Hej!!

Söker lite tips då vi tänkt konvertera till vattenburen värme. Vi har direktverkande el idag och luft/luftpumpar. Vi har ganska låg förbrukning. Tror vi kommer att hamna på cirka 13 300 kWh för hela året och huset är 190 kvm. Men jag tycker att kostnaderna drar iväg de kalla månaderna.

Så för att dra ner på förbrukningen vill vi konvertera till vattenburen värme. Problemet är att vi har platta på mark och är inte intresserade av att riva upp golven så det blir utanpåliggande rör. Har blivit varnad för att detta kan bli ”fult”. Någon som gjort ett liknande projekt som blivit nöjd?
Har även fått tips om att vi kan dra rören upp på vinden för att det inte ska bli så mycket i huset (och då isolera rören såklart) någon som har erfarenhet av detta?

Blir inte så fult, tänk hur det ser ut äldre hus med rör och stammar rakt igenom huset, upp till sista väningen.
Potoblemet är pm det måste passera någon dörr, men en riktig röris som tittar på kanske kan ge svar. Det med att gå upp på vinden, ingen bra ide. Mycket luft som kan samlas där och förhindra flödet att snurra runt, samt det med frysrisken kan bli stor. För att inte tala om förlusterna som blir i att kallt utrymme.

J jonaserik skrev:
Blir inte så fult, tänk hur det ser ut äldre hus med rör och stammar rakt igenom huset, upp till sista väningen.
Potoblemet är pm det måste passera någon dörr, men en riktig röris som tittar på kanske kan ge svar. Det med att gå upp på vinden, ingen bra ide. Mycket luft som kan samlas där och förhindra flödet att snurra runt, samt det med frysrisken kan bli stor. För att inte tala om förlusterna som blir i att kallt utrymme.
Tack för ditt svar!
Jag har aldrig tänkt på hur det ser ut i äldre hus, får titta.
Ja en rörmokare sa till mig att det bildas luftbubblor och att man i så fall måste kunna gå upp och lufta. Jag har dock ingen aning om hur ofta man skulle behöva göra det.
Du tror inte det funkar om man isolerar då?

Kan gå med isolering, men jag skulle inte dra rör på en kall vind. Det finns flera hus som har kattvind och dragits vattenrör där, resultat att rören fryser. Sen det avluften på rör i den höjden och något att lufta med NJA det går det med, tänk att du behöver lufta på vintern då, skit. Det går att få till så den går att lufta i bostaden, men det ska en röris veta hur man gör, annars en annan röris. Du ska rita upp huset på papper eller ta kopia på ritningen , sitta och fundera på vilka vägar som rör kan gå, utan att passera en ytterdörr, innerdörrr kan gås förbi i golv under trösklar. Det kan bli lite längre rördragning om man måste gå runt en del. Samt lite bredare trösklar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.