Hej,

håller på att renovera gästhuset som är i väldigt dåligt skick. Huset är byggt i slutet av artonhundratalet och var ursprungligen butik i den lilla byn. Någon gång runt 1920 så byggdes det om till bostadshus. När jag nu river upp för att byta syll och bjälklag(allt fuktskadat) så framträder den ursprungliga planlösningen eller iallafall delar av den.

Det som tycker är väldigt intressant är att huset idag har en murstock med fyra kanaler, alla anslutna till kakelugnar och en vedspis. På en bild jag har från 1912 så har huset ingen murad skorsten ovan tak utan det enda man ser där är två plåtskorstenar. Dessutom har jag i det ursprungliga golvet sett att det stått en kakelugn 1,5 från där nuvarande murstock är, vilket passar rätt bra med plåtskorstenen på bilden...

Så min fundering är helt enkelt om det var vanligt med plåtskorsten till kakelugnar förr? Jag har aldrig sett, hört eller läst om det tidigare iallafall men det ser onekligen ut som att så har varit fallet hos mig iallafall. Dessutom så har man alltså murat upp en skorsten i efterhand även det verkar märkligt i mina ögon men det är uppenbarligen så det har gått till.

Spännande tycker jag.

M
Intressant. Jag kan spekulera halvt okvalificerat om att det kanske inte är plåt, utan gjutjärn som användes av vissa, i vissa fall, av vissa anledningar...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.