Det kommer mer avancerad kringutrustning som sensorer osv, men puckarna i väggen de som är meckiga att byta ut kommer hålla länge.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det kommer mer avancerad kringutrustning som sensorer osv, men puckarna i väggen de som är meckiga att byta ut kommer hålla länge.
Japp, men 20 år är länge. ”Länge” betyder inte i all evighet, och elektronik håller inte hur länge som helst. Till och med reläer lägger av…

Nissens Nissens skrev:
Japp, men 20 år är länge. ”Länge” betyder inte i all evighet, och elektronik håller inte hur länge som helst. Till och med reläer lägger av…
Mina har suttit i 7 år utan problem. Jag återkommer om 13 år

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:
Säg det, det vet varken du eller jag något om
Att ett protokoll inte ändras utan att någon ändrar på det vet i.a.f. jag. Och är protokollet öppet så går det då att prata med enheterna tills de helt enkelt går sönder.

Nissens Nissens skrev:
det enda vi vet är att utvecklingen går framåt.
Om man inte har ett system från Plejd förstås ;)

Nissens Nissens skrev:
Och att all elektronik åldras och slutar fungera förr eller senare - liksom det mesta annat här i världen. :)
Tja, för att ta ett exempel från "automatiseingsvärlden" så är många av de enheter från Nexa som jag har över 15 år nu och fungerar fortfarande. Inga av säkert 20 enheter har gått sönder.

Likaså har jag en stereo som är över 20 år gammal och som fortfarande fungerar felfritt trots att den stått ute i ett ouppvärmt garage de senaste 10 åren.

Allt du skriver verkar utgå från Plejd, så är det så att man ska anta att deras produkter kommer att gå sönder efter några år?

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Nissens
R RoAd skrev:
Att ett protokoll inte ändras utan att någon ändrar på det vet i.a.f. jag. Och är protokollet öppet så går det då att prata med enheterna tills de helt enkelt går sönder.

Om man inte har ett system från Plejd förstås ;)

Tja, för att ta ett exempel från "automatiseingsvärlden" så är många av de enheter från Nexa som jag har över 15 år nu och fungerar fortfarande. Inga av säkert 20 enheter har gått sönder.

Likaså har jag en stereo som är över 20 år gammal och som fortfarande fungerar felfritt trots att den stått ute i ett ouppvärmt garage de senaste 10 åren.

Allt du skriver verkar utgå från Plejd, så är det så att man ska anta att deras produkter kommer att gå sönder efter några år?
Vad jag skrev var absolut inte kopplat till någon leverantör över huvud target.
ALL ELEKTRONIK har en begränsad livslängd, även det gamla junket du har hemma.

R
Nissens Nissens skrev:
Jag inser att du återigen, utan att verka förstå det, argumenterar mot Plejd. Om en enhet går sönder i ett öppet system så byter man den mot något likvärdigt. Om en puck i Plejds system går sönder så måste man byta den mot en ny Plejd.

Finns ens Plejd om 10 år? Och kommer deras produkter då vara kompatibla med deras nuvarande?

Finns appen till de operativsystem som är aktuella då? För annars kommer man ju inte att kunna konfigurera den nya enheten (eller för den delen ändra något i det befintliga).

Nej, att "allt till slut går sönder" betyder ju att det verkligen är dumt att satsa på ett stängt system där det inte är säkert att det går att byta ut en trasig enhet.

• Gilla
Patrik_Hed och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Så det är rent hittepå från din sida att jag skulle påstått att det inte finns yngre som gillar att nörda med hemautomation…
Nissens Nissens skrev:
Och det är inte någon generationsfråga, det är inte så att de yngre generationerna har något stort sug efter hemautomation. Det är så verkligheten ser ut oavsett vad man tycker om det. :)
Jag har vid fem tillfällen bett dig att utveckla detta men du har aldrig svarat.

Damer och herrar, här har ni ett av många lysande exempel på varför det inte är någon idé att ta Nissens ord i dessa trådar på allvar.

• Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:
Vad jag skrev var absolut inte kopplat till någon leverantör över huvud target.
ALL ELEKTRONIK har en begränsad livslängd, även det gamla junket du har hemma.
Ja, som sagt, någon enstaka enhet får man nog räkna med kan gå sönder men det mesta kommer att hålla mycket länge. Och om något går sönder i mitt system så kan jag enkelt byta just den till någon annan enhet av valfritt fabrikat om den jag har nu inte längre finns att köpa.

Du måste skaffa en ny Plejd som pratar just det protokoll som dina nuvarande enheter gör. Om det är lätt eller ens möjligt om 10 år skulle jag inte våga uttala mig om. Plejd kan ha gått i konkurs, blivit uppköpta, eller helt enkelt bytt till ett nytt protokoll som inte är kompatibelt med det nuvarande.

• Gilla
Patrik_Hed och 2 till
  • Laddar…
Nissens
R RoAd skrev:
Jag inser att du återigen, utan att verka förstå det, argumenterar mot Plejd. Om en enhet går sönder i ett öppet system så byter man den mot något likvärdigt. Om en puck i Plejds system går sönder så måste man byta den mot en ny Plejd.

Finns ens Plejd om 10 år? Och kommer deras produkter då vara kompatibla med deras nuvarande?

Finns appen till de operativsystem som är aktuella då? För annars kommer man ju inte att kunna konfigurera den nya enheten (eller för den delen ändra något i det befintliga).

Nej, att "allt till slut går sönder" betyder ju att det verkligen är dumt att satsa på ett stängt system där det inte är säkert att det går att byta ut en trasig enhet.
Vad jag skrev var inte över huvud taget riktat mot någon leverantör alls.

Att Plejd finns om 10 år är jag personligen rätt övertygad om, de är offensiva och växer på marknaderna de går in på. Din skiva verkat ha hakat upp sig. Du får leva med att det går bra för Plejd, vilket i din värld antagligen är svårt att förstå. :)

Ett tips är att om GPS:en och verkligheten inte stämmer med varann, så är det inte verkligheten det är fel på. :)

R
Nissens Nissens skrev:
Att Plejd finns om 10 år är jag personligen rätt övertygad om
Att Plejd finns kvar om 10 år och tillverkar saker kompatibla med dagens system är verkligen inget jag skulle satsa pengar på. Betydligt större bolag har brutit kompatibilitet, lagt ner produkter eller t.o.m. avvecklat hela bolaget.

Exempelvis fungerar inte Sonos första modeller av högtalare ihop med de senaste. Och de är inte ens 10 år. Inte så roligt för de som köpte det i tron om att det var ett stabilt system "som bara fungerar" (tm).

• Gilla
Patrik_Hed och 6 till
  • Laddar…
Nissens
R RoAd skrev:
Att Plejd finns kvar om 10 år och tillverkar saker kompatibla med dagens system är verkligen inget jag skulle satsa pengar på. Betydligt större bolag har brutit kompatibilitet, lagt ner produkter eller t.o.m. avvecklat hela bolaget.

Exempelvis fungerar inte Sonos första modeller av högtalare ihop med de senaste. Och de är inte ens 10 år. Inte så roligt för de som köpte det i tron om att det var ett stabilt system "som bara fungerar" (tm).
I vilket hörn du står i den frågan vet väl alla här, och du har fortfarande inte begripit att många är ointresserade av att bygga ihop flera system. Hur det ser ut i framtiden vet du inte mer om än någon annan.

En liten upplysning till dig om vilka marknader Plejd är inne på och är på väg in i just nu samtidigt som de växer kraftigt:

Plejd är idag etablerade i Sverige, Norge, Finland, Island och Nederländerna. Uppstart sker också i Tyskland, Spanien, Schweiz, Polen, Österrike, Belgien, Portugal och Ungern.

Så du får nog revidera din självsäkerhet lite…

R
Nissens Nissens skrev:
du har fortfarande inte begripit att många är ointresserade av att bygga ihop flera system
Fast nu pratar vi om att ersätta en trasig enhet i ett befintligt Plejdsystem om 10 år. Det tror jag de flesta tycker är ett problem om det inte går.

