5 487 läst ·
33 svar
5k läst
33 svar
Platta på G
Sida 1 av 3
Äntligen, efter jag vet inte hur mycket slit så ska vi gjuta plattan imorgon.
Har ännu inte drabbats av gjutarfrossa, men vi får väl se om jag ligger sömnlös inatt.
Har inte så mycket kvar av tummarna, de är totaltrasiga efter all armering och najning, så jag får väl hålla stortårna istället på någe vis.
Har ännu inte drabbats av gjutarfrossa, men vi får väl se om jag ligger sömnlös inatt.
Har inte så mycket kvar av tummarna, de är totaltrasiga efter all armering och najning, så jag får väl hålla stortårna istället på någe vis.
Nu ligger den där, det gick riktigt hyfsat.
En del småstrul med hyrmaskiner men i det stora hela blev det godkänt resultat. Nu har man lärt sig massor med nya coola uttryck och beteckningar på verktyg, kan kanske vara bra att ha nångång.
"K30 ärter och halvflyt" , "sloda" o.s.v
Ett tips är att inte hyra en för liten glättningsmaskin, vi hade bokat en vanlig 80 cm men den var paj så vi fick ta en liten hobbymojäng som bara var 60 cm diameter. Den var inte rolig.
Vad som däremot var lite kul var att våra grannars grundentreprenör tittade över innan vi började gjuta och kommenterade underarbetet. Han sa att om entreprenörer skulle göra ett lika noggrannt och väl genomfört arbete skulle ingen ha råd att bygga hus......
Dessutom tyckte han att det var bra att vi körde XPS cellplast, men de byggde själva med EPS eftersom det är mycket billigare.
Nu får plattan vila en vecka eller två innan vi bygger källarmuren, sen blir det husleverans i slutet av maj.
En del småstrul med hyrmaskiner men i det stora hela blev det godkänt resultat. Nu har man lärt sig massor med nya coola uttryck och beteckningar på verktyg, kan kanske vara bra att ha nångång.
"K30 ärter och halvflyt" , "sloda" o.s.v
Ett tips är att inte hyra en för liten glättningsmaskin, vi hade bokat en vanlig 80 cm men den var paj så vi fick ta en liten hobbymojäng som bara var 60 cm diameter. Den var inte rolig.
Vad som däremot var lite kul var att våra grannars grundentreprenör tittade över innan vi började gjuta och kommenterade underarbetet. Han sa att om entreprenörer skulle göra ett lika noggrannt och väl genomfört arbete skulle ingen ha råd att bygga hus......
Dessutom tyckte han att det var bra att vi körde XPS cellplast, men de byggde själva med EPS eftersom det är mycket billigare.
Nu får plattan vila en vecka eller två innan vi bygger källarmuren, sen blir det husleverans i slutet av maj.
Vi gjöt också plattan igår. Det gick till vår förvåning utan några katastrofer.
Betongkillen sa att det inte kunde bli bättre än så här, vilket ingav stor självbelåtenhet hos oss.
Dock var glättan en stor besvikelse. Otroligt svårmanövrerad och dålig utväxling. Det måste ha varit något fel på kopplingen. Borde ha satsat på en manuell variant i stället. Vi ska ha klinkers på nedervåningen vilket enligt betongkillen fäster bättre om grunden inte är för "glatt".
När plattan är gjuten känns det äntligen som om man kommit någonstans. Allt arbete innan kändes bara som förberedelse. Nu kan man äntligen börja bygga något.
mvh
David
Dock var glättan en stor besvikelse. Otroligt svårmanövrerad och dålig utväxling. Det måste ha varit något fel på kopplingen. Borde ha satsat på en manuell variant i stället. Vi ska ha klinkers på nedervåningen vilket enligt betongkillen fäster bättre om grunden inte är för "glatt".
När plattan är gjuten känns det äntligen som om man kommit någonstans. Allt arbete innan kändes bara som förberedelse. Nu kan man äntligen börja bygga något.
mvh
David
Hemsidan, jo jag har ju liksom haft det i åtanke men jag har inte orkat/hunnit sätta mig in i hur man gör. Jag har material i form av oliiidligt många bilder men det ska ju presenteras på ett vettigt sätt oxå.
Surt det där med banken, det är ju inte gjort över en natt att spara ihop 300 000....
Kan ni inte få använda tomten som säkerhet? Om den ligger inom ett hyfsat attraktivt område så kan det kanske funka. Kämpa på, hoppas det löser sig
Visst känns det kul att äntligen ha kommit igång, håller med dig David, nu känns det att det går framåt.
