91 947 läst ·
1 076 svar
92k läst
1,1k svar
Plejd, varför så populärt?
Ok, jag jag är av motsatt uppfattning så jag tänkte att citeringen blivit fel.jbr skrev:
Jag är ändå inte riktigt med på vilka gateways du anser inte använder molntjänster för fjärråtkomst. Men vi pratar kanske om olika saker.
Har du ett par exempel vore det bra så jag förstår vad du syftar på.
Homeassistant t.ex.K kva skrev:
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Sant, Home Assistant kräver inte moln. Däremot publikt IP? Men förutom HA så är det nog så att typ allt behöver moln...
Ja alltså.. du behöver ju kunna accessa ditt eget nät så om du är bakom CGNAT får du ju fippla lite. Men en VPS och en reversetunnel eller vpn så är det ju löst.David Wallin skrev:
Har inte koll på andra system än HA och Plejd.
Jag skulle nog och löst det med OpenVPN snarare än att öppna upp i brandväggen. Känns som ett tryggare val.M mrmlz skrev:
Men angående moln…
- HomeKit - Moln
- Google Home - Moln
- Amazon Alexa - Moln
- SmartThings - Moln
- Hue - Moln
- Tuya - Moln
- Lifix- Moln
- Homey - Moln
- Nexa - Moln
- HomeAssistant - Moln (Nabu Casa)
Jag vågar påstå att jag inte har fel i att ”i princip de flesta lösningarna har moln för fjärråtkomst”
Jag har inte påstått att det inte finns lösningar för de som är tekniskt kunniga nog att öppna portar i routern och krångla sig runt ett CG-NAT.
HomeAssistant, hur bra den än är, är inte ”de flesta lösningarna” det är en bland många.
Om man går vägen att rakt av köpa sig en lösning som tex Plejd eller Hue så kan du ge dig attans på att det är via molnet som din snygga app kommunicerar.
Jag känner nog att mitt tidigare påståenden håller än.
Ja, när vi pratar om fjärrstyrning så har du helt rätt, nästan alla system använder någon server på internet för att medla trafiken. Det är helt enkelt det enda som fungerar utan konfiguration av kunden.K kva skrev:Jag skulle nog och löst det med OpenVPN snarare än att öppna upp i brandväggen. Känns som ett tryggare val.
Men angående moln…
Det finns säkert fler.
- HomeKit - Moln
- Google Home - Moln
- Amazon Alexa - Moln
- SmartThings - Moln
- Hue - Moln
- Tuya - Moln
- Lifix- Moln
- Homey - Moln
- Nexa - Moln
Jag vågar påstå att jag inte har fel i att ”i princip de flesta lösningarna har moln för fjärråtkomst”
Jag har inte påstått att det inte finns lösningar för de som är tekniskt kunniga nog att öppna portar i routern och krångla sig runt ett CG-NAT.
HomeAssistant, hur bra den än är, är inte ”de flesta lösningarna” det är en bland många.
Om man går vägen att rakt av köpa sig en lösning som tex Plejd eller Hue så kan du ge dig attans på att det är via molnet som din snygga app kommunicerar.
Men home assistant behöver inget sådant, det går att fjärrstyra med vpn eller dynamisk dns om man vill. Det innebär att man inte är utlämnad till att något företag är kvar och driver en molntjänst som i plejds fall (för att vara lite on topic).
Jo, men alltså då inte i princip alla andra system... 😉K kva skrev:
Inte bara HA utan även bussystem som t.ex.knx nås med fördel utan molntjänst.
Hur det är med Wiser vet jag inte riktigt men jag kan tänka mig att direkt access är möjlig.
Att knx är ett bussystem ändrar ju inte det faktum att en app på internet på något sätt måste nå systemet.jbr skrev:
Någon måste då öppna portar, vidarebefordra dem, och sätta upp dynamisk dns (om inte systemet har en fast publik ip).
Molntjänster kommer vara det som används av "princip alla system" inom överskådlig tid. Ovanstående möjlighet är en skön möjlighet med många system men i praktiken inte användbart för "vanligt folk" idag.
Redigerat:
Som sagt jag har inte koll/använder inget annat än HA och Plejd. Kan förövrigt rekomendera wireguard ist för OpenVPN. Otroligt mycket bättre upplevelse med t.ex. android!K kva skrev:Jag skulle nog och löst det med OpenVPN snarare än att öppna upp i brandväggen. Känns som ett tryggare val.
