Hej
Vi håller på att helrenovera badrummet och tagit in en firma som sköter hela jobbet.
Nu börjar det närma sig slutet på renoveringen och golvplattor(60x30) lades i slutet av förra veckan.
Nu känner vi att kuvertskärningen inte levde upp till våra förväntningar utan blev osymetrisk lagt med en del små passbitar.
Att bägge avloppen inte är i linje gör inget då det större(övrekommer täckas av badkar.
Frågan är innan vi går in i dust med hantberkaren; Går kuvertskärningen ens göra om i efterhand? Måste hela golvet göras om isåfall?
Vi håller på att helrenovera badrummet och tagit in en firma som sköter hela jobbet.
Nu börjar det närma sig slutet på renoveringen och golvplattor(60x30) lades i slutet av förra veckan.
Nu känner vi att kuvertskärningen inte levde upp till våra förväntningar utan blev osymetrisk lagt med en del små passbitar.
Att bägge avloppen inte är i linje gör inget då det större(övrekommer täckas av badkar.
Frågan är innan vi går in i dust med hantberkaren; Går kuvertskärningen ens göra om i efterhand? Måste hela golvet göras om isåfall?
Hur hade ni önskat att det skulle se ut? det är väl lite sådär det blir när man har så stora plattor och fall till två olika brunnar. Det är viktigt att man tänker igenom hela rummets plattsättning för att få det riktigt bra.
Jag reagerar på att det verkar vara ett jädrans fall till golvbrunnen längst in.
Jag reagerar på att det verkar vara ett jädrans fall till golvbrunnen längst in.
Det som stör oss är läggningen vid den nedre brunnen, den lilla biten känns som att den hade kunnat undvikas, förstör lite symmertrin i det hela.surris skrev:
Hur hade ni önskat att det skulle se ut? det är väl lite sådär det blir när man har så stora plattor och fall till två olika brunnar. Det är viktigt att man tänker igenom hela rummets plattsättning för att få det riktigt bra.
Jag reagerar på att det verkar vara ett jädrans fall till golvbrunnen längst in.
Det skulle man tänkt på innan plattsättningen isf. Lagt ut plattor för att se hur de hamnar. Nu ser det väl ändå ut som att det finns en tanke mot det övriga golvet som är lagt innan. Vanligt att man använder en annan storlek mot golvbrunnarna för det kan vara svårt att få till det bra med för stora plattor.J Jens5 skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Det går inte att göra om utan att göra om hela golvets tätskikt och därmed hela badrummets tätskikt.
Det är två problem som sammankommer:
buzz-ordet kuvertskärnng. Alla pratar om det, kanske inte alla förstår hur det kan göras bäst och vilka begränsningar som fnns.
Alldeles för stora plattor. En modefluga som ställer till det enormt.
Det hade kanske gått att hitta bättre skärningar om man hade ritat upp mönstret på ett papper t ex.
Det är två problem som sammankommer:
buzz-ordet kuvertskärnng. Alla pratar om det, kanske inte alla förstår hur det kan göras bäst och vilka begränsningar som fnns.
Alldeles för stora plattor. En modefluga som ställer till det enormt.
Det hade kanske gått att hitta bättre skärningar om man hade ritat upp mönstret på ett papper t ex.
Ja precis och det var nog problemet att vi förutsatte att plattsättarna skulle göra det så symmetriskt som möjligt vid brunnarna.surris skrev:
Det skulle man tänkt på innan plattsättningen isf. Lagt ut plattor för att se hur de hamnar. Nu ser det väl ändå ut som att det finns en tanke mot det övriga golvet som är lagt innan. Vanligt att man använder en annan storlek mot golvbrunnarna för det kan vara svårt att få till det bra med för stora plattor.
Okej det går alltså inte att lossa enstaka plattor? Ja jag vet inte hur hantverkarna planerade läggningen.T Thomas_Blekinge skrev:Det går inte att göra om utan att göra om hela golvets tätskikt och därmed hela badrummets tätskikt.
Det är två problem som sammankommer:
buzz-ordet kuvertskärnng. Alla pratar om det, kanske inte alla förstår hur det kan göras bäst och vilka begränsningar som fnns.
Alldeles för stora plattor. En modefluga som ställer till det enormt.
Det hade kanske gått att hitta bättre skärningar om man hade ritat upp mönstret på ett papper t ex.
Jag tycker det ser okej ut. Men sen är det ju upp till er vad ni tycker, och då behöver ni komma med en lösning hur det ska göras på ett bättre sätt. Men risken är nog som @Thomas_Blekinge skriver att tätskikt behöver göras om och hela golvet.J Jens5 skrev:
Det kan gå att lossa enstaka plattor, men det finns alltid en risk för att skada tätskiktet.J Jens5 skrev:
Antingen behöver man lägga om hela rummet, vilket kan störa symmetrin i någon annan del av rummet, eller så byter man storlek på plattorna runt golvbrunnen.
Ja precis men frågan är ju om det är möjligt att åtgärda endast på den platsen. Hela badrummets tätskikt tror jag inte är aktuellt för oss.surris skrev:
Omöjligt är det säkert inte, inget jag har gjort och inget jag skulle våga göra. Inte värt risken att tätskiktet förstörs, så tänker jag. Du får höra med plattsättarna vad de kan garantera.J Jens5 skrev:
