8 923 läst ·
41 svar
9k läst
41 svar
Plattsättning badrum
Hur ser du att det är ett stort fall?surris skrev:
Hur hade ni önskat att det skulle se ut? det är väl lite sådär det blir när man har så stora plattor och fall till två olika brunnar. Det är viktigt att man tänker igenom hela rummets plattsättning för att få det riktigt bra.
Jag reagerar på att det verkar vara ett jädrans fall till golvbrunnen längst in.
Min erfarenhet (efter en badrumsrenovering och en toalettrenovering i år) är att många beställare förväntar sig att hantverkarna ska ”förstå” vad de vill utan att man tydligt uttrycket det.
Jag förstår varför skärningen stör er, men 30x60 är svåra att sätta. Det är en sak man kan prata med hantverkare om innan man startar, de skulle nog föredra 30x30 eller 60x60 om man frågar. Om det var viktigt för er med absolut symmetri eller en viss skärning måste man också förmedla det. Tankeläsare är sällsynta…
Självklart har hantverkare massor av kunskap, men de vet ju inte vad som är viktigt för kunden. Som kund måste man våga fråga, specificera och diskutera. Våra hantverkare tog aldrig illa upp när jag frågade om småsaker eller ville diskutera tekniska detaljer, de verkade tycka det var positivt. Enl en av våra hantverkare gillar dom att man lägger sig i eftersom det minskar risken att beställaren blir missnöjd.
Jag har obehagligt bra ögonmått för symmetri och kan störa mig på småsaker som diffar på 0,5 cm. Detta förmedlade jag och vi hade jättebra diskussioner om var saker skulle placeras. Jag avskyr kuvertskärning och det sade jag från början, då föreslog de andra sätt.
I ert fall skulle jag säga att de löst det på ett sätt som de bedömde var bäst. De hade förmodligen kunnat göra annorlunda om ni specificerat vad ni ville ha, men det gjorde ni sannolikt inte. Kan ni inte leva med det får ni be att det görs om, införstådda med att det är en kostnad ni får ta eftersom de inte gjort fel. Kan ni leva med det så släpp det.
Jag förstår varför skärningen stör er, men 30x60 är svåra att sätta. Det är en sak man kan prata med hantverkare om innan man startar, de skulle nog föredra 30x30 eller 60x60 om man frågar. Om det var viktigt för er med absolut symmetri eller en viss skärning måste man också förmedla det. Tankeläsare är sällsynta…
Självklart har hantverkare massor av kunskap, men de vet ju inte vad som är viktigt för kunden. Som kund måste man våga fråga, specificera och diskutera. Våra hantverkare tog aldrig illa upp när jag frågade om småsaker eller ville diskutera tekniska detaljer, de verkade tycka det var positivt. Enl en av våra hantverkare gillar dom att man lägger sig i eftersom det minskar risken att beställaren blir missnöjd.
Jag har obehagligt bra ögonmått för symmetri och kan störa mig på småsaker som diffar på 0,5 cm. Detta förmedlade jag och vi hade jättebra diskussioner om var saker skulle placeras. Jag avskyr kuvertskärning och det sade jag från början, då föreslog de andra sätt.
I ert fall skulle jag säga att de löst det på ett sätt som de bedömde var bäst. De hade förmodligen kunnat göra annorlunda om ni specificerat vad ni ville ha, men det gjorde ni sannolikt inte. Kan ni inte leva med det får ni be att det görs om, införstådda med att det är en kostnad ni får ta eftersom de inte gjort fel. Kan ni leva med det så släpp det.
Medlem
· Blekinge
· 12 224 inlägg
När jag tittar närmare tycker jag att skärningen är ovanligt ful. Speciellt de spretiga vinklar i skärningen runt den nedre brunnen och småbitarna skulle störa mig enormt. Varje dag. Det tyder på att hantverkarna inte haft någon plan från början utan lagt ut de stora plattorna vartefter och försökt följa formen av flytspacklingen.
Om du vill göra om det: välj mindre plattor och rita upp mönstret på millimeterpapper innan.
Om du vill göra om det: välj mindre plattor och rita upp mönstret på millimeterpapper innan.
Dubbelbrunn, tredjedelsförband
med rektangtulärs plattor.. kan vara det svåraste, tidskrävande och pilligaste. inte för att det va det snyggaste kuvertet jag har sett men det ska väl stå ett badkar där du menar att det är en liten bit? Förbandet följs väl genom hela rummet? Alt får man gå ifrån förbandet och mecka ihop det men då gäller det från dig som kund att vara supertydlig från början. Plattsättaren skiter nog i vad du tycker i slutändan. Följer han förband, korrekt fall och inget fogsprång så är det godkänt
med rektangtulärs plattor.. kan vara det svåraste, tidskrävande och pilligaste. inte för att det va det snyggaste kuvertet jag har sett men det ska väl stå ett badkar där du menar att det är en liten bit? Förbandet följs väl genom hela rummet? Alt får man gå ifrån förbandet och mecka ihop det men då gäller det från dig som kund att vara supertydlig från början. Plattsättaren skiter nog i vad du tycker i slutändan. Följer han förband, korrekt fall och inget fogsprång så är det godkänt
Okej det skulle man nog tagit reda på innan när man valde plattor, ingen som påtalar det åt en iallafall med svårigheten. Vad menar du med förbandet?F Fjonken skrev:Dubbelbrunn, tredjedelsförband
med rektangtulärs plattor.. kan vara det svåraste, tidskrävande och pilligaste. inte för att det va det snyggaste kuvertet jag har sett men det ska väl stå ett badkar där du menar att det är en liten bit? Förbandet följs väl genom hela rummet? Alt får man gå ifrån förbandet och mecka ihop det men då gäller det från dig som kund att vara supertydlig från början. Plattsättaren skiter nog i vad du tycker i slutändan. Följer han förband, korrekt fall och inget fogsprång så är det godkänt
Ja det skulle ni ha gjort. Dålig kommunikation är oftast det som gör att kunden blir missnöjd med ett utrymme som estetiskt inte är ngt fel på.J Jens5 skrev:
Plattorna är väl skjutna i sidled en tredje del av plattans längd?
Vilken leverantör av tätskikt använder dom?
Det kan gå att lyfta upp dagen efter men det hänger på vilket fabrikat dom kör med
Medlem
· Blekinge
· 12 224 inlägg
Följer förbandet, dubbla kuvert, gissar på inga språng. Inget annat avtalat. Då är det estetiskt korrekt. Sen vad enskild individ tycker är fint eller fult är inte intressant i detta fall.T Thomas_Blekinge skrev:
Dacia duster är en extremt ful bil. Men ändå rullar skiten på våra vägar. För nån godkände utseendet på designen.
Det är lite sent nu, men kommunikation är A och O före och genom ett projekt.
Vi valde plattor i samråd med plattsättaren och utifrån hur vi tänkte med (kuvert)skärningar, fogföljd och förband. Allt ritades upp och diskuterades. Det enda vi valde senare var kulör på fogar och kantlister. Flytspacklingen överlät jag åt plattsättarfirman för att de ska kunna ta helhetsansvaret utifrån det utförandet vi tänkt oss och jag har meddelat att kvalitet och finish går före en låg summa på fakturan.
När så dagen nyligen kom att de skulle börja så gick vi igenom allt ihop på plats och tog några sista detaljer. Sen kommer jag ner med en kopp kaffe till hantverkaren i princip dagligen för att fånga eventeulla frågetecken. Han får en paus och det blir naturligt att prata om hur det går. Man behöver inte göra det mer komplicerat än så.
Vi valde plattor i samråd med plattsättaren och utifrån hur vi tänkte med (kuvert)skärningar, fogföljd och förband. Allt ritades upp och diskuterades. Det enda vi valde senare var kulör på fogar och kantlister. Flytspacklingen överlät jag åt plattsättarfirman för att de ska kunna ta helhetsansvaret utifrån det utförandet vi tänkt oss och jag har meddelat att kvalitet och finish går före en låg summa på fakturan.