Men angående moln…
Det finns säkert fler.
- HomeKit - Moln
- Google Home - Moln
- Amazon Alexa - Moln
- SmartThings - Moln
- Hue - Moln
- Tuya - Moln
- Lifix- Moln
- Homey - Moln
- Nexa - Moln
Själva knäckfrågan är väl om ett moln krävs eller ej. Försvinner Plejds servrar eller går ner så är jag körd. Försvinner Nabu casa så kan jag lösa det på andra vis. Det samma gäller nog ett flertal av de andra du räknar upp. Förvisso är lösningen oftast att dra in det i homeassistant, men en lösning finns iallafall.
Visst är det så.R RoAd skrev:Att knx är ett bussystem ändrar ju inte det faktum att en app på internet på något sätt måste nå systemet.
Någon måste då öppna portar, vidarebefordra dem, och sätta upp dynamisk dns (om inte systemet har en fast publik ip).
Molntjänster kommer vara det som används av "princip alla system" inom överskådlig tid. Ovanstående möjlighet är en skön möjlighet med många system men i praktiken inte användbart för "vanligt folk" idag.
Min poäng var egentligen bara att belysa att det finns system som inte kräver en molntjänst för att erhålla full funktionalitet eller för access utifrån även om en molntjänst kan vara ett tillgängligt alternativ.
Vettiga system har, enligt min åsikt, ett API eller web server-funktion för direkt access.
Att använda molntjänster för att underlätta access kan givetvis vara ett bra alternativ men det är ju synnerligen tråkigt om den enda möjligheten att få full funktionalitet står och faller med en enskild tillverkares molntjänst.
Sådana molntjänster behäftas ofta underligt nog förr eller senare med någon form av avgift...
Detsamma gäller om man har t.ex. en NAS, ett kamerasystem eller ett larmsystem hemma. Enkel setup via molntjänster eller mindre enkel setup med hjälp av vidarebefordrade portar eller VPN med det ju kul att själv kunna välja.
Ok, då är vi med andra ord överensjbr skrev:
Visst är det så.
Min poäng var egentligen bara att belysa att det finns system som inte kräver en molntjänst för att erhålla full funktionalitet eller för access utifrån även om en molntjänst kan vara ett tillgängligt alternativ.
Vettiga system har, enligt min åsikt, ett API eller web server-funktion för direkt access.
Att använda molntjänster för att underlätta access kan givetvis vara ett bra alternativ men det är ju synnerligen tråkigt om den enda möjligheten att få full funktionalitet står och faller med en enskild tillverkares molntjänst.
Sådana molntjänster behäftas ofta underligt nog förr eller senare med någon form av avgift...
Detsamma gäller om man har t.ex. en NAS, ett kamerasystem eller ett larmsystem hemma. Enkel setup via molntjänster eller mindre enkel setup med hjälp av vidarebefordrade portar eller VPN med det ju kul att själv kunna välja.
Jag blev bara förvirrad av att du blandade in knx lokala kommunikation.
Det var väl tänkt som ett exempel för att belysa att i standardiserade system med många tillverkare är molntjänst inte den självklara eller vanliga lösningen.R RoAd skrev:
Även HA är ju i det sammanhanget ett standardiserat system men många tillverkare.
fast ni hänger upp er på att om tillverkaren kursar försvinner molnet och då blir det problem att hantera systemet.
Vad som isåfall är värre är ju att efter ett par uppgraderingar av os i telefonen så slutar appen att fungera eller går inte att få tag i och går inte att installera då sitter man fast i att man måste ha en telefon som är gammal, oupdaterad som man måste ha för att kunna hantera sin automation.
Iofs kan man nog tyvärr räkna med att de flesta automationer har ett bäst före datum komponentmässigt sen får man väl hoppas att det ekosystem man valt finns kvar
Vad som isåfall är värre är ju att efter ett par uppgraderingar av os i telefonen så slutar appen att fungera eller går inte att få tag i och går inte att installera då sitter man fast i att man måste ha en telefon som är gammal, oupdaterad som man måste ha för att kunna hantera sin automation.
Iofs kan man nog tyvärr räkna med att de flesta automationer har ett bäst före datum komponentmässigt sen får man väl hoppas att det ekosystem man valt finns kvar