8 923 läst ·
41 svar
9k läst
41 svar
Plattsättning badrum
Ja det är ofta förekommande med just badrum, man lägger en mindre förmögenhet och tror att man har allt klart men stirrat sig blind på handuksknoppar och fina handdukar men glömmer det viktiga. Eller så är man ”missnöjd” med arbetet när fakturan kommer.. det har hänt mer än en gång kan man ju säga 😉V varpan1 skrev:
Och det behöver inte vara så svårt. Starta en dialog tidigt och utgå gärna från bilder på andra badrum vars utseende man vill uppnå. Mitt intryck är att de flesta hantverkare gillar sådana diskussioner.F Fjonken skrev:Ja det är ofta förekommande med just badrum, man lägger en mindre förmögenhet och tror att man har allt klart men stirrat sig blind på handuksknoppar och fina handdukar men glömmer det viktiga. Eller så är man ”missnöjd” med arbetet när fakturan kommer.. det har hänt mer än en gång kan man ju säga 😉
Jag går alltid igenom med kunden noga på plats med valt material om hur dom vill ha det, alt hos grossisten. Sen är det mejl eller sms med bekräftelse. Gillar inte kundkontakten men det ligger hos mig, men ibland måste man ta det.D Dublin skrev:
Ja det ligger självklart på oss att inhämta rätt information och att kommunicera.Satsuki skrev:
Du/ni har eget ansvar. Vem skulle veta att detta skulle bli ett problem för er menar du? Den som sålde plattorna och inte vet hur/vemsom ska sätta dem? Hantverkarna när ni redan köpt allt? Om ni haft en inredningsdesigner som ritat badrummet borde den sagt det, men jag gissar att ni själva ritade och planerade.
Om du ska köpa en bil kan du inte gå till bilförsäljaren och be dem berätta allt om olika modeller samt vilken bil du vill ha. Du måste läsa på och sedan ställa konkreta frågor. Veta vad som är viktigt för er.
I detta fall borde ni googlat (det gjorde jag och valde sedan 60x60 isf 30x60 som vi först tänkt), sedan går man till en bra butik alt kontaktar hantverkarna INNNAN man köpt något och ställer direkta frågor
-Vi har tänkt tredjedelsförband och 30x60, innebär det några speciella svårigheter eller problem?
- Jasså kan det bli svårt med fall, hur löser man det? Eller kan vi göra på något bättre sätt?
Sedan kan man så klart beställa ett badrum där man lägger sig minimalt i utförande, lösningar etc. Väljer kakel och inredning men struntar i de tekniska detaljerna. Det är enkelt och man får det gjort enl standard. Många gör så eftersom de vill ha det nytt och fräscht utan alltför mycket ansträngning. Men då är det svårt att ha åsikter om skärningar etc i efterhand.
Och ja vi hade en diskussion med plattsättare innan beställning av storleken och det skulle inte vara några problem att lägga. Nu blev det ju inga problem heller utan bara lite skillnad i det estetiska.
Tackar för all input som kommit angående ämnet! Många lärdomar till framtida projekt!.
Framförallt att planera/kommunicera mer i detalj och inte lämna något till annans tolkning. Hantverkarna har ju inte gjort något fel utan det var bara en förväntning från vår sida som inte helt levde upp till resultatet(skärningen vid brunnen).
Anledningen till att starta tråden var mycket för att veta om det är helt åt skogen eller om det faktiskt är som det ska vara. Svårt att veta själv då man är amatör i ämnet och har ingen erfarenhet av större renoveringsprojekt.
I slutändan har vi landat i att det är en skitsak egentligen som försvinner i helheten vilket vi är nöjda med.
Framförallt att planera/kommunicera mer i detalj och inte lämna något till annans tolkning. Hantverkarna har ju inte gjort något fel utan det var bara en förväntning från vår sida som inte helt levde upp till resultatet(skärningen vid brunnen).
Anledningen till att starta tråden var mycket för att veta om det är helt åt skogen eller om det faktiskt är som det ska vara. Svårt att veta själv då man är amatör i ämnet och har ingen erfarenhet av större renoveringsprojekt.
I slutändan har vi landat i att det är en skitsak egentligen som försvinner i helheten vilket vi är nöjda med.