Claes, det var jobbigt!
Vi har gjort allt i egen regi så det har gått mycket tid till logistik, sen har vi naturligtvis gjort en del missar på vägen som kostat mer tid och svett, men totalt sett tycker jag att förarbetet gick bra, om än lite långsamt.
Själva grundbygget var också tungt, speciellt som vi byggde på ett lite gammalmodigt vis med Leca grundblock som vi murade/gjöt fast och dessutom byggde rejäla kantbalksarmeringar med 4 längsgående järn och bockade byglar med cc 30 cm. Det tog en dag bara att fixa dessa armeringsburar. Grannens entreprenör tyckte att det såg väldigt överarbetat ut, de brukade bara slänga ner några 12 mm järn och sen var det klart.
"Alla" verkar använda prefabricerade system typ Sundolitt med L element, men eftersom vi ska bygga med källare valde jag bort detta då jag inte tycker det verkar bra att ställa hela tyngden på cellplast. Det känns säkrare att föra ned lasten direkt i underlaget som inte bör komprimera något alls.
Dessutom blev det billigare med Lecablocken, speciellt som vi har en duktig grundbyggare/murare i familjen
Prismässigt kan jag inte jämföra direkt då vi aldrig tog in offert, men då vår grund är lite speciell med nivåskillnader så räknade jag kallt med minst 2000/kvm om jag skulle ha tagit in en entreprenör. Sen tillkommer ju källarväggen.
Jag fick kommentaren från flera husleverantörer att "den där grunden blir inte billig, räkna med minst 500 000".
Jag kommer undan med ca 130 000 i material (källarvägg inräknad) + massor av eget jobb och en livstid med dagsverken åt andra ;D
Byggytan är på ca 125 kvm
Vår glättare var enkelt sagt värdelös, det var förmodligen nåt fel på kopplingen på den också, antingen hände ingenting eller så drog den iväg som en påtänd krabba med mord i sinnet.
Men vi ska också lägga en del klinker så det spelar inte så stor roll att ytan inte är perfekt, eller som grundaren sa, det är ingen altartavla det här.
Nu återstår bara att vila upp sin slitna kontorsråttekropp inför nästa utmaning, mura källarvägg. Snabbt räknat kommer det att gå åt nånstans mellan 900 - 1000 Lecablock, man kan ju få psykbryt för mindre.
Surt det där med banken, det är ju inte gjort över en natt att spara ihop 300 000....
Kan ni inte få använda tomten som säkerhet? Om den ligger inom ett hyfsat attraktivt område så kan det kanske funka. Kämpa på, hoppas det löser sig
Visst känns det kul att äntligen ha kommit igång, håller med dig David, nu känns det att det går framåt.
Claes, det var jobbigt!
Vi har gjort allt i egen regi så det har gått mycket tid till logistik, sen har vi naturligtvis gjort en del missar på vägen som kostat mer tid och svett, men totalt sett tycker jag att förarbetet gick bra, om än lite långsamt.
Själva grundbygget var också tungt, speciellt som vi byggde på ett lite gammalmodigt vis med Leca grundblock som vi murade/gjöt fast och dessutom byggde rejäla kantbalksarmeringar med 4 längsgående järn och bockade byglar med cc 30 cm. Det tog en dag bara att fixa dessa armeringsburar. Grannens entreprenör tyckte att det såg väldigt överarbetat ut, de brukade bara slänga ner några 12 mm järn och sen var det klart.
"Alla" verkar använda prefabricerade system typ Sundolitt med L element, men eftersom vi ska bygga med källare valde jag bort detta då jag inte tycker det verkar bra att ställa hela tyngden på cellplast. Det känns säkrare att föra ned lasten direkt i underlaget som inte bör komprimera något alls.
Dessutom blev det billigare med Lecablocken, speciellt som vi har en duktig grundbyggare/murare i familjen
Prismässigt kan jag inte jämföra direkt då vi aldrig tog in offert, men då vår grund är lite speciell med nivåskillnader så räknade jag kallt med minst 2000/kvm om jag skulle ha tagit in en entreprenör. Sen tillkommer ju källarväggen.
Jag fick kommentaren från flera husleverantörer att "den där grunden blir inte billig, räkna med minst 500 000".
Jag kommer undan med ca 130 000 i material (källarvägg inräknad) + massor av eget jobb och en livstid med dagsverken åt andra ;D
Byggytan är på ca 125 kvm
Vår glättare var enkelt sagt värdelös, det var förmodligen nåt fel på kopplingen på den också, antingen hände ingenting eller så drog den iväg som en påtänd krabba med mord i sinnet.
