91 944 läst ·
1 076 svar
92k läst
1,1k svar
Plejd, varför så populärt?
Vi konstaterade innan att om Plejd kursar och deras molntjänst försvinner så kommer appen oavsett om man har kvar den på en gammal Device kommer den förr eller senare vilja logga in igen.I ikeo skrev:fast ni hänger upp er på att om tillverkaren kursar försvinner molnet och då blir det problem att hantera systemet.
Vad som isåfall är värre är ju att efter ett par uppgraderingar av os i telefonen så slutar appen att fungera eller går inte att få tag i och går inte att installera då sitter man fast i att man måste ha en telefon som är gammal, oupdaterad som man måste ha för att kunna hantera sin automation.
Iofs kan man nog tyvärr räkna med att de flesta automationer har ett bäst före datum komponentmässigt sen får man väl hoppas att det ekosystem man valt finns kvar
Oavsett, alla puckar kommer fortsätta fungera som vanligt enligt det gamla man programmerat dem till eftersom de inte är beroende av någon molntjänst för att fungera. Men om man vill förändra något eller ändra tidsintervall eller liknande så går man bet.
Jag ligger inte sömnlös över att Plejd kursar, men det är något man förstås borde ta i beaktan när man väljer systemet. Är fortfarande nöjd med Plejd, funktionerna, stabiliteten, appen osv. Det är inte värre än att man byter ut puckarna om de mot förmodan skulle gå i graven om man absolut måste pilla med dem med appen.
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Man bör nog också räkna med att puckarna förr eller senare kommer att tappa bort tiden, och det enda sättet som just nu finns att sätta den rätt igen är via - just det - molntjänst. 😃 Med andra ord kommer alla funktioner som har med tid eller solens upp- och nedgång att göra att bli problem.J JockeHX skrev:
Det är ju väldigt stor skillnad på system som kräver en molntjänst och system som kan användas med en molntjänst.
HA, Shelly, etc funkar ju alldeles utmärkt med de inbyggda webservrarna på det lokala nätet. Om man vill och kan så är det inte jättesvårt att komma åt dom utifrån via VPN. För de som inte är så teknisk kunniga och känner sig osäkra så finns det molntjänster man kan använda istället.
HA, Shelly, etc funkar ju alldeles utmärkt med de inbyggda webservrarna på det lokala nätet. Om man vill och kan så är det inte jättesvårt att komma åt dom utifrån via VPN. För de som inte är så teknisk kunniga och känner sig osäkra så finns det molntjänster man kan använda istället.
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Renoverare
· Gävleborg
· 8 193 inlägg
Ja, detta kan faktiskt vara en ganska bra tumregel för om Plejd är ett bra val eller inte, enligt mig.J JockeHX skrev:
Om man skulle behöva byta ut puckarna om 10 år, är det då överkomligt kostnadsmässigt eller är det en oförsvarligt kostsam historia?
Har man Plejd-puckar för 5-10 000 kr så kanske det inte är hela världen om dessa behöver bytas ut om 10 år.
Men jag har sett exempel på nybyggda villor med 100-135 Plejd-puckar och då snackar vi plötsligt en kostnad på 60-90 000 kr + elektriker för att byta ut. Då kanske det inte är lika roligt längre.
Plejd är bra, men inte på alla ställen.
//Patrik
Ja. Det är ju en del av kostnaden man tar i sin bedömning när man väljer system.Patrik_Hed skrev:
Om man skulle behöva byta ut puckarna om 10 år, är det då överkomligt kostnadsmässigt eller är det en oförsvarligt kostsam historia?
Har man Plejd-puckar för 5-10 000 kr så kanske det inte är hela världen om dessa behöver bytas ut om 10 år.
Men jag har sett exempel på nybyggda villor med 100-135 Plejd-puckar och då snackar vi plötsligt en kostnad på 60-90 000 kr + elektriker för att byta ut. Då kanske det inte är lika roligt längre.
Plejd är bra, men inte på alla ställen.
//Patrik
Kostnaden för sin egna nedlagda tid på systemunderhåll, patchning av server mm är en del att räkna med det också. Har man det som hobby att fippla med en Rapspberry Pi är det ju i och för sig en pluspost.
För mig är driftsäkerhet och låg till ingen administration viktigt.
Jag hade troligen valt KNX vid nyinstallation men för eftermontage så blev det i huvudsak Plejd hemma.
Jag är också lite tveksam till KNX-installationers förmåga till intrimning efter driftsättning av brukaren. Men jag kan försvinnande lite om det.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 193 inlägg
Renoverare
· Gävleborg
· 8 193 inlägg
Jo, så är det (frånsett att det rimligtvis inte behöver vara ett proprietärt system). Det kan säkert gå att byta till något billigare eller ta bort puckarna helt och hållet (dock får man hoppas att elektrikern dragit tändtrådar mellan strömbrytare då och inte gjort massa trådlösa synkroniseringar av puckar. Likaså att inte alla spottar och väggarmaturer är Plejd, för då behöver även alla dom bytas mot "dumma armaturer").useless skrev:
//Patrik
Samtidigt försvarar en del elektriker Plejd och liknande system med att merkostnaden kompenseras av att det bli mindre och enklare kabeldragning...Patrik_Hed skrev:
Jo, så är det (frånsett att det rimligtvis inte behöver vara ett proprietärt system). Det kan säkert gå att byta till något billigare eller ta bort puckarna helt och hållet (dock får man hoppas att elektrikern dragit tändtrådar mellan strömbrytare då och inte gjort massa trådlösa synkroniseringar av puckar. Likaså att inte alla spottar och väggarmaturer är Plejd, för då behöver även alla dom bytas mot "dumma armaturer").
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 193 inlägg