Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Målgruppen för Plejd är väl de som inte kan med och svara nej när elektrikern säger att han ska installera det!
Eller de som aldrig ens fick frågan, elektrikern installerade det ändå.
Eller de som beställde något annat men som elektrikern vägrade befatta sig med så de fick Plejd i stället.

• Gilla
  • Haha
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Nissens
David Wallin David Wallin skrev:
Precis. Det var ju inte jättelänge sedan som plejds VD själv bekräftade just att det är elektrikerna som är de egentliga kunderna, inte slutanvändarna.
Om du är intresserad så finns det en mängd dokument på Plejds hemsida som beskriver deras affärsmodell. Ingen har någonsin hymlat med att elektrikerna också är en viktig part.

Men för dig är det någon slags unik uppgift?

Nissens
jbr jbr skrev:
Målgruppen är nog snarare elinstallatörerna.
(Som får en serie relativt enkla produkter att sälja till relativt okunniga kunder...)
Ok, sådana som jag finns inte? Hade du bemödat dig med att kolla in forum som har deltagare som verkligen är intresserade och nöjda med Plejd så hade du insett hur fel du har nu.

Det är ju inte så att man måste vara okunnig för att vara nöjd med Plejd, det är nog mer så att det är användare som inte ser något nöje i att lägga ner en massa tid på att ha hemautomation som en hobby, det skall bara fungera.

Nissens
tveksamt tveksamt skrev:
Det är ju konstigt bara att du som förstår så mycket, och vet så mycket, inte kan komma med bättre argument än ”har du inte fattat hur bra plejd är så har du inte förstått” istället för att tala om vad det är som gör det så bra.
Men det är ingen fara, vi andra har förstått alldeles utmärkt att du mest är fylld med skitsnack, så det är lugnt.
Märklig slutsats, det är onte så att jag är ensam om att vara nöjd med Plejds prylar. Kanske i detta forumet möjligen, men inte i den riktiga verkligheten, tvärtom.

Du kan dra vilka slutsatser du vill, men jag behöver inte hålla med.

Detta är nog det enda forumet där Plejdtrådarna samlar en mängd deltagare som inte gillar Plejd. Rätt märkligt faktiskt.
☺️
Lite gulligt av dig att du dels ger dig in på personangrepp, men också att du utser dig själv till någon slags talesperson för de som inte begripit grejen med Plejd. ☺️

Nissens Nissens skrev:
Ok, sådana som jag finns inte? Hade du bemödat dig med att kolla in forum som har deltagare som verkligen är intresserade och nöjda med Plejd så hade du insett hur fel du har nu.

Det är ju inte så att man måste vara okunnig för att vara nöjd med Plejd, det är nog mer så att det är användare som inte ser något nöje i att lägga ner en massa tid på att ha hemautomation som en hobby, det skall bara fungera.
Fast det har ju absolut inget med att göra vad Plejd definierar som sin målgrupp.

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Märklig slutsats, det är onte så att jag är ensam om att vara nöjd med Plejds prylar. Kanske i detta forumet möjligen, men inte i den riktiga verkligheten, tvärtom.

Detta är nog det enda forumet där Plejdtrådarna samlar en mängd deltagare som inte gillar Plejd. Rätt märkligt faktiskt.
☺️
Lite gulligt av dig att du dels ger dig in på personangrepp, men också att du utser dig själv till någon slags talesperson för de som inte begripit grejen med Plejd. ☺️
Vem har någonsin påstått att du är ensam om att vara nöjd med Plejd?
Den ende i den här tråden som gör så kategoriska uttalanden är du.

Att jag (och andra också tydligen) tycker att du snackar skit skulle jag inte säga är mer personangrepp än att du säger att du inte behöver hålla med om mina slutsatser. Du tycker ju bevisligen inte att jag säger något vettigt då heller.

Jag utger mig inte heller för att vara talesperson för någon grupp. Jag ställer helt enkelt frågan till dig, varför kan du inte förklara förträffligheten med Plejd för alla de som inte förstått den istället för att bara säga att de inte förstått, kalla dem plejdhatare eller på annat sätt invaliders deras åsikter?
Om du inte kan förklara det som är bra, har du verkligen förstått det själv då?

• Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Det är väl snarare de som inte uppskattar Plejds prylar här som är totalt faktaresistanta. Tex begriper du antagligen inte hur det kommer sig att Plejds armaturer sålde slut direkt.

Eftersom du inte tagit till dig någon info om Plejd tidigare skulle jag tro att du inte har koll på vad aktiekursens utveckling beror på heller.

Oavsett, så blir det kommande året avgörande för den framtida utvecklingen.
Du vet väl typ inte ett jävla skit om vad jag vet eller har för koll på Plejd? Jag köpte mina aktier våren -19 för 49kr och sålde två år senare för 317kr. JAG vet precis varför jag sålde och jag var under hela uppgången irriterad över att jag bara hade köpt för ”kaffepengar”. Aktien kan studsa tillbaka lite men aldrig att det blir ett sånt race igen, det är MIN absoluta övertygelse. Plejd är jättebra men marknaden har exploderat och det är inte alls lika enastående idag som det var för 3år sen och total inlåsning uppfattas av många som en stark begränsare. Insäljning mot nya marknader är inte alls lika självspelande.