Men vi ska också lägga en del klinker så det spelar inte så stor roll att ytan inte är perfekt, eller som grundaren sa, det är ingen altartavla det här.
Nu återstår bara att vila upp sin slitna kontorsråttekropp inför nästa utmaning, mura källarvägg. Snabbt räknat kommer det att gå åt nånstans mellan 900 - 1000 Lecablock, man kan ju få psykbryt för mindre.
Tjena Frasse!
När du säger "grunden har nivåskillnader" vad menar du då? Är grunden byggd i etage på något sätt? Om så är fallet, hur fixar men med dränering och eventuell fuktspärr bakom de källarväggar som ligger mot ett högre etage?
Mvh Stefan
Halloj, jo den är byggd i etage med 0,5 m höjdskillnad, alltså inga stora ytor
Vi diskuterade detta ämne med KA och vi kom fram till att det inte borde uppstå några fuktproblem vid denna vägg av flera orsaker.
1. Det finns inget som "leder" fram vatten mot väggen då hela undergrunden består av sprängsten och makadam. Botten är sprängd så att den sluttar och därefter har vi fyllt med mycket makadam/singel, allt bör därför rinna bort på betryggande djup
2.Dräneringen runt huset är väl tilltagen och bör tillsamman med 1. säkerställa att inget vatten från sidorna kan nå såna nivåer att kapillärkrafter kan dra in / upp det mot grunden / väggen
3. Huset ligger så att ena kortsidan mynnar ut i marknivå, alltså lite som sutteräng, vilket gör att ett eventuell kraftigt tillflöde av vatten inte kan stiga så högt att det går upp i grunden, det rinner ut innan detta inträffar
4. Vi har ingjuten golvvärme i hela plattan vilket ger boendekomfortvärme i källaren, det torkar ut området närmast väggen. Vi valde att inte isolera denna bit av väggen just för att en del värme ska smita ut mot gruset.
Men visst, helt säker är man ju aldrig.
Vi har ingen fuktspärr alls på denna vägg förutom vanlig slamning på lecablocken, vi får väl se om vi har resonerat riktigt....
Jag vet bara att en kompis bilade upp golvet i sin källare som är byggd på 50 talet med liknande placering och förutsättningar som vår. Det var enbart sand under betongen, alltså ingen isolering eller annat spärrskikt, men det var kruttorrt.
Vi diskuterade detta ämne med KA och vi kom fram till att det inte borde uppstå några fuktproblem vid denna vägg av flera orsaker.
1. Det finns inget som "leder" fram vatten mot väggen då hela undergrunden består av sprängsten och makadam. Botten är sprängd så att den sluttar och därefter har vi fyllt med mycket makadam/singel, allt bör därför rinna bort på betryggande djup
2.Dräneringen runt huset är väl tilltagen och bör tillsamman med 1. säkerställa att inget vatten från sidorna kan nå såna nivåer att kapillärkrafter kan dra in / upp det mot grunden / väggen
3. Huset ligger så att ena kortsidan mynnar ut i marknivå, alltså lite som sutteräng, vilket gör att ett eventuell kraftigt tillflöde av vatten inte kan stiga så högt att det går upp i grunden, det rinner ut innan detta inträffar
4. Vi har ingjuten golvvärme i hela plattan vilket ger boendekomfortvärme i källaren, det torkar ut området närmast väggen. Vi valde att inte isolera denna bit av väggen just för att en del värme ska smita ut mot gruset.
Men visst, helt säker är man ju aldrig.
Vi har ingen fuktspärr alls på denna vägg förutom vanlig slamning på lecablocken, vi får väl se om vi har resonerat riktigt....
Jag vet bara att en kompis bilade upp golvet i sin källare som är byggd på 50 talet med liknande placering och förutsättningar som vår. Det var enbart sand under betongen, alltså ingen isolering eller annat spärrskikt, men det var kruttorrt.
Min konstruktör har frossat i armering, ner i varje betongbalk skall det gjutas in stående byglar med cc 40 samt liggande ut på plattan u-byglar i cc 60. Sedan ligger det 16mm järn lite var stans, plus att det går ett antal längsgående betongbalkar mitt i plattan för att stadga upp sidlaster. Så nog blir vår platta stabil. 
mvh Ingvar
mvh Ingvar
Bockade allt själv med hjälp av en sån där armeringsjärnsböjarmojäng. Vår vän muraren hade en sån med sig så jag slapp inhandla en egen.