När så dagen nyligen kom att de skulle börja så gick vi igenom allt ihop på plats och tog några sista detaljer. Sen kommer jag ner med en kopp kaffe till hantverkaren i princip dagligen för att fånga eventeulla frågetecken. Han får en paus och det blir naturligt att prata om hur det går. Man behöver inte göra det mer komplicerat än så.
Som ren amatör hade jag anpassat tredjedelsförbandet (eller valt annat förband) efter den brunn som är synlig, så man inte får den där 2-3 cm skärvan.
Brunnen under badkaret får bli som den blir då den ändå inte syns.
Men att göra om detta nu är ju inte ekonomiskt rimligt, och något man får leva med
Brunnen under badkaret får bli som den blir då den ändå inte syns.
Men att göra om detta nu är ju inte ekonomiskt rimligt, och något man får leva med
Du/ni har eget ansvar. Vem skulle veta att detta skulle bli ett problem för er menar du? Den som sålde plattorna och inte vet hur/vemsom ska sätta dem? Hantverkarna när ni redan köpt allt? Om ni haft en inredningsdesigner som ritat badrummet borde den sagt det, men jag gissar att ni själva ritade och planerade.J Jens5 skrev:
Om du ska köpa en bil kan du inte gå till bilförsäljaren och be dem berätta allt om olika modeller samt vilken bil du vill ha. Du måste läsa på och sedan ställa konkreta frågor. Veta vad som är viktigt för er.
I detta fall borde ni googlat (det gjorde jag och valde sedan 60x60 isf 30x60 som vi först tänkt), sedan går man till en bra butik alt kontaktar hantverkarna INNNAN man köpt något och ställer direkta frågor
-Vi har tänkt tredjedelsförband och 30x60, innebär det några speciella svårigheter eller problem?
- Jasså kan det bli svårt med fall, hur löser man det? Eller kan vi göra på något bättre sätt?
Sedan kan man så klart beställa ett badrum där man lägger sig minimalt i utförande, lösningar etc. Väljer kakel och inredning men struntar i de tekniska detaljerna. Det är enkelt och man får det gjort enl standard. Många gör så eftersom de vill ha det nytt och fräscht utan alltför mycket ansträngning. Men då är det svårt att ha åsikter om skärningar etc i efterhand.
Mycket bra sagt! Privatpersoner som inte vet vad deras önskemål och krav är, förrän utförandet är klart då man inser att det var viktigt för en med en del detaljer.Satsuki skrev:
Du/ni har eget ansvar. Vem skulle veta att detta skulle bli ett problem för er menar du? Den som sålde plattorna och inte vet hur/vemsom ska sätta dem? Hantverkarna när ni redan köpt allt? Om ni haft en inredningsdesigner som ritat badrummet borde den sagt det, men jag gissar att ni själva ritade och planerade.
Om du ska köpa en bil kan du inte gå till bilförsäljaren och be dem berätta allt om olika modeller samt vilken bil du vill ha. Du måste läsa på och sedan ställa konkreta frågor. Veta vad som är viktigt för er.
I detta fall borde ni googlat (det gjorde jag och valde sedan 60x60 isf 30x60 som vi först tänkt), sedan går man till en bra butik alt kontaktar hantverkarna INNNAN man köpt något och ställer direkta frågor
-Vi har tänkt tredjedelsförband och 30x60, innebär det några speciella svårigheter eller problem?
- Jasså kan det bli svårt med fall, hur löser man det? Eller kan vi göra på något bättre sätt?
Sedan kan man så klart beställa ett badrum där man lägger sig minimalt i utförande, lösningar etc. Väljer kakel och inredning men struntar i de tekniska detaljerna. Det är enkelt och man får det gjort enl standard. Många gör så eftersom de vill ha det nytt och fräscht utan alltför mycket ansträngning. Men då är det svårt att ha åsikter om skärningar etc i efterhand.
