4 057 läst ·
20 svar
4k läst
20 svar
Platta på mark, tänker jag rätt?
Medlem
· Västra Götaland
· 66 inlägg
Om säljaren eller mäklaren krånglar med besiktningsklausulen är det nog bäst att bara hoppa över det huset.A Andreas Tarandi skrev:
Mitt förslag är att ha med besiktningsmannen innan ni börjar buda. T.ex. på ett uppföljande besök direkt efter visningen, för att få en sakkunnigs perspektiv tidigt.
Jag har bara köpt hus en gång. Då var det en allmänt hållen skrivning om att vi fick besikta och kunda dra oss ur köpet om något större problem uppdagades, som inte redan fanns med i säljarnas besiktningsprotokoll. Vi fick inte tag i någon besiktningsman, så vi sydde ihop ett litet team med rörmokare, elektriker och snickare som lade en dryg timme på att kolla över allt möjligt. Fick en lång lista med saker de tyckte vi skulle åtgärda, men alltihop var i kategorin "inga konstigheter, ingen panik, det kan man förvänta sig i ett 50 år gammalt hus". Så vi köpte huset och har inte ångrat oss.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Numer, sen iaf ca 2015, brukar standardklausulen vara att man har en viss tid (oftast 2-3 v) på sig att besiktiga och kan sen besluta om man vill genomföra köpet eller inte.A Andreas Tarandi skrev:
Dvs ni får efter att ha fått besiktningsprotokollet och gått igenom det med er besiktningsman avgöra om ni fortfarande vill köpa huset.
Sen kan det iofs ge upphov till diskussioner om pris, om säljaren tex helst inte startar om processen.
Men det ligger då utanför kontraktet eftersom man insåg på 2010-talet att klausuler om pris/avdrag mm inskrivna sällan var hållbara och istället skapade mer osäkerhet och konflikter eftersom det ofta är tolkningar/prisuppskattningar som kan skilja och så vidare, därav de mer svart-vita köp/inte köp klausulerna.
A Andreas Tarandi skrev:
- Du bör se till att det finns en s k öppen besiktningsklausul, vilket är norm numera och även rekommenderas av mäklarna själva p g a reducerad risk för tolkningstvister [1].
- Dessutom bör du få tillräckligt med tid för att begära ev. återgång av köp; t.ex. två veckor.
- Ett tips är att i förväg ha en eller ett par besiktningsmän i åtanke så du inte förlorar tid på att börja söka efter en. På SBR:s [2] webbsida kan du hitta besiktningsmän. Tyvärr är inte ens SBR någon garanti för att alla besättningsmän där är kunniga eller seriösa, men ändå en bra start.
[1] https://www.maklarsamfundet.se/nyheter/den-oppna-besiktningsklausulen
[2] https://sbr.se/
Det är detta som resulterade i många tolkningstvister; dvs en begränsad besiktningsklausul som innebär att köparen kan begära återgång av köp om vissa villkor är uppfyllda. Pga problemen med denna sorts klausul rekommenderas numera en öppen besiktningsklausul, där köparen inte behöver förklara varför köpet skall återgå.S souterrain skrev:
Ett tyckande från mig: bottenplatta med 20 cm isolering i Skåneland skulle vara tillräcklig sa man mig då jag byggde. Golven blir mer än svinkalla om man inte har golvvärme på.
När det gäller fukt mm har jag inga problem eftersom jag har ett "sten"hus
När det gäller fukt mm har jag inga problem eftersom jag har ett "sten"hus
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 418 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 418 inlägg
Det skulle sannolikt inte bli någon som helst skillnad på känslan på golvet även om du hade 500mm isolering under golvet.yonna skrev:
Golv som känns kalla gör det nästan oavsett om man inte värmer upp eller har extremt varmt inomhus och kallast är dom längs ytterväggar där kantisolering och sylltätning/isolering spelar mest roll.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden