Hej hej!

Ska på visning av ett hus byggt 1976. Säljaren är densamma som vid uppförandet, vilket ju alltid är trevligt och förklarar väl mäklarens beskrivning av "välhållet skick" (då vet man mycket är sen begynnelsen) :)

Nåväl! Kommunen skickade vad de hade och hustypen heter Tallen och byggare verkar vara HSB:s rikförbund, villaavdelningen, dvs massproducerat i området med enplans- och 1,1/2-plans. 99 kvm och plastmattor i hela huset.

Min fråga är vad Ni anser om denna syll/platt-konstruktion? Byggritning av husets syll- och plattkonstruktion från 1976, med markerade mått och materialinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den viktigaste informationen är att plattan ligger ovanpå cemenstabiliserade lecakulor, vilket är bra eftersom det utesluter de fuktproblem som uppstår om plattan är oisolerad. Sedan förstår jag inte poängen med att plattans överkant ligger högre än syllens underkant, men det kan inte ha någon betydelse. Alla delarna i syllkonstruktionen får heller inte sin förklaring men det verkar vara en genomarbetad detalj. Allmänt sett är nog 50-talshusen bland de bästa som byggts i Sverige, både vad gäller materialkvalitet och utförande.

J
Jag ser inte riktigt hur de har gjort men man vill ju ha syllisolering ovan plattan innan syllen för att undvika fuktskador från uttorkande platta. Men har inga problem upplevts idag så är det ett fungerande system.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.