145 245 läst ·
1 437 svar
145k läst
1,4k svar
Plejd - vad är grejen?
Jag har en kompis som faktiskt är nöjd med Plejd, han har dock inte provat något annat eller har några som helst ambitioner än med smart hem. han ville bara ha en radioknapp på i ett rum som han skapade. Han slapp då dra o elen. Jag tror att om 6 månader när han vill göra mer så kommer han också fram till vilka begränsningar det är i systemet....
Intressant att du skriver faktiskt. Jag tror faktiskt att många är nöjda och inte vill göra mer än vad Plejd kan.Dudeish skrev:
Jag har en kompis som faktiskt är nöjd med Plejd, han har dock inte provat något annat eller har några som helst ambitioner än med smart hem. han ville bara ha en radioknapp på i ett rum som han skapade. Han slapp då dra o elen. Jag tror att om 6 månader när han vill göra mer så kommer han också fram till vilka begränsningar det är i systemet....
Så är det helt klart. Det man ser här inne är en del av ytterkanten (på båda hållen). Sen är frågan, om man som yrkesperson hade erbjudit andra alternativ än bara plejd. Hur hade det då sett ut? Men då krävs det något mer från yrkespersonen.
Du har helt rätt, han installerade plejd eftersom elektrikern rekommenderade det. Han använder inte appen, utan endast som en radioknappJLyck skrev:
HUE har väl iaf pluggar?Kristian Ask skrev:
De flesta med Plejd vill bara tända eller dimma en lampa via mobilen eller en avlägsen brytare.
Stora installationer med 10-tals spottar kör man inte med Plejd iaf.
Ska man vara formell så ska ju Plejd-puckarna (och andra puckar) installeras av en elektriker. Då blir det oftast ganska mycket dyrare än att köpa några Hue-lampor.Kristian Ask skrev:
Visst, det lite märkliga är att vissa som lever in en av bubblorna inte accepterar att det finns andra som trivs utmärkt i helt andra bubblor.R RogerHql skrev:ok, men utanför Peidbubblan finns det väl en uppsjö av företag som sysslar med ungefär samma sak.
Så jag undrar förstås som är ny i Pleidsammanhang vad det är som gör Pleid unikt i tekniska- / användar-sammanhang?
Är det inte i själva verket så att Pleid bara är en bubbla i hav av bubblor i en bransch som förändras för varje dag och där 90% kommer att vara borta om några år?
Då får man nog lyfta blicken lite och titta på dom andra tusen bubblorna också och se vad som finns innanför väggarna på dom?
Njae, spaningen är att de som kan tänka sig flera bubblor därmed per definition inte har problem med ev ännu fler, eller för den delen färre, bubblor i skumbadet. De som lever i en (1) bubbla är per definition mindre intresserade av flera. I samma stund är de nämligen inne i flera. Tämligen enkel logik. Kanske skulle någon behöva se om Fem myror...?Nissens skrev:
Tja, det verkar ju finnas många varianter enligt vad man läser här.Kristian Ask skrev:
Så, entreprenad, detta är ju verkligt horribelt, hur man kan förstöra helt nya hus tom med ett så undermåligt system som Plejd, bara för att elektrikern inte vill bättre, eller kan.
Och så tant Agda som bara vill kunna dimma sin gamla kristallkrona och kanske få till en trappkoppling på den. Hon blir lika lurad hon.
Jag förstår inte, hur förstör man hus med plejd? Att du inte vill använda Plejd för att det inte funkar för dina hemautomations funktioner är ju en sak, men vad är kasst med plejd utöver brist på extra features?K karlmb skrev:Tja, det verkar ju finnas många varianter enligt vad man läser här.
Så, entreprenad, detta är ju verkligt horribelt, hur man kan förstöra helt nya hus tom med ett så undermåligt system som Plejd, bara för att elektrikern inte vill bättre, eller kan.
Och så tant Agda som bara vill kunna dimma sin gamla kristallkrona och kanske få till en trappkoppling på den. Hon blir lika lurad hon.