• Gilla
Byggsnyggen och 4 till
  • Laddar…
R
B BSOD skrev:
Målgruppen för plejd är väl de som gillar relativt enkla, stand alone, proprietära och molnberoende (i alla fall för installation) system som säljs med en förhöjd prislapp?
Även kallade elektriker :)

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
R
Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
Köpte Ahlsell alla? 😂😂
Du är nog inte så långt från sanningen. När @Nissens skriver som han gör är det ju lätt att tro att de är slutsålda så som i att de inte går att få tag på för en slutkund.

De verkar finnas i lager överallt så det är nog bara så att Plejd sålt de de tillverkat till grossister. Så efterfrågan från det han kallar "folk" går knappast att dra några slutsatser om från detta faktum. Men det har väl aldrig hindrat en sann fanboy :)

• Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Poletten har inte trillat ner förstår jag, och du har inte koll på vad aktiekursen beror på heller.

Tillhör man inte målgruppen så är det tydligen inte lätt att förstå Plejds nisch.

Vad gäller aktiekursen så blir det kommande året att bli rätt intressant, under den tiden borde det börja bli utväxling på satsningarna de gör.

Den som lever får se.
Vad menar du jag inte har förstått, är det något av det jag skriver som inte stämmer?

Nissens Nissens skrev:

☺️
Att hävda att någon snackar skit - personangrepp?
Att hävda att inte polletten trillat ner (dum/trög/oförstående) - bra nivå?

Den enda som agerar talesperson är du.

Haha ge dig nu medans tid är, men visst gränsen passerades väl för längesedan. 😂😂

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är väl snarare de som inte uppskattar Plejds prylar här som är totalt faktaresistanta. Tex begriper du antagligen inte hur det kommer sig att Plejds armaturer sålde slut direkt.

Eftersom du inte tagit till dig någon info om Plejd tidigare skulle jag tro att du inte har koll på vad aktiekursens utveckling beror på heller.

Oavsett, så blir det kommande året avgörande för den framtida utvecklingen.
Berätta igen, har armaturerna sålt slut eller inte?
Skärmdump av en webshop, visar Plejd downlights, lagerstatus markerad, priser i svenska kronor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
O
F fsn skrev:
Insäljning mot nya marknader är inte alls lika självspelande.
Fast dig kan man ju inte lite på. @Nissens vet bäst!

Eller så kan man läsa den här utmärkta artikeln skriven av de som faktiskt har koll på saken:
https://www.affarsvarlden.se/analys/plejd-behover-ansluta-tillvaxtkontakten

Plejds omsättning kommer till 90% ifrån Sverige och Norge.
Expansionen till nya marknader går trögt
Nya produkter saknas, och de som kommer är ett år försenade
Teknikutvecklingen tömmer snabbt kassan.

Om företaget kan skapa lönsamhet på en bredare produktportfölj har de en framtid. Misslyckas de med det så gissar jag att de går under eller köps upp till vrakpris inom något år.

• Gilla
Patrik_Hed och 4 till
  • Laddar…
F
O Oldfart skrev:
Fast dig kan man ju inte lite på. @Nissens vet bäst!

Eller så kan man läsa den här utmärkta artikeln skriven av de som faktiskt har koll på saken:
[länk]

Plejds omsättning kommer till 90% ifrån Sverige och Norge.
Expansionen till nya marknader går trögt
Nya produkter saknas, och de som kommer är ett år försenade
Teknikutvecklingen tömmer snabbt kassan.

Om företaget kan skapa lönsamhet på en bredare produktportfölj har de en framtid. Misslyckas de med det så gissar jag att de går under eller köps upp till vrakpris inom något år.
Ja, man kan ju fundera på anledningen till att marknaden i Sverige vek ganska långt innan en byggkris slog till. En vanlig enkel puck är minst 100-150kr dyrare än en ”vanlig”. Plejd installeras av många elektriker, där har dom varit grymt spot-on i sin analys av var det behöver säljas in. Däremot så är min egen känsla att merparten elektriker installerar Plejd och även andra märken. Jag står fast vid att andra spelare med andra fördelar kommit fram så bra att dom är med och delar på kakan på ett helt annat sätt än för ett par år sen och kanske i första hand konkurrerar med ett bättre pris. Jag tror många i första hand skulle välja Plejd om det inte var så att det är obeskrivligt dyrt. Jag är klar med Plejd som aktie som det känns nu men jag har oftare fel än rätt när det kommer till aktier.

K
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Målgruppen för plejd är väl de som gillar relativt enkla, stand alone, proprietära och molnberoende (i alla fall för installation) system som säljs med en förhöjd prislapp?
Målgruppen för Plejd är väl de som inte kan med och svara nej när elektrikern säger att han ska installera det!
Allvarligt Ossian, vad får du ut av att förolämpa mig?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.