161 658 läst ·
526 svar
162k läst
526 svar
Platsbyggda verktygshurtsar, inspired by Daniel_N
Vad fyller den speciella formen på snittet för funktion på bänkskivan? En perfekt, estetisk fog måste ju ändå vara den som inte syns, så då kunde den ju vara helt rak för enkelhetens skull?
Det får bli enbart butt-joint, ingen avrundningDaniel_N skrev:Det är alltså en bänkskiva sett ovanifrån man ser? I så fall brukar jag använda cmts (axminster har en liknande) bänkskivemall där man kör m 12mm rakt stål och 30mm kopierring. Då blir mötet en sväng istället för i 45 grader som du har ritat. I övrigt är det lika. 45 grader blir svårt m frässtål, de har ju en radie. Däremot kan man såga+stämjärna ut innerhörnet och enbart såga ytterhörnet.
Edit: förslag på annat: ska du inte ha avrundning fram på skivorna funkar ju en butt-joint bra
Det beror antagligen på den extra sträcka som diametern på frässtålet adderar när du kopierar över från första skivan till den andra. Du kan tyvärr inte använda den första biten som mall till den andra pga av detta. utan måste ha en bit som passar i den första biten, som mall till den andra. Tänk också på att radien på böjen måste vara lika med eller större än radien på fräsen, obs RADIEN på fräsen. (Med reservation för att jag gjort någon tankevurpa)Skooda skrev:
Bäst är nog om du gör två provbitar som passar i varandra, och sedan använder dessa som mallar på respektive skiva.
Den speciella formen fyller en funktion när bänkskivorna är avrundade i framkant. För att hörnet där skivorna möts skall bli snygg behöver de möta varandra i 45-graders vinkel (minst) på den biten där de är avrundade.Fluxor skrev:
I detta fallet är det kanske overkill, om man inte gör det för att lära sig
Det är korrekt alltihop. Dessutom måste radien på böjen vara större än avrundningen på bänkskivan.thomasx skrev:Det beror antagligen på den extra sträcka som diametern på frässtålet adderar när du kopierar över från första skivan till den andra. Du kan tyvärr inte använda den första biten som mall till den andra pga av detta. utan måste ha en bit som passar i den första biten, som mall till den andra. Tänk också på att radien på böjen måste vara lika med eller större än radien på fräsen, obs RADIEN på fräsen. (Med reservation för att jag gjort någon tankevurpa)
Bäst är nog om du gör två provbitar som passar i varandra, och sedan använder dessa som mallar på respektive skiva.
Säker overkillbygga_bo skrev:
Tycker rent ut sagt att det är en förbannat bra anledning, så kör så det ryker (ja, inte bokstavligen dåSkooda skrev:
Några tankar om dagen.
- sluta att göra saker komplicerande !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
när det absolut inte finns någon anledning
- men jag ger mig inte
ska nog få till en funktionell mall 
- annars har det inte hänt så mycket, städade garaget efter allt mdf damm som inte damsugaren lyckades fånga
- borde tejpat laminat skivan innan kapning, några mindre hack
- fastnade i poolen också
- får skylla på F1 för den mindre produktiva dag
eller var det att man hade sovmorgon
Nya utmaningar i morgon
- sluta att göra saker komplicerande !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- men jag ger mig inte
- annars har det inte hänt så mycket, städade garaget efter allt mdf damm som inte damsugaren lyckades fånga
- fastnade i poolen också
- får skylla på F1 för den mindre produktiva dag
Nya utmaningar i morgon
Redigerat:
Jag skyller tempot med mitt pågående poolprojekt på:Skooda skrev:Några tankar om dagen.
- sluta att göra saker komplicerade !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!när det absolut inte finns någon anledning
- men jag ger mig inteska nog få till en funktionell mall
- fastande i poolen också
- får skylla på F1 för den mindre produktiva dageller var det att man hade sovmorgon
Nya utmaningar i morgon![]()
*Värmen...
*Grannkatten, vars husse och matte är ute i Europa och far.. och han är en mycket kärlekstörstande äldre kattherre, som gärna påtalar när det är dags att bli kliad..
*Semester.. det är ju en dag imorrn å..?
Finns det inte någonstans på internet en ritning på en mall för bänkskivor, som man kan skriva ut och använda som underlag för att tillverka sin egen? Det borde det göra! 
Eller så kanske någon som har en kan fota den rakt ovanifrån, åsså gör vi en digital "mall" av den som vi kan använda
Men det borde egentligen inte vara så svårt att göra en egen i datorn. Det är ju trots allt bara en en rät linje, en radie och en linje i 45 grader som skall till, åsså kör man copy-paste på den och flyttar den lite åt sidan, så man har en för hona och en för hane
Eller så kanske någon som har en kan fota den rakt ovanifrån, åsså gör vi en digital "mall" av den som vi kan använda
Men det borde egentligen inte vara så svårt att göra en egen i datorn. Det är ju trots allt bara en en rät linje, en radie och en linje i 45 grader som skall till, åsså kör man copy-paste på den och flyttar den lite åt sidan, så man har en för hona och en för hane