Hej,
Håller på med en förstudie för ett förhoppningsvis kommande husbygge. Bor i Mälardalen i ett område med särskilt intresse för kulturmiljö. Därav planeras ett mindre hus 150kvm i falurött, Klassiskt torp i modernare tappning.
Det stora kruxet för mig är val av grundläggningsmetod.
Förutsättningarna är en lätt sluttande tomt (Huset kommer att behöva placeras på den ytan jag beskriver nedan)
med bitvis berg i dager, tyvärr ingen slät stenhäll. Har gjort ex antal provgropar över ytan. jordmånen varierar mellan 0-50cm
Som jag ser det finns det två alternativ. Krypgrund på berg eller platta på mark.
Krypgrund:
Berget täcks av och skrotas rent från sånt som blivit rot/frostsprängt, ligger som sagt ganska ytligt.
Berget dubbas och sulor formas och armeras.
Murverk muras på sulorna till lämplig höjd.
Hela ytan, in och utanför läggs singel och dränering så gott det går, berget varierar lokalt ganska mycket.
Inne i krypgrunden förläggs duk ovanpå singlet för att förhindra konvektion. Ovan duken ventileras grunden.
Denna lösning är rent ekonomiskt överlägsen. Det jag är skraj för här är att fukt skall trycka in från ovansidan där det finns loka svackor i berget.
Platta på mark:
Består utav två alternativ. 1. Fylla ut höjdskillnaden. Dryga 130 Kbm uppskattningsvis. Uppskattar detta till ca 100.000kr, Känns säkert men dyrt. Tror jag har räknat snålt över lag.
Alternativ 2. Spräcka ur de värsta högpunkterna. och sedan fylla. Känns som ett bra alternativ, men är fortfarande orolig för vatten stående lokalt i skrevor och lokala svackor.
Vad tror ni? Har ni några tips och råd?
Håller på med en förstudie för ett förhoppningsvis kommande husbygge. Bor i Mälardalen i ett område med särskilt intresse för kulturmiljö. Därav planeras ett mindre hus 150kvm i falurött, Klassiskt torp i modernare tappning.
Det stora kruxet för mig är val av grundläggningsmetod.
Förutsättningarna är en lätt sluttande tomt (Huset kommer att behöva placeras på den ytan jag beskriver nedan)
med bitvis berg i dager, tyvärr ingen slät stenhäll. Har gjort ex antal provgropar över ytan. jordmånen varierar mellan 0-50cm
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som jag ser det finns det två alternativ. Krypgrund på berg eller platta på mark.
Krypgrund:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Berget täcks av och skrotas rent från sånt som blivit rot/frostsprängt, ligger som sagt ganska ytligt.
Berget dubbas och sulor formas och armeras.
Murverk muras på sulorna till lämplig höjd.
Hela ytan, in och utanför läggs singel och dränering så gott det går, berget varierar lokalt ganska mycket.
Inne i krypgrunden förläggs duk ovanpå singlet för att förhindra konvektion. Ovan duken ventileras grunden.
Denna lösning är rent ekonomiskt överlägsen. Det jag är skraj för här är att fukt skall trycka in från ovansidan där det finns loka svackor i berget.
Platta på mark:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Består utav två alternativ. 1. Fylla ut höjdskillnaden. Dryga 130 Kbm uppskattningsvis. Uppskattar detta till ca 100.000kr, Känns säkert men dyrt. Tror jag har räknat snålt över lag.
Alternativ 2. Spräcka ur de värsta högpunkterna. och sedan fylla. Känns som ett bra alternativ, men är fortfarande orolig för vatten stående lokalt i skrevor och lokala svackor.
Vad tror ni? Har ni några tips och råd?
Hur är tomten i lite vidare perspektiv. Sluttar det vidare uppåt sen? Hur långt, faller det av neråt sen på andra sidan en liten bergsknalle?
Hur mycket fortsätter sluttningen neråt sen på nedsidan av huset?
Vad jag egentligen är ute efter är:
Var kan grundvattennivåer tänkas ligga och hur mycket vatten kan komma att tränga in från högre belägen mark.
Hur mycket fortsätter sluttningen neråt sen på nedsidan av huset?
Vad jag egentligen är ute efter är:
Var kan grundvattennivåer tänkas ligga och hur mycket vatten kan komma att tränga in från högre belägen mark.
Är endast ytvatten/skyfall jag är orolig för. Är beläget 50m från backens topp. På nersidan sluttar 50m 1:10. Därefter 700m 1:20-30.Mikael_L skrev:
Hur är tomten i lite vidare perspektiv. Sluttar det vidare uppåt sen? Hur långt, faller det av neråt sen på andra sidan en liten bergsknalle?
Hur mycket fortsätter sluttningen neråt sen på nedsidan av huset?
Vad jag egentligen är ute efter är:
Var kan grundvattennivåer tänkas ligga och hur mycket vatten kan komma att tränga in från högre belägen mark.
Så platsen är "högt belägen"
Jag hade nog föredragit en hybrid mellan de 2 olika metoderna som beskriver.
Rensa berget, tvätta av med högtryck, Gjut & mura upp torparsträngar.
Lägg på TRP-plåt, isolera, armera, golvvärme, avlopp och vatten. Sen gjut.
Då har du en stabil grund för ditt hus och kan ändå dra avlopp under huset och även stänga till och sätta in en sorptionsavfuktare om behovet uppstår.
Men utan något organiskt i grunden ska det inte behövas.
Jag vet också att man kan köpa färdiga golvmoduler i betong som bara lyfts på plats. Kan vara en möjlig väg för att sedan lägga armering, golvvärme och flytspackla över det hela.
Rensa berget, tvätta av med högtryck, Gjut & mura upp torparsträngar.
Lägg på TRP-plåt, isolera, armera, golvvärme, avlopp och vatten. Sen gjut.
Då har du en stabil grund för ditt hus och kan ändå dra avlopp under huset och även stänga till och sätta in en sorptionsavfuktare om behovet uppstår.
Men utan något organiskt i grunden ska det inte behövas.
Jag vet också att man kan köpa färdiga golvmoduler i betong som bara lyfts på plats. Kan vara en möjlig väg för att sedan lägga armering, golvvärme och flytspackla över det hela.
Produkter som diskuteras: "sorptionsavfuktare"
Adsorptionsavfuktare
En adsorptionsavfuktare fungerar så att den suger in fuktig luft och leder den genom en roterande rotor med ett fuktadsorberande material (t.ex. kiselgel). När luften passerar binds fukten till materialets yta. En separat luftström värmer sedan
Läs mer
Varför inte då rensa berget, bygga upp en krypgrundsmur på detta, med några hål ut på nedsidan på de lägsta punkterna, men försöka få så hjälpligt tätt som möjligt uppåt.S Stenochmur skrev:
Sen grusa med 20-30 cm inne i grundmuren och utanför tillsammans med dräneringsslang. Avsluta med ÅB plast över hela grusytan inne i krypgrunden när det inte behöver beträdas något mer. Då får ev vatten rinna rakt genom under gruset, och plasten hindrar några mängder fukt att gå uppåt.
Man kan också överväga en varmgrund, dvs cellplast sen.
En krypgrund ansluter ju dessutom närmare till de äldre husbyggnadstekniker som finns i området, och man slipper göra åverkan på berget.
Sånt blir vissa som sitter med beslutsklubban i hand glada över.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden