5 375 läst ·
20 svar
5k läst
20 svar
Plattsättaren satte in defekta plattor
Du kan ju inte på allvar mena att plattsättaren ska ta ansvar för något du köpt och anlitat honom för att lägga..
Du borde ändra rubriken till ”jag köpte plattor och plattläggaren la in dem åt mig; nu är jag missnöjd med mitt köp och undrar om jag kan få plattläggaren att ta ansvar för mitt misstag”
Du borde ändra rubriken till ”jag köpte plattor och plattläggaren la in dem åt mig; nu är jag missnöjd med mitt köp och undrar om jag kan få plattläggaren att ta ansvar för mitt misstag”
Nja, praxis är att man packar upp plattorna i samband med sättningen, och synar och plockar bort defekta plattor varteftersom de monteras. Så det är en del av jobbet. Bara en idiot packar upp och går igenom varenda platta i förväg. Så frågan är om detta fel var uppenbart synligt vid sättningen eller om det framträdde först efter fogning?J Joakim Staaf1 skrev:
Annars, i och med att det är ett systematiskt fel och inte bara enstaka plattor, ligger det väl närmast till hands att reklamera det till materialleverantören och kräva att de också får stå för kostnaden att göra om jobbet om det nu var ett fel som inte syntes förrän efter fogning.
Knepig sits. Det där händer oftare än man tror när kunden står för materialet.A Andreas Kneg skrev:Tjena
Ok, knepig fråga. Jag har köpt naturstenplattor. Plattsättaren satte in dessa. Sen visade det sig när all smuts från fog tagits bort att plattorna var dåligt slipade på ytan. Av någon anledning verkar hälften av plattorna vara matta i hörnen och längs kanterna. Antar att plattleverantören misslyckats med slipning. Ja, jag köpte plattorna själv, men borde inte plattsättaren sett och informerat mig om det här i samband med sättningen? Nu har vi ett större problem eftersom plattorna sitter på golvet…
Vad skall jag göra? Vilket ansvar har plattsättaren tycker ni?
Som jag ser det finns det två delar här:
Dels materialet – är plattorna ojämnt slipade från leverantören så är det i grunden ett materialfel.
Men samtidigt brukar man förvänta sig att en plattsättare reagerar om något ser avvikande ut innan det sätts, särskilt om det syns tydligt vid läggning.
Frågan blir egentligen när det gick att upptäcka.
Om det bara syns efter fogning och rengöring är det svårare att lägga ansvar på plattsättaren.
Men om det borde ha synts tidigare kan man argumentera för att det borde ha lyfts innan.
Jag hade börjat med att:
-dokumentera hur det ser ut
-ta det med leverantören (materialfrågan)
-samtidigt fråga plattsättaren varför det inte uppmärksammades
Ofta handlar såna här situationer om otydlighet i vem som ansvarar för vad – särskilt när material och arbete kommer från olika håll.
Knepig sits. Det där händer oftare än man tror när kunden står för materialet.A Andreas Kneg skrev:Tjena
Ok, knepig fråga. Jag har köpt naturstenplattor. Plattsättaren satte in dessa. Sen visade det sig när all smuts från fog tagits bort att plattorna var dåligt slipade på ytan. Av någon anledning verkar hälften av plattorna vara matta i hörnen och längs kanterna. Antar att plattleverantören misslyckats med slipning. Ja, jag köpte plattorna själv, men borde inte plattsättaren sett och informerat mig om det här i samband med sättningen? Nu har vi ett större problem eftersom plattorna sitter på golvet…
Vad skall jag göra? Vilket ansvar har plattsättaren tycker ni?
Som jag ser det finns det två delar här:
Dels materialet – är plattorna ojämnt slipade från leverantören så är det i grunden ett materialfel.
Men samtidigt brukar man förvänta sig att en plattsättare reagerar om något ser avvikande ut innan det sätts, särskilt om det syns tydligt vid läggning.
Frågan blir egentligen när det gick att upptäcka.
Om det bara syns efter fogning och rengöring är det svårare att lägga ansvar på plattsättaren.
Men om det borde ha synts tidigare kan man argumentera för att det borde ha lyfts innan.
Jag hade börjat med att:
-dokumentera hur det ser ut
-ta det med leverantören (materialfrågan)
-samtidigt fråga plattsättaren varför det inte uppmärksammades
Ofta handlar såna här situationer om otydlighet i vem som ansvarar för vad – särskilt när material och arbete kommer från olika håll.
Förstår hur du tänker, och i grunden stämmer det ju att materialet ligger på beställaren om man köpt det själv.J Jo-han skrev:Du kan ju inte på allvar mena att plattsättaren ska ta ansvar för något du köpt och anlitat honom för att lägga..
Du borde ändra rubriken till ”jag köpte plattor och plattläggaren la in dem åt mig; nu är jag missnöjd med mitt köp och undrar om jag kan få plattläggaren att ta ansvar för mitt misstag”
Samtidigt brukar det inte vara helt svartvitt i praktiken. Om något avviker tydligt eller ser konstigt ut innan montering så förväntar man sig ofta att hantverkaren reagerar och lyfter det innan det sätts.
Annars hamnar man lätt i den här situationen där problemet upptäcks först när allt redan sitter på plats, och då är det svårt att reda ut ansvar i efter
Lite bilder hade nog hjälpt här i tråden.
Hör man ordet ”natursten” så blir det genast intressant att veta hur dom bra ser ut jämfört med dom dåliga.
Som hantverkare vänjer man sig med att vissa kunder vill ha de mest underliga materialen monterade.
Därav kanske plattsättaren inte ens ryckte på ögonbrynen åt dina plattor.
(Bara en tanke).
Hör man ordet ”natursten” så blir det genast intressant att veta hur dom bra ser ut jämfört med dom dåliga.
Som hantverkare vänjer man sig med att vissa kunder vill ha de mest underliga materialen monterade.
Därav kanske plattsättaren inte ens ryckte på ögonbrynen åt dina plattor.
(Bara en tanke).
Klicka här för att svara
