Hej tänkte börja använda Plejd i min sommarstuga men är inte riktigt säker på vilka puckar man ska ha till vad, exempel denna

Plejd trådlös knappingång WIN-01​

Någon som kan förklara lite vad dom olika puckarna används till?

M Maxtr1n skrev:
Hej tänkte börja använda Plejd i min sommarstuga men är inte riktigt säker på vilka puckar man ska ha till vad, exempel denna

Plejd trådlös knappingång WIN-01​

Någon som kan förklara lite vad dom olika puckarna används till?
Har Plejd i mitt nya hus. Fundera inte. Be istället elekrikern att installera det, utifrån den funktionen som du önskar. Det är experter och kan det

Funkar perfekt! Man kan styra det via mobllen, om man vill.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Man kan styra det via mobllen, om man vill.
Finns det några smarta puckar som inte går att styra via mobilen?

• Gilla
  • Älska
  • Haha
[SKPG]Zamora och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Finns det några smarta puckar som inte går att styra via mobilen?
Avser att man kan styra med mobilen, om man vill, eller bara använda brytarna om vanligt. Som man känner för.

L L Jan skrev:
Avser att man kan styra med mobilen, om man vill, eller bara använda brytarna om vanligt. Som man känner för.
Precis som alla andra smarta puckar alltså

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Precis som alla andra smarta puckar alltså
Nej, faktiskt inte. Det finns bostäder med Plejd utan strömbrytare på väggarna. Då är dessutom utrustat ofta med sensorer och/eller röststyrt.
En del av vår utebelysning, en stig bakom huset, där saknas det brytare. Sensorer och/eller mobilen gäller. Även belysning på och i en bod, inga brytare. Viss utebelysning på huset har ej brytare

L L Jan skrev:
Nej, faktiskt inte. Det finns bostäder med Plejd utan strömbrytare på väggarna. Då är dessutom utrustat ofta med sensorer och/eller röststyrt.
En del av vår utebelysning, en stig bakom huset, där saknas det brytare. Sensorer och/eller mobilen gäller. Även belysning på och i en bod, inga brytare. Viss utebelysning på huset har ej brytare
Vad har din upplysta stig, eller för all del bod, att göra med att det finns andra fabrikat än Plejd?
Lyft blicken lite.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
A
WIN-01 verkar användas för att kunna skapa fler ställen att styra sina plejdar. Den har två extra ingångar för detta för t ex två tryckknappar.

Ungefär samma som WPH-01 fast där får man en extra fysisk knapp istället och kan bygga ut tändningarna med dessa.

De vanligaste som används är dim-01 för att kunna dimra sin belysning och rel eller ctr-01 för att slå av/på saker automatiskt t ex ytterbelysning via det inbyggda astronomiska uret.

Redigerat:
  • Gilla
Maxtr1n
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Vad har din upplysta stig, eller för all del bod, att göra med att det finns andra fabrikat än Plejd?
Lyft blicken lite.
Pljed och andra fabrikat har väl liknande funktion, eller? Det sa vår elektriker. De hade EweLink också, lite lägre pris än Plejd.
Men Plejd är vanligast sa vår elektriker så vi körde på den.

L L Jan skrev:
Plejd är vanligast sa vår elektriker
Plejd är vanligast bland elektriker för att dom finns hos de vanliga grossisterna och de tjänar mest pengar på dom.

• Gilla
  • Haha
Anonymiserad 405730 och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Plejd är vanligast bland elektriker för att dom finns hos de vanliga grossisterna och de tjänar mest pengar på dom.
Har också hört precis detsamma! Men det gäller att hålla sig väl med hantverkare. Man bygger då för deras framtida support och deras välvilja.
Kör man på Billiga Bengtsson och tvingar hantverkaren att installera det. Då har man inte första prio i framtiden.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
A
Japp det är klokast att välja beprövade bra grejer som är enkla att få tag på. Bra tänkt.

useless useless skrev:
Jag tjänar inte mer pengar på Plejd än andra smarta dimmerpuckar, snarare tvärtom. Vad får dig att tro det? Plejd går att köpa för privatpersoner lite överallt så vi måste hålla koll på vårt påslag.
Du glömde skriva att de är väldigt enkla att installera och ännu enklare för slutkunden att hantera. Driftsäkerheten är också hög jämfört med Wiser, Nexa, Zigbee och Z-Wave som jag har hemma.
Det underlättar och skapar mindre återbesök hos mina kunder.

• Gilla
IngemarB och 5 till
  • Laddar…
A
Supporten där har också varit kunnig, hjälpsam och enkel att komma i kontakt med.
Tycker det är en bra produkt och kul att det är svenskt också.

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.