Det går att lossa på plattor. Om ett proffs utfört arbetet så är det duk under och plattorna är dubbellimmade. Håller med om att symmetrin kunde varit betydligt bättre än vad som gjorts. Men man måste ha med tanken från början. Långt innan plattsättning utförs.J Jens5 skrev:
Snyggt, borde vara nöjd.J Jens5 skrev:Hej
Vi håller på att helrenovera badrummet och tagit in en firma som sköter hela jobbet.
Nu börjar det närma sig slutet på renoveringen och golvplattor(60x30) lades i slutet av förra veckan.
Nu känner vi att kuvertskärningen inte levde upp till våra förväntningar utan blev osymetrisk lagt med en del små passbitar.
Att bägge avloppen inte är i linje gör inget då det större(övrekommer täckas av badkar.
Frågan är innan vi går in i dust med hantberkaren; Går kuvertskärningen ens göra om i efterhand? Måste hela golvet göras om isåfall?
Ett tillägg. Var det fastpris? Jag vet många kollegor i branschen som som inte lägger tid på det estetiska om inte offerten täcker upp det, utan man gör så gott man kan. Företaget vill tjäna pengar, så att lägga 1-2h för att rita och mäta upp snyggaste sättet att skära plattorna på blir inte chefen glad över.
Är glad att vi oftast kör löpande, då kan man faktiskt lägga tid på att få det så snyggt som möjligt, och verkligen hinna stämma av med kunden hur denne vill ha allt.
Är glad att vi oftast kör löpande, då kan man faktiskt lägga tid på att få det så snyggt som möjligt, och verkligen hinna stämma av med kunden hur denne vill ha allt.
Tycker att TS verkar fått ett ganska väl genomtänkt mönster. Skären är ju raka och fina och ser ut att löpa närmast perfekt över flera plattor involverade i skäret. Skulle vara kul att mäta upp fallet också, antagligen är det jättebra fall, och man kan välja att se hantverket i de genomtänkta linjerna med planering av flera plattor i följd som följer samma skär för att uppnå ett korrekt fall och harmoniska linjer. Visst att det är många linjerna, men mellan de två brunnarna är linjerna ganska symmetriska och möts. Visst är det kanske lite väl många skär, jag är ingen expert så kan inte bedöma det, men i många andra sammanhang är variationer i mönster och individuella olikheter betraktat som något fint och exklusivt då det bevisar att produkten är handgjord. Som jag sa tidigare hade jag själv varit jättenöjd med detta. Pricken över i hade varit om hantverkaren också varit en hygglig en som man tagit nån kaffe med under arbetspauser och haft något bra samtal med, då kan man tänka på mönstret denne hantverkare valde och känna lite värme kanske.Padde Kvist skrev:
Ett tillägg. Var det fastpris? Jag vet många kollegor i branschen som som inte lägger tid på det estetiska om inte offerten täcker upp det, utan man gör så gott man kan. Företaget vill tjäna pengar, så att lägga 1-2h för att rita och mäta upp snyggaste sättet att skära plattorna på blir inte chefen glad över.
Är glad att vi oftast kör löpande, då kan man faktiskt lägga tid på att få det så snyggt som möjligt, och verkligen hinna stämma av med kunden hur denne vill ha allt.
Absolut, det var jättetrevliga hantverkare! Och vi är jättenöjda nu!V varpan1 skrev:Tycker att TS verkar fått ett ganska väl genomtänkt mönster. Skären är ju raka och fina och ser ut att löpa närmast perfekt över flera plattor involverade i skäret. Skulle vara kul att mäta upp fallet också, antagligen är det jättebra fall, och man kan välja att se hantverket i de genomtänkta linjerna med planering av flera plattor i följd som följer samma skär för att uppnå ett korrekt fall och harmoniska linjer. Visst att det är många linjerna, men mellan de två brunnarna är linjerna ganska symmetriska och möts. Visst är det kanske lite väl många skär, jag är ingen expert så kan inte bedöma det, men i många andra sammanhang är variationer i mönster och individuella olikheter betraktat som något fint och exklusivt då det bevisar att produkten är handgjord. Som jag sa tidigare hade jag själv varit jättenöjd med detta. Pricken över i hade varit om hantverkaren också varit en hygglig en som man tagit nån kaffe med under arbetspauser och haft något bra samtal med, då kan man tänka på mönstret denne hantverkare valde och känna lite värme kanske.
Klicka här för att svara