Hej,
Jag behöver er hjälp.

Jag har 2 gångbanor mot samma farstu där jag hade velat fälla ner lite ledlister (utomhus) längst kantstenen.
Precis som bilden visar.

Då har jag varit i kontakt med en Led-jätte som specade följande. Se bild.

Till min fråga, jag förstår att jag får dra 2 separata matningar, en till plejden samt en till trafon, men blir inte riktigt klok på hur det är tänkt att koppla ihop dessa två? Samt vilken ände som ska ut till ledlisterna ifrån transformatorn?

Listerna styrs enbart med hjälp utav appen (alltså ingen brytare emellan). Trafon ska sitta under trallen i farstun och plejden ska montera på DIN skena i samma skåp som elmätaren.

All hjälp uppskattas.

• En röd stuga med en gångväg upplyst av LED-lister längs kanten, som leder från gruset till verandan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Produktlista med LED-tejp och alu-profiler från xcen.se, inklusive specifikationer och priser.
    Skapa konto
  • Skärmbild av inköpskorg med produkter: ändbit för golvprofil, dimbar LED-driver HLG 320W 24V, och Plejd LED-controller CTR01, med priser.
    Skapa konto
  • LED-driver från Mean Well, modell HLG-320H-24B, med flera kablar för inkoppling, används för utomhusbelysning av LED-lister.
    Skapa konto
A Adamsweden91 skrev:
Hej,
Jag behöver er hjälp.

Jag har 2 gångbanor mot samma farstu där jag hade velat fälla ner lite ledlister (utomhus) längst kantstenen.
Precis som bilden visar.

Då har jag varit i kontakt med en Led-jätte som specade följande. Se bild.

Till min fråga, jag förstår att jag får dra 2 separata matningar, en till plejden samt en till trafon, men blir inte riktigt klok på hur det är tänkt att koppla ihop dessa två? Samt vilken ände som ska ut till ledlisterna ifrån transformatorn?

Listerna styrs enbart med hjälp utav appen (alltså ingen brytare emellan). Trafon ska sitta under trallen i farstun och plejden ska montera på DIN skena i samma skåp som elmätaren.

All hjälp uppskattas.
Tändtråd från Plejd till trafo, du har 2 kablar ut från trafo med 2 ledare vardera + och - de ansluts till led.

J J-banan skrev:
Tändtråd från Plejd till trafo, du har 2 kablar ut från trafo med 2 ledare vardera + och - de ansluts till led.
Jag tycker det ser ut som att den ena tvåledaren är 12V och den andra 24V. Det gäller att ta rätt om det är så.

Müssli Müssli skrev:
Jag tycker det ser ut som att den ena tvåledaren är 12V och den andra 24V. Det gäller att ta rätt om det är så.
Nej bägge är 24V, iaf de som jag använt som ser exakt likadan ut som den på bild. Sen går det inte koppla en slinga hur lång som helst, blir den för lång blir det spänningsbortfall mot slutet och den sista biten kommer lysa svagare

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Röriga hemsidor (xcen och ljuskoncept) där det är svårt att veta vad man får om man beställer. Bilder och beteckning på drivern passar inte ihop.
Jag tror det är HLG-320H-24B och då är en kabel ut 24V till LED och andra kabeln styringång 1-10V från Plejd.
Däremot skulle jag lägga Plejden i en IP65 kopplingsdosa bredvid drivern. Då kan man koppla 230V genom reläet i Plejden och på så sett koppla bort drivern helt om man vill. Sitter dom bredvid varandra så behövs det bara en kabel från elcentralen.
Galet pris på drivern, 1776:- plus moms är 2220:-
Den finns på Conrad för 1290_ inkl. moms och fraktfritt.
https://www.conrad.se/sv/p/mw-mean-...m-320-w-13-3-a-12-24-v-dc-dimbar-1297421.html

• Gilla
Adamsweden91 och 1 till
  • Laddar…
Hittade det här när jag läste igenom databladet för drivern.
"Using the built-in dimming functionon on B-type model can't turn the lighting fixture totally dark."
Alltså 1-10V ger 10-100% dimring och det går inte att styra ner till helt släckt. Det är ytterligare ett skäl till att koppla 230V via reläet i Plejden för att kunna släcka helt.

J J-banan skrev:
Nej bägge är 24V, iaf de som jag använt som ser exakt likadan ut som den på bild. Sen går det inte koppla en slinga hur lång som helst, blir den för lång blir det spänningsbortfall mot slutet och den sista biten kommer lysa svagare
Tack för all hjälp!
Då undrar jag bara ifall den svart-röda”Dim + & Dim -” från trafons sekundära sida, om den ska in i LED eller ska den kopplas in i Plejd 1-10V ingångarna?

A Adamsweden91 skrev:
Tack för all hjälp!
Då undrar jag bara ifall den svart-röda”Dim + & Dim -” från trafons sekundära sida, om den ska in i LED eller ska den kopplas in i Plejd 1-10V ingångarna?
Svart/röd är 24v, blå/vit är 0-10v styrning. Blå/vit kopplas till +/- utgång på Plejd. Annars kan du koppla trafo inkommande 230v till Plejd L utgång

• Gilla
Adamsweden91
  • Laddar…
Klippte och klistrade lite från databladen.
Kopplingsschema för LED-belysningsarmatur med ledningar i olika färger, ansluten till HLG-320H driver.
Skapa konto

• Gilla
Adamsweden91
  • Laddar…
Vilket jobb! Tusen tack hörni!
Min sista fråga här, då matningen är tänkt att den ska dras från elmätarskåpet, hade ni satt en PSA bakom allt?

A Adamsweden91 skrev:
Vilket jobb! Tusen tack hörni!
Min sista fråga här, då matningen är tänkt att den ska dras från elmätarskåpet, hade ni satt en PSA bakom allt?
Ja det är klokt, men om du har nån plan att ha fler grupper utomhus då skulle JFB vara mer lämpligt

• Gilla
Adamsweden91
  • Laddar…
P Pucco skrev:
Klippte och klistrade lite från databladen.
[bild]
Väcker liv i tråden igen.
Allt kopplades ihop precis Pucco beskrev och allt fungerar fint fint!
Dock så var det här som ni nämnde, att listerna släcks aldrig, utan lyser lite svagt trotts att plejden är på ”off” läge. Är det bara att ge upp det här med dimrandet och enbart köra på on/off eller finns det något annat sätt att kunna dimra listerna? Isf. en enklare kopplingsschema emottas.

Återigen, stort tack!

Och just det, det viktigaste av allt, Trevlig midsommar!

Har du använt off på reläet för att släcka så får drivern ingen spänning och då kan det inte lysa.
CTR01 kan styra två oberoende saker, relä on/off och dimmra 1-10V. Använder man båda borde det fungera.

• Gilla
J-banan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.