Det blev nog ca 150 byglar + alla hörnskarvar. Vi höll på en dag, två personer, och gjorde sammanlagt ca 60 meter kantarmeringsburar (4x12mm längsgående + byglar cc 30 cm + lite uppstagningsbitar) samt kapade upp skarvbitar, bockade hörnskarvar o.sv
Det kändes i högerarmen kan jag lova men det gick förvånansvärt enkelt och snabbt ändå.
Större delen av äran skall helt klart gå till grundaren, han najade säkert minst 4 ggr så snabbt som mig samt att han inte behövde fundera inför varje moment. En sån kille är guld värd.
Vi körde sen med vanliga nät 6150 (6mm järn, 150 mm rutor) med ca 30 - 40 cm överlapp i varje skarv
Det blev nog ca 150 byglar + alla hörnskarvar. Vi höll på en dag, två personer, och gjorde sammanlagt ca 60 meter kantarmeringsburar (4x12mm längsgående + byglar cc 30 cm + lite uppstagningsbitar) samt kapade upp skarvbitar, bockade hörnskarvar o.sv
Det kändes i högerarmen kan jag lova men det gick förvånansvärt enkelt och snabbt ändå.
Större delen av äran skall helt klart gå till grundaren, han najade säkert minst 4 ggr så snabbt som mig samt att han inte behövde fundera inför varje moment. En sån kille är guld värd.
Vi körde sen med vanliga nät 6150 (6mm järn, 150 mm rutor) med ca 30 - 40 cm överlapp i varje skarv
David, visst kan man köpa färdigt men dels fanns det inga med den utforming jag hade tänkt mig. Låter kanske snobbigt, men de färdiggjorda är bockade i en kvadratisk form, jag behövde en mer triangulär variant. Och det är ju så mycket roligare att bocka själv 
Hasse, jag är inte i byggsvängen i vanliga fall och startade med i stort sett noll koll på sånt här. Jag har läst mig till en hel del, hjälpt kompisar som byggt hus samt bollat ideér med vår grundare, han är som sagt i familjen så man slipper dyra konsultarvoden.
Jag har också haft mycket nytta av min KA, tillika arkitekten, dock till en något högre kostnad.
Jag har också tittat på andra byggen i närheten och pratat med diverse grundare.
Jag insåg sakta men säkert att en platta inte bara är en hög med betong ,men det hela är inte så komplicerat egentligen.
Jag har kommit fram till att det underlättar att ta varje moment som ett delprojekt. Om man hela tiden har ett färdigt hus framför ögonen så är nog risken stor att man kroknar rätt tidigt annars...
Det är lite knepigt att uppge en tidsåtgång då vi inte har jobbat speciellt effektivt förrän mot slutet.
Förarbetet (schaktning, sprängning, bortforsling o.s.v) tippar att det tog ca 2 veckor totalt, utspritt under höst och vinter. Orsaken är dels att vi inte hade mer bråttom än så samt att våra entreprenörer hade andra mer brådskande jobb att ta hand om.
Sedan leveranser av singel/makadam, totalt ca 2 dagar med utläggning av grävaren, detta inkluderar lite annat grävjobb på tomten också.
Fintrimning av grusbädd, vibbra , ca 2 dagar för 3 pers
Dränslangar, ca 1 dag för 2 pers
Bygga grundmur 7 dagar för 2 pers, men då föll en hel del tid bort p.g.a snöstormar med påföljande snöskottning
Markavlopp, ca 1 dag för 2 pers
Isolering 2x10 cm, 2 dagar för 4 pers (överraskande tidskrävande)
Armering 2 dagar för 3 pers
Golvvärmerör 1 dag för 3 pers. Vi najade rören mot armeringen.
Gjutning och efterarbete en heldag för 3 - 5 pers
Ska väl tillägga att förutom vår erfarne grundkille så är resten av oss blåbär som hämtas bland släkt och vänner.
Men återigen, det är inte speciellt komplicerat, det jag har känt och märkt av är att man som glad amatör ofta är för noggrann. Det är också svårt att veta vad som är bra nog alternativt onödigt. Med mycket tålamod och en stor dos sunt förnuft löser man det mesta. Andra tips är att vara ute i god tid. Se gärna till att ha lång tid mellan grundbygge och husleverans, då gör det inte så mycket om något skiter sig. För det gör det.
