3 784 läst ·
43 svar
4k läst
43 svar
Plattv - full HD - bättre bild?
Problemet är väl att det inte sänds så mycket i HD tv ännu..MathiasS skrev:Jag tycker det är dags att TV-Svensson inser att skillnaden mellan olika TV apparater har en MINIMAL påverkan på bilden jämfört med skillnden mellan att kolla standard lågupplöst TV och att titta på HDTV sändningar. Detta gäller oavsett hur fina kretsar för uppskalning man har i TVn.
Dvs istället för att lägga 5k extra på TVn borde man göra den investeringen i ny mottagningsutrustning så att man kan titta på HDTV i sin plattTV....
Visst är det så att mycket inte sänds i HD, men ändå är det ju så att de populära produktionerna sänds i HD på SVT och TV4.Andreas_Hansson skrev:
3 och 5 är ju hopplöst efter och det leder bara till att man slutar att titta på eländet.
Jag kan konstatera att skillnaden mellan SD och HD sändningar är så stor att jag väljer bort sådant som inte sänds i HD. Den lilla tid jag tillbringar framför TVn ska vara högupplöst.
Jag tycker inte att utbudet är ett jätteproblem längre.
SD är ju om man skall tala på kameraspråk ca 0,4 megapixlar medans Full-HD är 2 megapixlar. En 100Hz maskin där bilden alltså uppdateras 100 gånger i sekunden så måste då chippet hitta på inte mindre än 160 mijoner bildpunkter per sekund!
Inte konstigt att det ser skumt ut ibland...
För att inte tala om vad jag stör mig på kantförstärkningsfiltren, tycker inte det ser klokt ut, som om folk går omkring med en svart pappkontur kring sig... Men vi är olika, en del tycker det ser fantatstiskt ut. Själv gillar jag att sitta i mörkret med min gamla DLP...
Inte konstigt att det ser skumt ut ibland...
För att inte tala om vad jag stör mig på kantförstärkningsfiltren, tycker inte det ser klokt ut, som om folk går omkring med en svart pappkontur kring sig... Men vi är olika, en del tycker det ser fantatstiskt ut. Själv gillar jag att sitta i mörkret med min gamla DLP...
Dock har jag sett att det i CD's kanallista finns en 5 HD, men jag får inte titta på den. Det är vad jag förstår en sändning från danska kanal 5. I norge finns väl det en hd variant av TV3 också.Nuno skrev:
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
tidigare hade jag en 17 tums monitor 1280*1024, då såg 720p video likadan ut som 1080p video.
nu har jag en 24 tums monitor med 1920*1200 upplösning, nu ser jag en väldig skillnad på 720p video och 1080p
nu har jag en 24 tums monitor med 1920*1200 upplösning, nu ser jag en väldig skillnad på 720p video och 1080p
Som vanligt i såna här trådar så sitter folk med tjock-tv och sågar platt-teven för att det blir sämre bild (utan att nämna bildkälla). De som sitter på LCD hävdar inte alltför sällan att LCD är bättre än plasma. De som sitter på en billig plasma/lcd hävdar lika ofta att en dyrare plasma eller lcd inte gör någon skillnad.
Vad är då slutsatsen? Jo att dom som åker Volvo har ju enligt dom själva valt helt rätt bilmärke vilket även dom som kör Skoda hävdar.
Det bästa är nog att läsa alla dom tester som görs. Läs dom med viss kritik och försök sedan att göra en egen bedömning utifrån butiksbesök. Glöm inte bort att även vara kritisk då också. Har varit inne i butiker där man fipplat med inställningarna i teven med "alla funktioner aktiverade" och således fått en dålig bild i tron att man fått den bästa möjliga.
Vad är då slutsatsen? Jo att dom som åker Volvo har ju enligt dom själva valt helt rätt bilmärke vilket även dom som kör Skoda hävdar.
Det bästa är nog att läsa alla dom tester som görs. Läs dom med viss kritik och försök sedan att göra en egen bedömning utifrån butiksbesök. Glöm inte bort att även vara kritisk då också. Har varit inne i butiker där man fipplat med inställningarna i teven med "alla funktioner aktiverade" och således fått en dålig bild i tron att man fått den bästa möjliga.
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
Här kommer en betraktelse från "real life". Vi skulle sälja vårt hus i våras och för att "piffa upp" det lite så pensionerade vi vår trotjänare från Bang&Olufsen som var en 28" tjocktv. Vi föll för en Samsung 40" LCD med det värsta som fanns då 100Hz och full HD 1080p. Med en glasskiva framför på nå got sätt skulle denna ge lite extra kick till färgåtergivningen, vilket vi kunde med egna ögon se i affären.
Väl hemma kopplas allt in och parabol med digitalbox (Viasat) och allt funkar. Jag tyckte inte att det var någon extraordinär förbättring, men när vi körde X box 360 och en DVD i denna så upplevde jag att vi hade fått en bättre bild. Tv spelandet blev häftigare också.
Flytten sker i oktober 2008 och det beställs ny parabol till nya huset och mya boxar med tvilling. Valet föll på en HD box med inspelningsmöjlighet. Nu hände något, nu kunde vi utnyttja tv:n fullt ut WOW vilken bild. Men nu inträffar den absurda situationen att i och med att det är ny (inte 15 år gammal) parabol, box och kablage så är "vanliga bilden så mycket bättre att jag knappt ser skillnad på HD och vanlig digital sändning genom boxen.
Så slutsatsen är signalkvalitén är helt avgörande, digitalboxen betyder mer än man tror. Vi har en tvillingbox också, vilken ger en mycket sämre bild.
Väl hemma kopplas allt in och parabol med digitalbox (Viasat) och allt funkar. Jag tyckte inte att det var någon extraordinär förbättring, men när vi körde X box 360 och en DVD i denna så upplevde jag att vi hade fått en bättre bild. Tv spelandet blev häftigare också.
Flytten sker i oktober 2008 och det beställs ny parabol till nya huset och mya boxar med tvilling. Valet föll på en HD box med inspelningsmöjlighet. Nu hände något, nu kunde vi utnyttja tv:n fullt ut WOW vilken bild. Men nu inträffar den absurda situationen att i och med att det är ny (inte 15 år gammal) parabol, box och kablage så är "vanliga bilden så mycket bättre att jag knappt ser skillnad på HD och vanlig digital sändning genom boxen.
Så slutsatsen är signalkvalitén är helt avgörande, digitalboxen betyder mer än man tror. Vi har en tvillingbox också, vilken ger en mycket sämre bild.
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
Vill nog hålla med snigeln lite, men av ännu ett skäl. Det är helt suveränt om man som jag har en stor fet hemmabioanläggning och "bara" har bra HDMI kablar mellan komponenterna. Det är en väldans massa sladd man slipper om man bara kör HDMI, en sladd till varje burk. Dessutom bättre bild och ljud och nu när jag är inne på tips området, köp inte längre än du behöver. De finns i 50 cm intervall.
Det måste vara något fel på ditt resonemang. Jag kör både Volvo OCH skoda och önskar att jag inte gjorde det.....imported_Anders_S skrev:
Det jag tycker är viktigt i detta sammanhang är att fokusera på rätt saker. Det är lätt att falla för alla floskler i reklambladen.
MathiasS skrev:Jag tycker det är dags att TV-Svensson inser att skillnaden mellan olika TV apparater har en MINIMAL påverkan på bilden jämfört med skillnden mellan att kolla standard lågupplöst TV och att titta på HDTV sändningar. Detta gäller oavsett hur fina kretsar för uppskalning man har i TVn.
Dvs istället för att lägga 5k extra på TVn borde man göra den investeringen i ny mottagningsutrustning så att man kan titta på HDTV i sin plattTV....
Låter som ett bra råd. Vilka prylar är i sammanhanget "rätt" mottagningsutrustning? HD-box (märke) och ...
Hur troligt är det att HD-sändningarna utökas framöver, dels med tanke på investeringar från bolagens sida och dels med tanke på begränsad bandbredd? Tycker iofs att SVT står för de bästa produktionerna men vill gärna se ex sport (läs hockey o fotboll), och på det området kan ju numera inte SVT konkurrera, tyvärr.
Kjell G
