162 904 läst ·
526 svar
163k läst
526 svar
Platsbyggda verktygshurtsar, inspired by Daniel_N
Jag förstår inte vinsten med ritssåga.
Jag har ts55 och den gör urrivning där klingan går igenom arbetsstyckets ände.
Ovansidan skyddas av urrivningskydd, undersidan har MFT:n.
Men i änden där klingan går igenom, där kan det fransa.
Jag lägger en offerskiva där, så finns det inga deffekter på snittet.
Så varför göra ett 2mm snitt i en yta som blir perfekt.
Jag har dock inte använt den metodiken varför jag bör vara lite ödmjuk, men det verkar som den har till funktion att hindra urslag på arbesstyckets ovansida, n9got som inte uppstår med Festool 55an och urslagsskyddet.
Jag har dock inte använt den metodiken varför jag bör vara lite ödmjuk, men det verkar som den har till funktion att hindra urslag på arbesstyckets ovansida, n9got som inte uppstår med Festool 55an och urslagsskyddet.
ååååååå, jag hade snöat in på mdf...richardtenggren skrev:
http://www.hobbytra.se/index.php?op...wse&category_id=53&Itemid=1&vmcchk=1&Itemid=1
http://www.autopartner.se/byggmaterial/plywood
http://www.sigvard-spangberg.se/vara-skivor/flygplansplywood.html
För mig var denna övning mycket lyckadbulleribock skrev:Jag förstår inte vinsten med ritssåga.
Jag har dock inte använt den metodiken varför jag bör vara lite ödmjuk, men det verkar som den har till funktion att hindra urslag på arbesstyckets ovansida, n9got som inte uppstår med Festool 55an och urslagsskyddet
Ytan blir inte perfekt på ovansidan i alla material. Plywood och MDF blir normalt väldigt bra, men materialet med hård, tunn och spröd ovansida (tex laminerad MDF och ännu värre, pga sämre stöd i bäraren, laminerad spånskiva) samt material med väldigt spröd ovansida tex ett gammalt faner blir inte alltid så bra med bara gummikanten på skenan för att trycka ner materialet. Då krävs det andra lösningar för att få ett riktigt bra snitt.bulleribock skrev:Jag förstår inte vinsten med ritssåga.
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Några tankar om dagen
- Mallbitarna för montering av expansionsbeslagen, ovärderliga.
- Använde original skruv som kom med expansionsbeslagen, fungerade bra.
- behöver fyra händer, till att kapa skivorna i bordssågen men snart kan jag göra det själv
när bygget är klart 
- Mallbitarna för montering av expansionsbeslagen, ovärderliga.
- Använde original skruv som kom med expansionsbeslagen, fungerade bra.
- behöver fyra händer, till att kapa skivorna i bordssågen men snart kan jag göra det själv
Daniel har redan gett ett bra svar i #190, så jag upprepar inte det han redan skrivit.bulleribock skrev:Jag förstår inte vinsten med ritssåga.
Jag kör också med 55:an och håller med om att gummilist+urslagsskyddet ger ett bra resultat i många fall - det blir mycket bättre än utan. Men om man vill ha en knivskarp kant på tex en melaminskiva är metoden med ett ritssnitt oftast ett bättre val. Sedan är det förstås frågan om vad som är "good enough", det är ju trots allt lite mer jobb att ritsa först. Men det blir alltid minst lika bra eller bättre än att köra "som vanligt".
Sen spelar gummits och urlsagsskyddets skick också in i bilden, men om man ritsar först är det inte lika kritiskt.
Uppfattat 
Jag jobbar bara i trämaterial och där har inte behovet att ritsa funnits.
Bra att ha infon för Melaminkapning i bakhuvet om jag ställs inför att kapa hårda konstmaterial.
Tack
Jag jobbar bara i trämaterial och där har inte behovet att ritsa funnits.
Bra att ha infon för Melaminkapning i bakhuvet om jag ställs inför att kapa hårda konstmaterial.
Tack