666 läst ·
2 svar
666 läst
2 svar
Plattsättning med icke-kalibrerad skiffer - vilken metod för sättlage?
Hej!
Jag håller på att anlägga en uteplats med oregelbunden skiffer som är okalibrerad (tjocklek från ca 15-45 mm).
Min fråga berör i grunden: hur skall jag göra med sättlagret under plattorna för att få ett bra, platt, jämnt, resultat när jag är klar? Frågorna kommer i slutet på inlägget efter Bakgrund och fakta:
Bild 1: Helikoptervy.
Blå "ihålig" konstruktion: Planteringslåda i corten.
Röda linjer: Kanter av corten som avgränsar bär/sättlager från kringliggande singel.
Bild 2: Översiktsfoto.
Jag har satt fallet på bärlagret (som består av naturgrus typ 0-18). Kvarstår att markvibrera detta och fylla ev. svackor så jag får helt rätt avrinning mot dräneringen närmast i bild som går till stenkista.
Bild 3: Exempel på tunn skifferhäll
Bild 4: Exempel på en av de tjockare hällarna.
Bild 5: En av de största hällarna (toffel som referens)
Bild 6: några av de mindre:
Fråga:
Skolboken för plattsättning säger ungefär:
Lägg bärlager och markvibrera.
Lägg ca 30-50 mm sättlager, jämna av, markvibrera.
Lägg plattor. Gummihammare för att få ner dem i samma, övre, nivå.
Men detta förutsätter plattor av åtminstonne relativ jämn tjocklek. Det har inte jag. Jag kommer aldrig kunna ta upp typ 30 mm med en gummihammare
Vad tycker ni att jag skall göra?
Bara ösa ut sättlager, jämna av, lägga plattor och sedan justera sättlagret as I go along så jag får samma nivå på plattornas ovansida så jag får en jämn uteplats?
Om jag gör så - hur undviker jag att de sätter sig över tiden? "Vibrerar" ner dem med hjälp av gummihammare och sedan så får jag justera dem om några år med nytt sättmaterial när jag ser vilka som satt sig?
MVH
Jag håller på att anlägga en uteplats med oregelbunden skiffer som är okalibrerad (tjocklek från ca 15-45 mm).
Min fråga berör i grunden: hur skall jag göra med sättlagret under plattorna för att få ett bra, platt, jämnt, resultat när jag är klar? Frågorna kommer i slutet på inlägget efter Bakgrund och fakta:
Bild 1: Helikoptervy.
Blå "ihålig" konstruktion: Planteringslåda i corten.
Röda linjer: Kanter av corten som avgränsar bär/sättlager från kringliggande singel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 2: Översiktsfoto.
Jag har satt fallet på bärlagret (som består av naturgrus typ 0-18). Kvarstår att markvibrera detta och fylla ev. svackor så jag får helt rätt avrinning mot dräneringen närmast i bild som går till stenkista.
Logga in
Skapa konto
Bild 3: Exempel på tunn skifferhäll
Logga in
Skapa konto
Bild 4: Exempel på en av de tjockare hällarna.
Logga in
Skapa konto
Bild 5: En av de största hällarna (toffel som referens)
Logga in
Skapa konto
Bild 6: några av de mindre:
Logga in
Skapa konto
Fråga:
Skolboken för plattsättning säger ungefär:
Lägg bärlager och markvibrera.
Lägg ca 30-50 mm sättlager, jämna av, markvibrera.
Lägg plattor. Gummihammare för att få ner dem i samma, övre, nivå.
Men detta förutsätter plattor av åtminstonne relativ jämn tjocklek. Det har inte jag. Jag kommer aldrig kunna ta upp typ 30 mm med en gummihammare
Vad tycker ni att jag skall göra?
Bara ösa ut sättlager, jämna av, lägga plattor och sedan justera sättlagret as I go along så jag får samma nivå på plattornas ovansida så jag får en jämn uteplats?
Om jag gör så - hur undviker jag att de sätter sig över tiden? "Vibrerar" ner dem med hjälp av gummihammare och sedan så får jag justera dem om några år med nytt sättmaterial när jag ser vilka som satt sig?
MVH
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 806 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 806 inlägg
Du vibbar aldrig sättlagret och ju ojämnare plattor du har desto finare fraktion på materialet.
Du vibbar ofta plattorna med vibba och gummidyna efter läggning. Nu med skörare plattor och bara en uteplats skulle jag säga att gummiklubba funkar fint
Du vibbar ofta plattorna med vibba och gummidyna efter läggning. Nu med skörare plattor och bara en uteplats skulle jag säga att gummiklubba funkar fint
Jag hade siktat på att ha ett ganska tjock sättlager, typ 6-7cm och använda naturgrus snarare än kross. Sen får du använda plastklubba och vattenpass för att försöka få det jämnt.
Använder man stenmjöl måste man definitivt padda det innan läggning.U Utsliten och utdömd skrev:
Klicka här för att svara