Jag har ett hus med trästomme med mexitegelfasad (fasadbyte på 80-90-talet och tilläggsisolerat) byggt 1944. Har grävt lite vid grundsockeln och det ser ut som att betongen luckrats upp lite här (se bild). Ska man oroa sig för detta? Borde man försöka reparera detta med mer betong? Öppen för alla tankar. Betonggrund med skador och erosion synlig vid ett hus, omgiven av jord och småsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är hålet vi ser 2 eller 20 cm under plattan/golvytan?

Byggde man verkligen hus med gjuten platta på mark 1944?

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Byggde man verkligen hus med gjuten platta på mark 1944?
Suterängkåk tänker jag ( kanske med ett garage i bottenvåningen lagom stort för en åkgräsklippare)

F fribygg skrev:
Suterängkåk tänker jag ( kanske med ett garage i bottenvåningen lagom stort för en åkgräsklippare)
Det är sant. Jag har iofs gjutet golv i hela källaren på min 1940-talskåk, och det kan kanske definieras som en "platta på mark". Även om det iofs är mer "platta under mark".

haha, jo men jag har letat, finns ingen källare i alla fall. Finns ett litet hörn av huset som är suterräng, men i övrigt är det gjuten betongplatta på mark. Kom till Sverige typ 40-50-talet som jag förstått det.

Ska mäta hur djupt det är i eftermiddag.

Måttat nu och grunden sträcker sig ca 20-30 cm under golvnivå.

J jarrad1 skrev:
Måttat nu och grunden sträcker sig ca 20-30 cm under golvnivå.
Då tycker jag det räcker att du underfyller och motfyller med makadam

• Gilla
jarrad1
  • Laddar…
Underfyller med sten? och sen makadam?

Krossgrus utan nollfraktion=makadam, anledningen till makadam är att gruset inte ska hålla fukt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.