Hej!
Skulle behöva lite plattsättartips till min hall på 6m2.
Jag har lyckats få bort mina gamla 30x30 klinker tämligen enkelt med huggmejsel å slägga. Men det sitter en del fix kvar enl bild. Hur mycket måste man få bort och hur slätt ska det va? Frugan har beställt 60x60 plattor så tänker det måste va hyfsat slätt eller? Jag antar att man kan bygga en lite aning med det nya fixet när man kammar på det?
Bila vill jag inte göra pga vattenburen golvvärme i betongplattan.
Flytspackla kommer skapa för stor nivåskillnad mot angränsade 3 in/utgångar från hallen.
Hyra en betongslip för 6m2 känns lite overkill.
Det jag har kollat på är en diamantslipskiva man kanske kan ”polera” med, med vinkelslipen?
Jag kanske överarbetar det hela men vad är era tips? Tack snälla.

• Golv i hall med rester av klinkerfix kvar efter borttagna plattor, med städutrustning och dammsugare i rummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av en Jula-produkt, en diamantslipskiva Ø125 mm från Meec Tools, med priset 399 kronor och 18 recensioner.
    Skapa konto
Se till att det inte finns toppar sen prima och en tunn flytspackling, det blir bäst. Kör tex topplan DF som bygger absolut minimalt.

Stefan N Stefan N skrev:
Se till att det inte finns toppar sen prima och en tunn flytspackling, det blir bäst. Kör tex topplan DF som bygger absolut minimalt.
Tack för svar!
Ah ska försöka slipa ner så mkt det går. Slipar hellre några timmar extra än å flytspackla. Jag är helt värdelös på å flytspackla så tror nästan bara det blir värre, hehe.
Snackade med någon på kakelfirman att det finns något speciellt fix som kan användas vid detta ändamål, förutsatt man lyckas få ner topparna, så går det å medla upp en aning med fixet om så behövs.

Stefan N Stefan N skrev:
Dom menade nog att köra med flytfix, det är lämpligt på stora plattor. [länk]
Det är möjligt! Men då försöker jag slipa av så mkt som möjligt av det gamla fixet å sen gå på flytfix?
Ska det fixet appliceras på samma sätt som vanligt fix eller ska det va blötare (tänker i och med namnet ”flyt”)?

Om du inte slipat på det sättet med vinkelkapen tidigare så vill jag bara ge dig tipset att det dammar utav bara helvete. Så tejpa upp sån där plastdörr till angränsande utrymme och ha munskydd. Sen kan man köpa till dammkåpa och koppla till grovdamsugaren. Annars har du noll sikt inom ett par sekunders slipning

Den skapar nog väldigt mycket fint damm. Hade övervägt denna varianten som brukar sitta i betongfräs. Alternativt hyra med tillhörande dammsugare.
Diamantslipskiva 115x5x22,23 mm från Bosch Pro, med prisinformation och stjärnrecensioner på Jula's webbplats.
Skapa konto

O olofh skrev:
Om du inte slipat på det sättet med vinkelkapen tidigare så vill jag bara ge dig tipset att det dammar utav bara helvete. Så tejpa upp sån där plastdörr till angränsande utrymme och ha munskydd. Sen kan man köpa till dammkåpa och koppla till grovdamsugaren. Annars har du noll sikt inom ett par sekunders slipning
Hehe tack för tips! Plast är preppat! Tänker våtlägga lite innan. Varva blomspruta med vatten tsm slip, så dammar det kanske inte lika frenetiskt.

Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Den skapar nog väldigt mycket fint damm. Hade övervägt denna varianten som brukar sitta i betongfräs. Alternativt hyra med tillhörande dammsugare.
[bild]
Tack för tips! Är inte den rätt snarlik med den bilden jag laddade upp fast en Bosch? Man sätter den på rondellen

Tror Bosch:en är grövre. Men spelar kanske mindre roll på fix? Du får åka på shoppingtur och känna! 🙂

• Gilla
bergand89
  • Laddar…
O olofh skrev:
Nu ser jag inte hur mkt du ska slipa ner men klart du märker väl själv hur mkt det dammar…😂 men rekommenderar denna typ av kåpa [länk]
Handlar om någon millimeter. Plastar in de tre invändiga dörrhålen Ställer in en frånluftsfläkt som blåser ut genom entrén, samt blötlägger lite av fixet med vatten

• Gilla
olofh
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.