161 656 läst ·
526 svar
162k läst
526 svar
Platsbyggda verktygshurtsar, inspired by Daniel_N
Första testet blir i morgon
http://www.swedendro-tools.se/shop/...?tm=produkter&sm=limpressar-knektartvingar-mm
http://www.swedendro-tools.se/shop/...?tm=produkter&sm=limpressar-knektartvingar-mm
Vilket lim har du?Skooda skrev:
Har man torrt trä/mdf (hårda och framförallt feta träslag kräver dock längre tid) perfekt passform och bra tryck är presstödens som faktiskt behövs i allmänhet extremt korta, 5 min för vanligt pva-lim typ cascol 3326. Vet att titebond rekommenderar längre tider, minst 30min tror jag, men i praktiken klarar titebond I betydligt kortare presstider. Med det sagt föredrar jag definitivt längre presstider - i princip aldrig mindre än 30-40 minuter, gärna 1 dygn om möjligt - man ska i vilket fall inte belasta fogen inom ett dygn, så då låter jag den gärna sitta inspänd om möjligt. Det är bra att ha många tvingar
Kul att se!Skooda skrev:
Lite tips på vägen: Mdf är väldigt lätt att böja med presskraft. Kombinerat med att parallelltvingar inte pressar så parallellt som man kanske luras att tro (huvudsakliga pressen är precis vid skruven och på motsatt punkt på mothållet) så innebär din setup att kraften inte kommer mitt i fogen utan en bra bit ner på skivan (vid skruven som sagt). Detta resulterar i att du får en fin passning på insidan av boxen, dålig på utsidan, minskad limyta. Väggarna kommer att bukta inåt vilket gör att du inte kan kontrollera om boxen är vinkelrät mha vinkelhake (intressant nog kommer alla fyra hörn att vara mindre än 90 grader). Att kryssmäta kommer dock att funka. Väggarna kommer säkert att räta sig när du släpper trycket.
Eftersom du har få tvingar och limmar ett böjligt material bör du för bästa limfog (både avseende utseende och styrka) fördela trycket med sk clamping cauls, hyvlade ämnen med en konvex sida (riktad mot fogen) där du sätter tvingarna i ändarna, vilket ger presstryck längs hela fogens längd. Sätt packtejp caulen för att undvika att den limmas fast i limspill.
Justera tvingarna för att dra boxen så att den blir vinkelrät. Vid små boxar och många tvingar kan det vara ide att sätta tvingarna åt vartannat håll, så att inte snedbelastningen (för att vikten i tvingen inte är symmetriskt utspridd) drar konstruktionen sned.
För den aktuella limningen hade jag utnyttjat att parallelltvingarna har platt botten på mothållet och ställt hela konstruktionen upp, dvs vridit 90 grader. Då undviker du problem med att tvingarnas tyngd vrider konstruktionen.
Många tips, hoppas jag inte lät negativ! Det var i alla fall inte meningen
Använder dettaDaniel_N skrev:Vilket lim har du?
Har man torrt trä/mdf (hårda och framförallt feta träslag kräver dock längre tid) perfekt passform och bra tryck är presstödens som faktiskt behövs i allmänhet extremt korta, 5 min för vanligt pva-lim typ cascol 3326. Vet att titebond rekommenderar längre tider, minst 30min tror jag, men i praktiken klarar titebond I betydligt kortare presstider. Med det sagt föredrar jag definitivt längre presstider - i princip aldrig mindre än 30-40 minuter, gärna 1 dygn om möjligt - man ska i vilket fall inte belasta fogen inom ett dygn, så då låter jag den gärna sitta inspänd om möjligt. Det är bra att ha många tvingar![]()
Jowacoll®1-komp PVAc lim, D3
- Japp, råkade utför att mdf buktade.Daniel_N skrev:Kul att se!
Lite tips på vägen: Mdf är väldigt lätt att böja med presskraft. Kombinerat med att parallelltvingar inte pressar så parallellt som man kanske luras att tro (huvudsakliga pressen är precis vid skruven och på motsatt punkt på mothållet) så innebär din setup att kraften inte kommer mitt i fogen utan en bra bit ner på skivan (vid skruven som sagt). Detta resulterar i att du får en fin passning på insidan av boxen, dålig på utsidan, minskad limyta. Väggarna kommer att bukta inåt vilket gör att du inte kan kontrollera om boxen är vinkelrät mha vinkelhake (intressant nog kommer alla fyra hörn att vara mindre än 90 grader). Att kryssmäta kommer dock att funka. Väggarna kommer säkert att räta sig när du släpper trycket.
Eftersom du har få tvingar och limmar ett böjligt material bör du för bästa limfog (både avseende utseende och styrka) fördela trycket med sk clamping cauls, hyvlade ämnen med en konvex sida (riktad mot fogen) där du sätter tvingarna i ändarna, vilket ger presstryck längs hela fogens längd. Sätt packtejp caulen för att undvika att den limmas fast i limspill.
Justera tvingarna för att dra boxen så att den blir vinkelrät. Vid små boxar och många tvingar kan det vara ide att sätta tvingarna åt vartannat håll, så att inte snedbelastningen (för att vikten i tvingen inte är symmetriskt utspridd) drar konstruktionen sned.
För den aktuella limningen hade jag utnyttjat att parallelltvingarna har platt botten på mothållet och ställt hela konstruktionen upp, dvs vridit 90 grader. Då undviker du problem med att tvingarnas tyngd vrider konstruktionen.
Många tips, hoppas jag inte lät negativ! Det var i alla fall inte meningen![]()
- Ska testa att vrida hurtsen och lägga tryck vid skruven.
Tack för tipsen !
Redigerat:





