det blir för hög fuktighet inne i garaget. Det fungerar utmärkt och behöver absolut inte kopplas till något nätverk.
W wimanx skrev:
Men inte jag som inte vet min fukt kvot i badrum, eller hur ”hur lång tid tar det att gå från 100%fukt efter dusch i badrum till normala nivåer?”, där det kan tyda på dålig ventilation eller inte
Jag har en frånluftsventilation i huset som är kalibrerad. Jag behöver bara ha koll på att frånluftsfläkten snurrar så vet jag att jag har bra ventilation. Friskluftsventiler sitter lite överallt i ytterväggarna. Dessutom blir det fukt på speglarna i badrummet om ventilationen skulle bli dålig.
W wimanx skrev:
Men är man nöjd att inte veta, då är man nöjd att inte veta mer, okunnighet är även den rätt skön, slippa tänka på eventuella problem
Precis, man behöver inte veta exakt fuktighet i duschutrymmet, man behöver bara veta att ventilationen är tillräckligt bra.
W wimanx skrev:
Om du vill veta mer måste du riva ur och kasta plejd eller köra 2 olika system
Det måste man uppenbarligen inte eftersom jag vet mer och aldrig kommer att ta bort Plejd. Kanske skulle bygga ut det ytterligare snarare. 😊

Redigerat:
F
W wimanx skrev:
För mig är det att kunden kan vara nöjd, men är egentligen lurad av sin elektriker som den i sin tur heller inte vet bättre
Det är samma kostnad, om inte mindre i vissa fall för att få exakt samma funktioner
Samma kopplings scheman för elektriker oavsett produkt, samma typ av installation, samma kostnad i tid

Men med plejd kan kund inte göra mer än på/av på en enhet, men andra produkter kan kund utöka sitt system att klara så mycket mer
Jag önskar ingen kund att få veta att sin dyra plejd installation inte klarar mer än just på/av
”Kollegan ser sin el-förbrukning och temperatur i poolen, men jag har plejd och kan bara få pumpen på/av”
Det är väl ändå så att med "ungefär" samma funktion så kan andra system vara ganska mycket billigare men när man läser om vad vissa har åstadkommit som är helt fantastiskt så är det rätt självklart att det ligger väldigt mycket kunskap, klurande och ett rätt påtagligt intresse bakom som blåser rakt över huvudet på en genomsnittsbegåvad elektriker.

Men du får gärna beätta hur, och vad det kostar om du bryter ner mina önskemål i föregående inlägg. Vi kan utöka det med lite övervakningskameror kopplade till en hemmaskruvad automatisering av ett 15år gammalt villalarm med om det är lockande. Jag har råd att betala för mig till en rimlig gräns men jag förväntar mig "value for the money". Men jag kommer att behålla Plejd på just belysningen faktiskt....

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Men INTE jag😉, jag har på nått vis lyckats leva ett fullödigt liv utan en massa, för mig onödiga "appar", jag brukar tom lämna mobilen inne och hemma när jag ska någonstans. Men jag lever kanske i en annan värld och sitter lite på sidan om och ler i mjugg åt hela tråden.
Och jag tror på att var och en får bli salig på sin tro.
...och det är givetvis så det är, "för mig" är ledorden. Alla har olika behov och önskemål.

Jag tycker verkligen inte man ska pådyvla någon prylar och funktioner som denne inte vill ha. Jag tycker inte heller att man ska pådyvla någon prylar eller system som som inte möter befintliga och/eller tillkommande behov och önskemål.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
E elmont skrev:
Men INTE jag😉, jag har på nått vis lyckats leva ett fullödigt liv utan en massa, för mig onödiga "appar"
Jag håller med om att mycket är onödigt men då vi ibland är hemifrån långa perioder känns det rätt bra att exempelvis ha koll på om frysen går sönder och tinar. Det skulle inte bara förstöra maten utan även golvet, med en hel del besvär och kostnader som följd. Det handlar inte om intresse för onödiga appar utan en ren säkerhetsåtgärd i stil med andra typer av larm. Då vitvarorna är gamla handlar det inte om de kommer att lägga av utan snara om när.

Sen tycker jag det är praktiskt att exempelvis starta/stoppa TV och ljudanläggning med en enda knapptryckning och uppskattar att ljuset släcks automatiskt när ingen är hemma och tänds lagom inbjudande när någon kommer hem. Men är det livsnödvändiga finesser, nej absolut inte. Det är vi helt överens om.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Och ta frysen som exempel så har jag under hela mitt yrkesliv kommit i kontakt med 1 havererad frys och då ska man betänka att min "kontaktyta" är mångfalt större än "vanliga" privatpersoner. Så risken är ytterst liten, men visst den blir än mindre med ett larm.
Ps
Och jag vill styra bilen själv och inte vara en teknikens fånge, ju enklare dess bättre.

R
E elmont skrev:
Och ta frysen som exempel så har jag under hela mitt yrkesliv kommit i kontakt med 1 havererad frys och då ska man betänka att min "kontaktyta" är mångfalt större än "vanliga" privatpersoner. Så risken är ytterst liten, men visst den blir än mindre med ett larm.
Jag har varit med om det personligen en gång. Och för ca en hundralapp per frys så handlar det om småpengar.

Nissens
W wimanx skrev:

Tror du på riktigt att Plejd hade så många nöjda kunder om det var sant?
Det blir liksom bara fånigt med sådana påståenden.
W wimanx skrev:
Frågan är ju varför man kontinuerligt vill se hur mycket den drar. Jag har örnkoll på vad som drar ström i mitt hem. Det har man med en Pulse kopplad till elmätaren. Och jag behöver inte se det kontinuerligt. 😊

Det viktiga är att kunna flytta förbrukningen till lågkostnadstid om elen är dyr periodvis. Men inte ens det är aktuellt längre med de låga elpriser vi har numera.. 😊

F fsn skrev:
Jag vill ha bilen laddad när det är billigast, hänsyn även taget till egenproducerad el
Jag vill att värmepumpen undviker de dyraste timmarna om möjligt men med moderat påverkan på inomhusklimatet, även hänsyn taget till egenproducerad el.
Jag vill att min FTX-vetilation i källarförrådet skall styra fläktarna (på spänning) baserat på luftfuktighet
JAg vill styra poolens värmepump och cirkulationspump mot elpris där temperaturen får variera 1,5 grader och cirkulationspumpen aldrig står stilla mer än 4h, har en kortast drifttid på 45 minuter och går 9-15h/dygn med hänsyn taget till egenproducerad el.

Kan komma på ytterligare 4-5 grejer som skulle vara intressant men man kan börja där då det är de största potentiella besparingarna.

Vad kostar kunskapen att få till det, vad kostar hårdvaran och vad kostar installationen?
Om du
Nissens Nissens skrev:
Är det så? Det finns inte stöd för rörelsevakter, styrning av dali, förutom standardgrejor som olika tidur, astrour, scenarion etc?

Jo, det låter bra på papperet, men det kräver sitt teknikintresse för att få det att snurra, och att hålla det snurrande. Läste nyligen att sw uppgrsderingar skrev över astrour på shelly. Bara ett exempel på strul som aldrig händer med Plejd.

Jag har ingen pool, men hade jag haft en så hade jag lätt sett hur mycket den drar med Pulse och Tibber. Om det nu är intressant, det man vill är ju att den skall dra så lite som möjligt och ändå ha tillräcklig temp. Det kan man tydligen göra med Plejd eftersom man gör det.

Menar självklart problem med fukt. Så länge fukten inte är ett problem så är den ointressant för mig. Mitt hus och garage har kapillärbrytande plattor så det kan inte komma någon SKADLIG fukt underifrån.
Trodde du på riktigt att vuxna människor inte vet att det finns fukt i stort sett överallt? 😂

Finns ingen anledning att fixa med sådant. Jag köpte en fukt/tempmätare med utegivare som sitter i garaget, mes för att det är kul att ha koll. Men den viktigaste installationen där är en fuktstyrd frånluftsfläkt i gavelspetsen som blåser ut luft om det blir för hög fuktighet. Fungerar utmärkt och behöver absolut inte kopplas till något nätverk.

Jag har en frånluftsventilation som är kalibrerad. Jag behöver bara ha koll på att fläkten snurrar så vet jag att jag har bra ventilation. Dessutom blir det fukt på speglarna om ventilationen skulle bli dålig.

Precis, man behöver inte veta exakt fuktighet i duschutrymmet, man behöver bara veta att ventilationen är tillräckligt bra.

Det måste man uppenbarligen inte eftersom jag vet mer och aldrig kommer att ta bort Plejd. Kanske skulle bygga ut det ytterligare snarare. 😊
Du behöver inte uppdatera dina shelly puckar osv, du uppdaterar aldrig programvaran på dina plejd, det är valfritt att göra det
Att hålla mina shelly snurrande kräver mig 0 minuter/månad, kollar eventuell programuppdatering 2ggr/år, men behöver inte uppdatera om jag inte vill
Det är en myt att det kräver massvis med underhåll, vi är flera i forumet som redan skrivit detta flera gånger
Exempelvis min shelly dimmer för belysning i vardagsrum, den har jag uppdaterat 2 gånger på 3 år, så mycket underhåll har jag lagt på den dimmern, installation av dimmer var 15 min för elektriker och sedan mig själv 15min (sätta statiskt ip och lägga in i homeassistant), vi kan säga 1h på 3 år är mitt underhåll
Sedan mycket mer tid för att få snygga grafer av datat, men det har inget att göra med själva dimmer enheten

Tiden jag lägger på systemet har inget att göra med problem eller annat för att ”hålla det vid liv”, tiden jag lägger är att snygga till dashboards, att helt enkelt se saker smidigt, har inget att göra med produkten som skickar datat

Med mina shelly puckar osv behöver jag inte Tibber och pulse abonnemang, jag ser redan allt jag vill se om el-förbrukning och kostnad
Shelly skickar el-förbrukning i watt, homeassistant har nordpol som källa om spotpris

Intressant om fukt i ditt garage, du köpte en fukt/temp mätare med utegivare för att du vill veta, men du vet bara här&nu eller måste manuellt notera tid/datum, men tänk om din frånluftfläkt stannar? du vet då inte när och om det händer med tex ökad temperatur/fukt

Hittar inget stöd för rörelsevakt hos plejd, men du får gärna kontra om du hittar det
Rätt smidigt med rörelsevakt kopplad till belysning i några rum, smutsiga händer behöver inte tända lampor i pannrum vid mörker :P

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.