145 340 läst ·
1 437 svar
145k läst
1,4k svar
Plejd - vad är grejen?
Det behövs inte, det står i appen var alla puckar sitter, och mean ser vilken puck som har batteriet. Det finns dessutom en testfunktion för batteriet.K karlmb skrev:
Så den nya ägaren laddar bara ner appen och knappar in koden som står vid UC så har hen koll på systemet.
Skall de inte ändra något så behöver de inte appen eftersom systemet fungerar ändå, men det underlättar lite.
Står det "normcentral" eller "grå låda på väggen i källaren"?Nissens skrev:
Står det vilken skruvmejsel man behöver för att öppna den?
Ingår utbildning och övrigt som krävs för att vara i den och rota?
Många frågor, varför kan det inte "bara funka" (tm).
Precis som ditt BankID. Det går med ändra i orätta händer. Helt okej att alla som varit och installerat vet om det. Vad jag förstår sparar elektrikerna koden i sitt register. Vad säger gdpr om det? Hoppas inte Plejd släpper ett smart lås.Nissens skrev:
Nej det tror jag verkligen inte att alla vet. Speciellt inte de som fått en Plejd installerad istället för en dimmer "för att det ändå blev lika dyrt som en riktig".Nissens skrev:
Det känns som du återigen säger emot dig själv när du skriver att de 95% (tm) som inte bryr sig om någonting alls helt plötsligt skulle ha koll på en "systemkod".
Jag har sökt och inte hittat någonting om att den går att ändra, än mindre hur. Att det finns en "systemkod" och vad den gör var inte så lätt att förstå ens när man söker på "plejd systemkod".Nissens skrev:
Kan inte du som är insatt göra alla Plejdägare en tjänst och förklara hur man byter den där koden? Det känns som det första jag hade velat göra om jag tagit över ett sånt system.
Va? Vilka fast anslutna enheter har Plejd som endast finns som battridrivna versioner i andra hemautomationssystem?Nissens skrev:
Om man väljer att ha batteridrivna enheter så måste man byta batteri ja. Annars väljer man enheter som inte är batteridrivna. Att Plejds enheter inte kräver batteribyten är ju för att de inte har några batteridrivna enheter i sitt utbud. Det är som att säga att min bil aldrig behöver tankas eftersom jag inte har någon bil, och därför är den bättre än din. Det är inte som att andra automationssystem har batteridrivna reläer och batteridrivna wallplugs. Trodde du det på riktigt?
Att Plejd, till skillnad från alla andra fast anslutna system, ändå kräver batteri är ju bara larvigt. Att du drar in batterifrågan som ett argument för Plejd när det i själv verket är ytterligare en aspekt där Plejd är sämst i klassen är lite patetiskt. Att du försöker vända det till en fördel blir bara ironiskt.
Redigerat:
Förstår du inte att du förlorar all trovärdighet när till och med Plejds mest uppenbara nackdelar ska vändas till fördelar genom att vilseleda och till och med fara med osanning? Det finns inget annat system där man har samma funktionalitet som Plejd men som kräver batterier, som du påstår. Du lyckas inte lura någon och det blir bara uppenbart att det inte går att diskutera sakligt med dig eftersom det är helt omöjligt att du skulle se en enda liten nackdel med Plejd.Nissens skrev:
Om du åtminstone hade kunnat säga "ja X är en nackdel med Plejd, det är baksidan av enkelheten" eller liknande. Då hade vi kunnat ha en konstruktiv diskussion och ta upp för- och nackdelar. Nu sitter du här och argumenterar för att en krockskadad bil med trasig motor är bättre än en ny Tesla eftersom den trasiga bilen inte går att köra i diket och aldrig behöver tankas.
Hela den här tråden är som att försöka övertyga en sektledare att den har fel genom att använda konstruktiva argument. Det som är positivt är att utomstående kan läsa allt detta och få bra underlag till sina egna bedömningar. Ingen som tänker klart kan nog välja Plejd efter att ha läst dina "argument".
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Det är din egna lilla världsbild, och marknaden visar ju tydligt att du har fel. Plejd har ett bra system, företaget växer med 20% per år, kundnöjdheten är mycket hög. Det har gått mycket bra för dem på de första marknaderna de sålt in sig på, och nu är de på väg in i ytterligare några till.J Jonte Karlsson skrev:Förstår du inte att du förlorar all trovärdighet när till och med Plejds mest uppenbara nackdelar ska vändas till fördelar genom att vilseleda och till och med fara med osanning? Det finns inget annat system där man har samma funktionalitet som Plejd men som kräver batterier, som du påstår. Du lyckas inte lura någon och det blir bara uppenbart att det inte går att diskutera sakligt med dig eftersom det är helt omöjligt att du skulle se en enda liten nackdel med Plejd.
Om du åtminstone hade kunnat säga "ja X är en nackdel med Plejd, det är baksidan av enkelheten" eller liknande. Då hade vi kunnat ha en konstruktiv diskussion och ta upp för- och nackdelar. Nu sitter du här och argumenterar för att en krockskadad bil med trasig motor är bättre än en ny Tesla eftersom den trasiga bilen inte går att köra i diket och aldrig behöver tankas.
Hela den här tråden är som att försöka övertyga en sektledare att den har fel genom att använda konstruktiva argument. Det som är positivt är att utomstående kan läsa allt detta och få bra underlag till sina egna bedömningar. Ingen som tänker klart kan nog välja Plejd efter att ha läst dina "argument".
Det betyder att din verklighet inte är förankrad i den riktiga verkligheten de flesta lever i, du är såå självsäker på sådant som varken du eller någon annan kan veta något om.
Det jag beskriver är hur verkligheten ser ut just nu, du tror dig veta hur framtiden ser ut, men du vet inte mer än någon annan om den, även om du själv verkar tro det.
Din världsbild och dina killgissningar är inte värda ett pillekvitt mer än någon annans.
Ett råd i all välmening: Ta inte dig själv på för stort allvar..
Redigerat:
Jo jag tycker väl det enbart att det ser ut att gå utför för Plejd.Nissens skrev:
https://www.google.com/finance/quot...tjensn8AhUPQ_EDHer8A0kQ3ecFegQIIhAg&window=1Y
"If you can't beat them join them" som någon tidigare skrev!
Jag som fått intrycket av att du inte gillade när saker blev uppkopplade.Nissens skrev:
Jodå, man vet att batteriet håller i 10 år, det är vad Plejd säger. Jag tror inte du vet mer än de om det… och det är rent trams att någon skulle anlita en elektriker för att byta ett batteri…
Innan jag skaffade gateway så satte jag batteri på en puck, batterihållaren har även fäste för DIN skena så batteriet sitter väldigt lättåtkomligt i normcentralen. Pucken ersätter en timer som satt där tidigare. Sannolikt har de flesta några av sina Plejdpuckar lättåtkomliga i en normcentral, eller i en kopplingsdosa (som är större än en apparatdosa). Gulligt att du är så omtänksam att du vill förutse alla möjliga och omöjliga problem. Tänk om du vore lika omtänksam om hemautmatiseringsnördarna. Där finns det mycket mer att vara bekymrad över…
Eftersom batteriet byts vart tionde år så är detta ett oerhört litet ”problem”. När jag nu har gateway behöver jag inte ens byta det om tio år…
Ett mycket större problem är alla dessa hemautomstiseringsprylarna som går på batteri… och de håller inte i 10 år… eller hur?
För att inte tala om beroendet av wifi, måste vara trist för elektrikern att ständigt trassla med diverse lösenord, och kunden kanske inte tycker att det är kul att lämna ut det heller. Elektrikern får ju tillgång till allt möjligt på LAN:et i och med det…