Hej! Jag ska ha kuvertskärning i duschen, men funderar på hur jag ska positionera de andra 60x60 plattorna.

Alternativ 1: Man sätter en platta hörn mot hörn med duschhörnans kant. Alla andra plattor utgår därifrån.

Alternativ 2: Man kapar lika stora bitar höger och vänster vid varje vägg. Följer man fogen på väggarna blir de symetriska.

Vilket alternativ är best? Hade ni valt? Är snyggast?

• Färgglatt badrumsgolv med olika färgade plattor i ett rutmönster, en vit toalett och handfat syns ovanifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Färgglatt rutmönster med kuvertskärning i duschhörna. 60x60 plattor i olika färger, diskussion om plattpositionering och estetik.
    Skapa konto
Jag vet att det är högsta mode med 60x60 och kuvertskärning är badrummets nya buzz-ord.
Men jag anser att lite mindre plattor passar bättre i relativt små badrum.
Istället för kuvertskärning i duschen kan man med fördel använda små plattor (5x5) eller mosaik.
Att mindre plattor även blir billigare är bara en sidoeffekt.

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
Tack för tipset, men det är redan bestämt. Jag har redan skaffat 60x60 kalkstensimitation plattor. Av de två alternativen, vilken lösning föredrar du?

BirgitS
Det här är en riktlinje av BKR:
"Minsta mått för passbit kan inte anges, men man bör eftersträva en höjd
eller bredd av minst 1/3 av plattans kantlängd."
"Golvytan ska uppfattas symmetrisk för rummet, dvs. för motstående
sidor av rummet ska passbitarna upplevas lika. Foglinjering mellan golv
och vägg kan utföras om plattorna är modulanpassade och om utförandet
är överenskommet med beställaren. Det innebär bland annat att golv-
plattorna måste vara något mindre än väggplattorna för att den normalt
bredare fogen på golvet ska kunna hanteras vid plattläggningen."
https://admin.bkr.se/app/uploads/2025/06/Riktlinjer-for-fardigt-utforande-rev-2025.pdf

Är alla kapade bitar minst 20 cm i de två alternativen?

J
Hör får du ett alternativ som jag gillar som ger mer möjligheter med stora plattor.. Grå golvplattor i ett mönster med större och mindre kvadrater i mitten.
Skapa konto

• Gilla
john.h
  • Laddar…
Den första bilden blir bara 14 cm klinker bredd vid ena långsidan. Endast 10 vid cm vid ena kortsidan (men en lång möbel kommer dölja denna 10 cm). Det var faktiskt jag som kom med iden av bild 2 (symmetriskt med väggarna). Men min byggare tycker bild 1 blir snyggare. Googlar man kuvertskurning brukar det se ut som min byggare tycker, men det blir små bitar mot väggen i mitt fall.

J Jansson69 skrev:
Hör får du ett alternativ som jag gillar som ger mer möjligheter med stora plattor..[bild]

Väldigt snyggt faktiskt. Inte riktigt som min men nära. Dina plattor är satta som min bild 1. Hur ser väggarnas fogar ut? alignar de inte alls med golvets fogar? Är dina väggar så lika stor spillbit finns på både höger och vänster sida ?

D diskho skrev:
Tack för tipset, men det är redan bestämt. Jag har redan skaffat 60x60 kalkstensimitation plattor. Av de två alternativen, vilken lösning föredrar du?
För att vara ärligt: ingen. Det blir krystat med stora plattor. Men du kör som du vill. Lycka till!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.