Det kan vara vad som helst, i vårt fall blev det som sagt en hel del snöskottning och väntetid på att snön skulle smälta undan. Sen fastnade vi nästan en hel dag p.g.a ett mätfel, vi kunde inte komma på vad som inte stämde trots oräkneliga diagonalmätningar och allehanda "smarta" beräkningsvarianter. Till slut visade det sig att vi använde måttbandet lite olika samt inte talade om detta för varandra eftersom "det var självklart var man börjar räkna ifrån".
Jag hade kunnat göra allt jobb fram till själva gjutningen helt själv även om det hade tagit mycket längre tid och inte blivit riktigt lika bra.
Jag är däremot mycket glad över att vi hade en van arbetsledare under gjutningen, det hade nog blivit riktig cirkus annars med tvivelaktigt resultat. Återigen, inte komplicerat men det krävs en del erfarenhet för att kunna arbeta med betongen och få den att göra som man själv vill.
Sånt lär man sig inte i en bok.
Nu drar det ihop sig till murjobb igen, på tisdag kommer 25 pallar Lecablock samt några ton murbruk :
Hasse, jag är inte i byggsvängen i vanliga fall och startade med i stort sett noll koll på sånt här. Jag har läst mig till en hel del, hjälpt kompisar som byggt hus samt bollat ideér med vår grundare, han är som sagt i familjen så man slipper dyra konsultarvoden.
Jag har också haft mycket nytta av min KA, tillika arkitekten, dock till en något högre kostnad.
Jag har också tittat på andra byggen i närheten och pratat med diverse grundare.
Jag insåg sakta men säkert att en platta inte bara är en hög med betong ,men det hela är inte så komplicerat egentligen.
Jag har kommit fram till att det underlättar att ta varje moment som ett delprojekt. Om man hela tiden har ett färdigt hus framför ögonen så är nog risken stor att man kroknar rätt tidigt annars...
Det är lite knepigt att uppge en tidsåtgång då vi inte har jobbat speciellt effektivt förrän mot slutet.
Förarbetet (schaktning, sprängning, bortforsling o.s.v) tippar att det tog ca 2 veckor totalt, utspritt under höst och vinter. Orsaken är dels att vi inte hade mer bråttom än så samt att våra entreprenörer hade andra mer brådskande jobb att ta hand om.
Sedan leveranser av singel/makadam, totalt ca 2 dagar med utläggning av grävaren, detta inkluderar lite annat grävjobb på tomten också.
Fintrimning av grusbädd, vibbra , ca 2 dagar för 3 pers
Dränslangar, ca 1 dag för 2 pers
Bygga grundmur 7 dagar för 2 pers, men då föll en hel del tid bort p.g.a snöstormar med påföljande snöskottning
Markavlopp, ca 1 dag för 2 pers
Isolering 2x10 cm, 2 dagar för 4 pers (överraskande tidskrävande)
Armering 2 dagar för 3 pers
Golvvärmerör 1 dag för 3 pers. Vi najade rören mot armeringen.
Gjutning och efterarbete en heldag för 3 - 5 pers
Ska väl tillägga att förutom vår erfarne grundkille så är resten av oss blåbär som hämtas bland släkt och vänner.
Men återigen, det är inte speciellt komplicerat, det jag har känt och märkt av är att man som glad amatör ofta är för noggrann. Det är också svårt att veta vad som är bra nog alternativt onödigt. Med mycket tålamod och en stor dos sunt förnuft löser man det mesta. Andra tips är att vara ute i god tid. Se gärna till att ha lång tid mellan grundbygge och husleverans, då gör det inte så mycket om något skiter sig. För det gör det.
Det kan vara vad som helst, i vårt fall blev det som sagt en hel del snöskottning och väntetid på att snön skulle smälta undan. Sen fastnade vi nästan en hel dag p.g.a ett mätfel, vi kunde inte komma på vad som inte stämde trots oräkneliga diagonalmätningar och allehanda "smarta" beräkningsvarianter. Till slut visade det sig att vi använde måttbandet lite olika samt inte talade om detta för varandra eftersom "det var självklart var man börjar räkna ifrån".
Jag hade kunnat göra allt jobb fram till själva gjutningen helt själv även om det hade tagit mycket längre tid och inte blivit riktigt lika bra.
Jag är däremot mycket glad över att vi hade en van arbetsledare under gjutningen, det hade nog blivit riktig cirkus annars med tvivelaktigt resultat. Återigen, inte komplicerat men det krävs en del erfarenhet för att kunna arbeta med betongen och få den att göra som man själv vill.
Sånt lär man sig inte i en bok.
Nu drar det ihop sig till murjobb igen, på tisdag kommer 25 pallar Lecablock samt några ton murbruk :