useless useless skrev:
Ska man vara formell så ska ju Plejd-puckarna (och andra puckar) installeras av en elektriker. Då blir det oftast ganska mycket dyrare än att köpa några Hue-lampor.
Hur styr man hue lampor. Jag har inte sådna, är det någon trådlös brytare med. Eller går det med vanlig brytare? Och vad kostar sådna lampor, ex. 10 st 7w 2100k - 2400k

K karlmb skrev:
Tja, det verkar ju finnas många varianter enligt vad man läser här.
Så, entreprenad, detta är ju verkligt horribelt, hur man kan förstöra helt nya hus tom med ett så undermåligt system som Plejd, bara för att elektrikern inte vill bättre, eller kan.
Och så tant Agda som bara vill kunna dimma sin gamla kristallkrona och kanske få till en trappkoppling på den. Hon blir lika lurad hon.
Tant Agda går nog fram till knappen och vrider om hon vill dimma sin lampa. Om hon ens har dimmer alls.

• Gilla
Bjor
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Det och att en elektriker här medger att de lägger på extra på prylarna
Måste man köpa dom av elektrikern? Alla hantverkare lägger på extra på sakerna.

Var idag hos en industrikund där ytterbelysningen inte slocknade.
När jag lyfte locket på centralen tittade en liten Plejd fram och det visade sig att den hade tappat tiden p.g.a. strömavbrott (kommer inte ihåg exakt ordalydelse).
Känns som en stor miss från installatörens sida att någon måste dit med mobilen efter varje strömavbrott?
Går väl att lösa med en gateway vad jag har förstått men jag far nog dit inom kort igen med en motsvarande enhet av annat fabrikat istället, blir både billigare och enklare tror jag :)

• Gilla
RogerHql och 3 till
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
När jag lyfte locket på centralen tittade en liten Plejd fram och det visade sig att den hade tappat tiden p.g.a. strömavbrott (kommer inte ihåg exakt ordalydelse).
Känns som en stor miss från installatörens sida att någon måste dit med mobilen efter varje strömavbrott?
Går väl att lösa med en gateway vad jag har förstått men jag far nog dit inom kort igen med en motsvarande enhet av annat fabrikat istället, blir både billigare och enklare tror jag :)
Det behövs en batteribackup på en puck om det inte finns en gateway. Plejd är tämligen ostabilt om det inte finns något som kan återställa klockan.

Det goda är att det räcker med batteribackup på en av puckarna, så kan den mesha vidare till övriga. Finns det någon/några puckar som inte har kontakt med övriga så måste dessa ha en egen batteribackup.

//Patrik

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Det går att montera ett batteri bakom pucken. Max 200 kr. Att byta kostade det mindre än det?

Okej, det kände jag inte till men det är i alla fall ett extra tillbehör som krävs och batterier har ju alltid begränsad livslängd (10 år är ju iofs ganska länge men det tar jag med en nypa salt för hittills är det ingen tillverkare som har hållit vad dom lovat, tänker på de mängder med kopplingsur/astrour och andra prylar med batteribackup man bytt under +30 års tid)
Och klockan kommer fortfarande att behöva synkas då och då.
Trådlöst nätverk finns på plats så det lutar nog ändå åt en ny puck iaf, men tack för tipset :)

• Gilla
  • Wow
Bjor och 2 till
  • Laddar…
Okej, det kände jag inte till men det är i alla fall ett extra tillbehör som krävs och batterier har ju alltid begränsad livslängd (10 år är ju iofs ganska länge men det tar jag med en nypa salt för hittills är det ingen tillverkare som har hållit vad dom lovat, tänker på de mängder med kopplingsur/astrour och andra prylar med batteribackup man bytt under +30 års tid)
Trådlöst nätverk finns på plats så det lutar nog ändå åt en ny puck iaf, men tack för tipset :)
Jo men det är väl "lukrativt" och åka dit och fixa felet lite då och då?

Ja det kanske vore dumt att göra det alltför driftsäkert, det blir man ju inte rik på.

• Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Om du tycker att det är jobbigt att byta ett batteri vart tionde år, så kan du ju skaffa en gateway, den kostar lite mer än en puck. Sedan har du ett helt underhållsfritt system. :)

• Haha
karlmb
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Om du tycker att det är jobbigt att byta ett batteri vart tionde år, så kan du ju skaffa en gateway, den kostar lite mer än en puck. Sedan har du ett helt underhållsfritt system. :)
Tills molnet lägger ner.

• Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
På vilket sätt är Plejd undermåligt för att dimma kristallkronan?
Att framkantdimma "dimbara" ledlampor är undermålig dimning. En ledlampa ska dimmas via sitt drivdon, som en smart lampa med inbyggt drivdon och en CC ljuskälla , eller vis ett externt drivdon som driver en eller flera CC ljuskällor i serie.

• Haha
Nissens
  • Laddar…
R Roman86 skrev:
Jag förstår inte, hur förstör man hus med plejd? Att du inte vill använda Plejd för att det inte funkar för dina hemautomations funktioner är ju en sak, men vad är kasst med plejd utöver brist på extra features?
Det gör man genom plöja ner massa elektrikertimmar på att sätta plejdpuckar överallt samt på deras svindyra materialkostnad.
När sedan ägaren inte kan göra det hen trodde ett smart hus kan, eller att molnet plötsligen läggs ner och nästan inget fungerar längre, måste allt göras om med riktiga, genomkompatibla enheter.

• Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det gör man genom plöja ner massa elektrikertimmar på att sätta plejdpuckar överallt samt på deras svindyra materialkostnad.
När sedan ägaren inte kan göra det hen trodde ett smart hus kan, eller att molnet plötsligen läggs ner och nästan inget fungerar längre, måste allt göras om med riktiga, genomkompatibla enheter.
Du får som vi sagt inte för så länge sen sätta in andra puckar själv heller så antingen köper du egna puckar och betalar dyrare timpenning eller får elektrikern sköta allt. Så vitt jag vet behövs inte molnet för Plejd. Om jag skulle välja system blir det nog inte Plejd... det blir nog ännu dyrare men lättare att integrera. För belysning kommer det i alla fall inte blir någon egensnickrad Shelly/HA-lösning.

Nissens
K karlmb skrev:
Du lever i en helt egen värld. I värsta fall tror du själv på vad du skriver. Det är ju bara att beklaga i så fall.

Vad är det som får dig till att inte acceptera alla de som är helt nöjda med Plejd?

Du borde respektera att väldigt många har en helt annan åsikt än du. Ett företag som växer organiskt 20% om året gör något rätt. Jag förstår att du inte begriper hur det kan vara möjligt, men du får acceptera hur verkligheten ser ut. :)

• Haha
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.