Hej!

Jag håller på att anlägga en uteplats med oregelbunden skiffer som är okalibrerad (tjocklek från ca 15-45 mm).
Min fråga berör i grunden: hur skall jag göra med sättlagret under plattorna för att få ett bra, platt, jämnt, resultat när jag är klar? Frågorna kommer i slutet på inlägget efter Bakgrund och fakta:

Bild 1: Helikoptervy.
Blå "ihålig" konstruktion: Planteringslåda i corten.
Röda linjer: Kanter av corten som avgränsar bär/sättlager från kringliggande singel.
Helikoptervy över planerad stensättning, blå ihålig konstruktion markerar planteringslåda i corten och röda linjer visar kanter av corten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild 2: Översiktsfoto.
Jag har satt fallet på bärlagret (som består av naturgrus typ 0-18). Kvarstår att markvibrera detta och fylla ev. svackor så jag får helt rätt avrinning mot dräneringen närmast i bild som går till stenkista.
Uteplats under konstruktion med naturgrus som bärlager, omgärdat av kanter i cortenstål vid husfasaden. Mark är ännu ej vibrerad.
Skapa konto

Bild 3: Exempel på tunn skifferhäll
En hand jämför tjockleken på en skifferhäll mot en fot i sandal, omgiven av grus och gräs.
Skapa konto

Bild 4: Exempel på en av de tjockare hällarna.
Hand som håller en tunn skifferhäll mot en bakgrund av gräs och grusbeläggning.
Skapa konto

Bild 5: En av de största hällarna (toffel som referens)
En stor, oregelbunden skifferhäll lutad mot en mörk vägg, med en toffel placerad framför för att visa storleken.
Skapa konto

Bild 6: några av de mindre:
Oregelbundet lagda skifferplattor på grus, med en toffel som storleksreferens.
Skapa konto

Fråga:
Skolboken för plattsättning säger ungefär:
Lägg bärlager och markvibrera.
Lägg ca 30-50 mm sättlager, jämna av, markvibrera.
Lägg plattor. Gummihammare för att få ner dem i samma, övre, nivå.

Men detta förutsätter plattor av åtminstonne relativ jämn tjocklek. Det har inte jag. Jag kommer aldrig kunna ta upp typ 30 mm med en gummihammare
Illustration av lagerförhållanden vid plattsättning: överst sättlager med varierande plattstorlek, underst bärlager förberedelse.
Vad tycker ni att jag skall göra?

Bara ösa ut sättlager, jämna av, lägga plattor och sedan justera sättlagret as I go along så jag får samma nivå på plattornas ovansida så jag får en jämn uteplats?

Om jag gör så - hur undviker jag att de sätter sig över tiden? "Vibrerar" ner dem med hjälp av gummihammare och sedan så får jag justera dem om några år med nytt sättmaterial när jag ser vilka som satt sig?

MVH

Redigerat:
U
Du vibbar aldrig sättlagret och ju ojämnare plattor du har desto finare fraktion på materialet.
Du vibbar ofta plattorna med vibba och gummidyna efter läggning. Nu med skörare plattor och bara en uteplats skulle jag säga att gummiklubba funkar fint

Jag hade siktat på att ha ett ganska tjock sättlager, typ 6-7cm och använda naturgrus snarare än kross. Sen får du använda plastklubba och vattenpass för att försöka få det jämnt.
U Utsliten och utdömd skrev:
Du vibbar aldrig sättlagret och ju ojämnare plattor du har desto finare fraktion på materialet.
Du vibbar ofta plattorna med vibba och gummidyna efter läggning. Nu med skörare plattor och bara en uteplats skulle jag säga att gummiklubba funkar fint
Använder man stenmjöl måste man definitivt padda det innan läggning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.