Nissens Nissens skrev:
En liten upplysning till dig om vilka marknader Plejd är inne på och är på väg in i just nu samtidigt som de växer kraftigt:

Plejd är idag etablerade i Sverige, Norge, Finland, Island och Nederländerna. Uppstart sker också i Tyskland, Spanien, Schweiz, Polen, Österrike, Belgien, Portugal och Ungern.

Så du får nog revidera din självsäkerhet lite…
Som sagt, om du har ett äldre Sonos-system så kan du inte köpa till eller ersätta en enhet idag. Vilka garantier har du att inte samma sak händer med Plejd?

Jag är inte självsäker, men verkar ha lite större förståelse för potentiella problem med ett stängt system än vad du har.

• Gilla
Patrik_Hed och 4 till
  • Laddar…
Nissens
R RoAd skrev:
Fast nu pratar vi om att ersätta en trasig enhet i ett befintligt Plejdsystem om 10 år. Det tror jag de flesta tycker är ett problem om det inte går.

Som sagt, om du har ett äldre Sonos-system så kan du inte köpa till eller ersätta en enhet idag. Vilka garantier har du att inte samma sak händer med Plejd?

Jag är inte självsäker, men verkar ha lite större förståelse för potentiella problem med ett stängt system än vad du har.
All elektronik oavsett fabrikat åldras och upphör att fungera och byts ut förr eller senare. Med din rigida inställning så kommer du aldrig att acceptera det, men det är ditt problem.

Ditt sinne är knappast det som är mest öppet, hur du nu kunnat få för dig det, det är snarare så ätt du är otroligt problemorienterad och bestämmer dig för att ditt scenario av alla de som finns är det rätta. Jag och alla med lite kritiskt tänkande vet att du inte vet ett pillekvitt mer om framtiden än någon annan.

Öppna dina sinnen och se andra scenarion än det din galna GPS visar. Du är så låst i dina tankar att du inte ens accepterar verkligheten som den ser ut idag, att Plejd växer hela tiden och bryter ny mark oavbrutet…
Du kommer aldrig att ta till dig info som inte passar ditt scenario, så jag tror det är meningslöst att fortsätta den diskussionen.

R
Nissens Nissens skrev:
All elektronik oavsett fabrikat åldras och upphör att fungera och byts ut förr eller senare. Med din rigida inställning så kommer du aldrig att acceptera det, men det är ditt problem.

Ditt sinne är knappast det som är mest öppet, hur du nu kunnat få för dig det, det är snarare så ätt du är otroligt problemorienterad och bestämmer dig för att ditt scenario av alla de som finns är det rätta. Jag och alla med lite kritiskt tänkande vet att du inte vet ett pillekvitt mer om framtiden än någon annan.

Öppna dina sinnen och se andra scenarion än det din galna GPS visar. Du är så låst i dina tankar att du inte ens accepterar verkligheten som den ser ut idag, att Plejd växer hela tiden och bryter ny mark oavbrutet…
Du kommer aldrig att ta till dig info som inte passar ditt scenario, så jag tror det är meningslöst att fortsätta den diskussionen.
Vilket jävla snömos. Återigen svarar du med någon slags känslostorm på ganska konkret frågeställning.

Kan du inte istället förklara varför man kan vara säker på att kunna byta ut en trasig Plejd om 10 år (eller för den delen om 5 år)?

Varför är det ingen risk att precis samma sak som hände med Sonos händer med de Plejd-produkter som installeras idag?

Vad hindrar Plejd från att byta protokoll på nya produkter?

Vad är det som garanterar att inte Plejds ägare cashar ut och säljer bolaget till en konkurrent som lägger ner det?

• Gilla
Patrik_Hed och 4 till
  • Laddar…
J
Nissens Nissens skrev:

Nissens Nissens skrev:

Nåja, följer man trådarna som behandlat detta så ser man snarare att det är ett tiotal personer minst som förklarat för dig vilka fel du har i dina lovord för just Plejd. Road är knappast ensam. Dina inlägg har max en gilla. Inte för att forumet speglar samhället i stort men eftersom det är i forumet vi befinner oss så är du knappast i position att kalla enskilda personers kritik av dig som galen. Du har lätt hybris i så fall...

• Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.