Hej!
Någon som har tips på "billiga" alternativ för att åtgärda detta garagetak? Eller borde man ha hit en firma som lägger om taket och gör om fallet ?
Som det är idag står det konstant vatten på taket, rinner inte mot takbrunnen som finns, endast när det regnar över en viss mängd så rinner det ner i takbrunnen, resten blir stående tills de avdunstar, och ena delen av året torkar det aldrig upp.. Jag är rädd för att det kommer börja läcka in i garaget, vilket kommer kosta avsevärt mer att åtgärda.
Enligt papper så är takpappen bytt år 2000. Och den ser rättså taskig ut i mitt tycke.
Tacksam för tips o råd!
Mvh Tim
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon som har tips på "billiga" alternativ för att åtgärda detta garagetak? Eller borde man ha hit en firma som lägger om taket och gör om fallet ?
Som det är idag står det konstant vatten på taket, rinner inte mot takbrunnen som finns, endast när det regnar över en viss mängd så rinner det ner i takbrunnen, resten blir stående tills de avdunstar, och ena delen av året torkar det aldrig upp.. Jag är rädd för att det kommer börja läcka in i garaget, vilket kommer kosta avsevärt mer att åtgärda.
Enligt papper så är takpappen bytt år 2000. Och den ser rättså taskig ut i mitt tycke.
Tacksam för tips o råd!
Mvh Tim
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Troligen är takbjälkarna något underdimensionerade för situationen. Med tiden får de permanenta deformationer som skapar pöleffekten. Ska man göra något som har långtidseffekt så ska man se över takkonstruktionen. Det är givetvis alltid bra med fall, men inte huvudorsak till detta.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 407 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 407 inlägg
Det är defintivt en bitumenprodukt (papp) har sålts många olika släta varianter. Och alla börjar nog nått sitt och bör bytas. Vatten skadar inte pappen så krasst så kan du lägga om och känna dig lung en ny garantitid.Peter2400 skrev:
Men jag hade nog inte gjort det om det var mitt mitt tak. Hur djupt står det som max?
Redigerat:
Kanske 4-5 cm som max, skulle jag tippa på, inte varit uppe o mätt.Rickard.ag skrev:
Det är defintivt en bitumenprodukt (papp) har sålts många olika släta varianter. Och alla börjar nog nått sitt och bör bytas. Vatten skadar inte pappen så krasst så kan du lägga om och känna dig lung en ny garantitid.
Men jag hade nog inte gjort det om det var mitt mitt tak. Hur djupt står det som max?
Så man kan lägga ny papp rakt på det befintliga?
Det befintliga är inte precis jämt, sjunker ner lite här o där samt på nått ställe är de som luftbubbla eller vad man ska säga
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 407 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 407 inlägg
Är underlaget ok så kör man bara nytt ovanpå. Att det är ojämt är nog inget problem men vad menar du med sjunker ner? Att råsponten flexar mellan takstolarna är normalt men det ska såklart inte kännas som man är påväg ner. Konstruktionen har bevisligen sviktat och ett nytt lager ökar vikten med 4,5-6kilo/m2 isch. Är fel person för att bedöma men du vill inte att det ska svikta ännu mer. Luftbubblorna brukar jag skära sönder och stampa ner innan.Weikert skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Att råsponten sviktar mellan takbjälkarna är sällan ett problem eftersom det sker vinkelrätt mot takfallets riktning. Feldimensionerade takbjälkar däremot kan deformeras så att avrinningen försvåras. Byta papp måste man göra med viss regelbundenhet, även om man har en tvålagstäckning som här, men det hjälper inte mot det stillastående vattnet. Antingen får man bygga om taket så att det får ett bättre fall, eller så ökar man på styvheten på takkonstruktionen, om det är möjligt.
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Det ser ju ut som att takavloppet borde finnas i höger hörn istället. Går det inte att ordna så ni på kort sikt slipper att bygga om taket.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 407 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 407 inlägg
Hur ser avvattningen ut under taket? Går det bara ut i ett stuprör eller hur ser det ut? Om det går att hitta en lågpunkt där det mesta av vattnet skulle åka ut är det nog ingen jättekostnad att stoppa ner en ny brunn där.
Tittade mer noga på hur vattnet stog (misstog mig lite förut).
Tittade mer noga på hur vattnet stog (misstog mig lite förut).
Går ner i ett hål, som verkar gå i ett rör inne i väggen, syns inget stuprör eller liknande på utsidan eller insidan.
Är det möjligt att hitta lägsta punkten och där montera en till takbrunn som går igenom taket sen genom väggen o ut i form av stuprör, ledd till lämpligt ställe.
Är det möjligt att hitta lägsta punkten och där montera en till takbrunn som går igenom taket sen genom väggen o ut i form av stuprör, ledd till lämpligt ställe.
Rickard.ag skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 407 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 407 inlägg
Det är möjligt och har sett det på ett par kallgarage men inget jag rekomenderar direkt, frysrisken finns där när röret är kallt i båda ändarna och då litar jag inte på stuprör.Weikert skrev:
Nu vet jag inte alla förutsättningar men avloppsrör är absolut det rätta valet inomhus och det kanske en smart ide att kolla om det går att knyta ihop det med det befintliga.
Annars kan man välja att tänkta att man inte ska laga det som inte är trasigt. Somsagt mina första åsikter var baserat på felaktig info (jag orkade inte förstora bilderna och kolla ordentligt).
Rickard.ag skrev:
Det är möjligt och har sett det på ett par kallgarage men inget jag rekomenderar direkt, frysrisken finns där när röret är kallt i båda ändarna och då litar jag inte på stuprör.
Nu vet jag inte alla förutsättningar men avloppsrör är absolut det rätta valet inomhus och det kanske en smart ide att kolla om det går att knyta ihop det med det befintliga.
Annars kan man välja att tänkta att man inte ska laga det som inte är trasigt. Somsagt mina första åsikter var baserat på felaktig info (jag orkade inte förstora bilderna och kolla ordentligt).
Jag är inte riktigt med dig,vad menar du med det sista du skrev?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 407 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 407 inlägg
Jag trodde det mörka var vatten såg inte att det var frost, dvs att taket hade en stor svacka på mitten. Mitt fel. Tycker inte ditt tak ser ovanligt dåligt utan rätt normalt för tak av denna konstruktion.
Klicka här för att svara
