161 656 läst ·
526 svar
162k läst
526 svar
Platsbyggda verktygshurtsar, inspired by Daniel_N
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Noten har bottenskär, tänkte att systemskruven skadar hålen minst? och hur ofta kommer man att flytta runt lådorna?? 
Daniel_N, har du tips på bra skruv till expansionsbeslagen? och så behöver jag tips på bra skruv till stommarna, plockas bort när limmet har torkat.
Daniel_N, har du tips på bra skruv till expansionsbeslagen? och så behöver jag tips på bra skruv till stommarna, plockas bort när limmet har torkat.
Jag använder i princip utan undantag Wurth Assy TKT/TFT 3.0. En överlägsen träskruv (https://www.wurth.se/sok/?q=assy 3.0) enligt mitt tycke. Den är dock inget vidare i sidan på MDF (SPAX-M är lite bättre, alla andra (Essve, Gunnbo, Heco, spax, Jetting med flera) lika dåliga eller sämre). Drar man lite snett blir det något bättre.Skooda skrev:
För biltemas beslag följe det med träskruv med väldigt låg skalle. Jag har för mig att jag fick använda dessa för infästningen i stommen för wurth TKT hade för hög skalle. Mellan beslag och låda har jag TKT. När du skruvar på plattsidan av MDF spelar det inte så stor roll vilken skruv du har, är den inte totalt skräp kommer den att dra bra. Jag fräste alltså inga hål utan bara skruvade beslaget rakt in i sidan på stommen. För att få exakt rätt höjd brukar jag såga till en bit 22mm MDF (helst så tjock, för då trillar inte beslaget ner om du släpper det, men smalare funkar) i rätt höjd, ställa inne i stommen, lägga beslaget ovanpå och skruva fast. Flytta sen MDFen till andra sidan stommen och skruva fast det andra beslaget. Sen sågar du ner MDFen i bredd i bordssågen och gör likadant med nästa beslag. Sätt bilagen 1mm innanför stommen så att lådan garanterat går hela vägen in.
Det är som sagt inga skruvar som är något vidare i MDF "ändträ". Du kommer aldrig att få något riktigt bra drag och om du skruvar för nära kanter spricker det. Min erfarenhet är att viss förborrning och förhållandevis små diametrar på skruven är att föredra. För att sätta tex 100mm bakstycke i en 10x14mm fals i 19mm MDF använder jag 3,5x35mm skruv, skruvade snett ut mot utsidan av stommen (givetvis inte igenom). Helt genomborrat och försänkt i bakstycket och kanske ett litet 1,5 eller 2mm hål i stommen.Skooda skrev:
Produkter som diskuteras: "MDF skruv"
MDF-skruv elförzinkad 200-pack FAST
För sammafogning av MDF-skivor
109 kr inkl moms
Läs mer
För att skruva ihop stommarna i 19 mm MDF så använde jag dessa:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Ovrigt/Mobelskruv-10-st-2000030560/
Jag tror jag förborrade med 5 mm i "ändträt" på topp pch botten och med 7 mm + lätt försänkning i sidostyckena. Jag satte även några Domino, mest för styrningen men det borde funka lika bra utan. Jag tycker dessa skruv sitter riktigt bra i både MDF och spån när det gäller denna typ av tillämpningar. (Jag tror att t.ex. IKEAs garderober monteras på samma sätt fast träplugg istället för Domino.)
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Ovrigt/Mobelskruv-10-st-2000030560/
Jag tror jag förborrade med 5 mm i "ändträt" på topp pch botten och med 7 mm + lätt försänkning i sidostyckena. Jag satte även några Domino, mest för styrningen men det borde funka lika bra utan. Jag tycker dessa skruv sitter riktigt bra i både MDF och spån när det gäller denna typ av tillämpningar. (Jag tror att t.ex. IKEAs garderober monteras på samma sätt fast träplugg istället för Domino.)
Kopplingsskruven som jac föreslår är riktigt bra till stommarna, svårare för bakstycket. Jag fick felaktigt för mig att det var bakstycket du hade frågor kring. Ska du skruva stommarna är kopplingsskruven bra. Men kan du inte limma stommarna m kex/domino istället? Har du inte knektar är det ju ett bra tillfälle att skaffa
Hur sätter du ihop stommarna? I de fall jag hellimmar bakstycket (och har en fräst fals för det) brukar jag som sagt skruva, eftersom det kan vara svårt att få bra tryck med tvingar på ett enkelt sätt. Om man bara smäller på bakstycket utan fals (vilket är rätt slarvigt) är det lättare att tvinga. sidostycke mot ovan/understycke är lätt att sätta knektar på.Skooda skrev:
Jag sätter ett heltbakstycke utan fals, då detta är det första stora projektet försöker jag hålla det ganska "enkelt", så att det blir några hurtsar/lådor snartDaniel_N skrev:Hur sätter du ihop stommarna? I de fall jag hellimmar bakstycket (och har en fräst fals för det) brukar jag som sagt skruva, eftersom det kan vara svårt att få bra tryck med tvingar på ett enkelt sätt. Om man bara smäller på bakstycket utan fals (vilket är rätt slarvigt) är det lättare att tvinga. sidostycke mot ovan/understycke är lätt att sätta knektar på.
De kan du absolut bara limma det utan skruv (med knektar eller tvingar alltså). Det går såklart bra att skruva också, då kan du gå upp till 4mm skruv eftersom du kan dra skruven mitt i skivan vilket inte är fallet med en fals. Kontrollera att stommen är i vinkel innan du spänner ihop allting.Skooda skrev: