S
Microkatten skrev:
Ja, se till att sätta hålen på rätt ställe! :p

hehe, ska försöka :) lär bli några %¤#/(#% :)

• Gilla
StevieGee
  • Laddar…
S
Ola C skrev:
Maskinens sula är bättre referens än vinklingsbara anhållet.
Det ska jag testa :)

S
leby skrev:
Doppa kexen i lim istället för att spruta i slitsen på den första sida du sätter kex, det skvätter lim överallt när man knackar ned dom annars.. Jag byggde mina köksskåp med den fräsen och gjorde då ett antal mallar för att få avstånden och vinkeln bra, sparade ganska mycket tid i slutändan.
Ska göra det, har bara detta lim hemma just nu, Essve Trälim ESS Wood D2, Inne, Fungerar?

S
Första snitten lagda på ändträ, ska nog gå bra ;)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S
Snitten som ska göras på "platten" känns så där, vingligt och inget stöd, hoppas att jag gör fel :)

image.jpg
Skapa konto

S
Det känns bättre om jag gör så här men då måste skivan vändas rätt, för jag kan inte centrera, ska nog sluta och hitta på saker, väntar på domen :)

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

Jag hade kört som i senaste inlägget, fast med en liten modifiering. Spänn fast mdfen i bordet och spänn fast en rak planka (eller vad som helst som är tjockare än mdfen) dikt an mot ytterkanten på mdfen. När du kör hålls sulan mot denna planka, båda snitten (ändträ och platten) refereras mot maskinens sula. Förstod inte det där med problem att centrera. Den här metoden ger bäst centrering eftersom samma referens används för båda snitten och du slipper blanda in anhållet. Är det att du inte ser linjerna så dra långa linjer på plattsidan med vinkelhake (anhållet har väl en centrummarkering?)

Microkatten
Ja, Ola C har rätt om att få stöd för sulan vid kanten av mdf:en. När jag fräser hål för t.ex. hyllplan mitt på skivan har jag bara utgått från en ritat linje, har fungerat bra med dominon.

För att få rätt avstånd från skivans kant till hålet har dominon även små infällbara pinnar inbyggda längst fram på vardera sidan om frässtålet

image.jpeg

För längre avstånd från kanten finns även parallellanslag

image.jpeg

Vet inte om samma finns för din maskin?

S
Kan detta fungera? :)

image.jpg
Skapa konto

Jag har på "senare tid" använt metoden med "story stick" för arbete med domino. Tanken är då att man använder en och samma mall för alla hål och på så vis får fin linjering. I ditt fall med kantbearbetning kan man använda en liten distans som man lägger denna mall på och på så sätt får ett anhåll längs kanten som utgörs av mallen. Det enda som kan vara lite klurigt är att komma ihåg vilken sida man har som referens men om man markerar alla arbetsstycken så brukar det ge sig ganska snabbt.

S
Jag testar i morgon

image.jpg
Skapa konto

• Gilla
johel572 och 4 till
  • Laddar…
Ja precis så:thumbup:

• Gilla
Skooda
  • Laddar…
Men blir det inte besvärligt att "sikta" med ett så högt anhåll? Min metod innebär att anhållet går upp till 2/3 av de röda "riktstrecken" och samtidigt har markeringar för att göra varje rad exakt lika.

S
Jag testar i morgon, jag ska bara fräsa i ytter kanterna för detta projekt

S
Hur tätt ska man sätta kexen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.