Vad fyller den speciella formen på snittet för funktion på bänkskivan? En perfekt, estetisk fog måste ju ändå vara den som inte syns, så då kunde den ju vara helt rak för enkelhetens skull?

• Gilla
Skooda
  • Laddar…
S
Daniel_N skrev:
Det är alltså en bänkskiva sett ovanifrån man ser? I så fall brukar jag använda cmts (axminster har en liknande) bänkskivemall där man kör m 12mm rakt stål och 30mm kopierring. Då blir mötet en sväng istället för i 45 grader som du har ritat. I övrigt är det lika. 45 grader blir svårt m frässtål, de har ju en radie. Däremot kan man såga+stämjärna ut innerhörnet och enbart såga ytterhörnet.

Edit: förslag på annat: ska du inte ha avrundning fram på skivorna funkar ju en butt-joint bra
Det får bli enbart butt-joint, ingen avrundning

Skooda skrev:
Får inte till detta :(

Första skivan fräser jag rakt med styrskenan och avslutar med en böj, nu börjar problemet, använder första skivan som mall och använder kopieringshylsan men bitarna lirar inte i hop, har inte så många stål, använde ett 19mm, notfräs
Det beror antagligen på den extra sträcka som diametern på frässtålet adderar när du kopierar över från första skivan till den andra. Du kan tyvärr inte använda den första biten som mall till den andra pga av detta. utan måste ha en bit som passar i den första biten, som mall till den andra. Tänk också på att radien på böjen måste vara lika med eller större än radien på fräsen, obs RADIEN på fräsen. (Med reservation för att jag gjort någon tankevurpa)

Bäst är nog om du gör två provbitar som passar i varandra, och sedan använder dessa som mallar på respektive skiva.

• Gilla
Skooda
  • Laddar…
Fluxor skrev:
Vad fyller den speciella formen på snittet för funktion på bänkskivan? En perfekt, estetisk fog måste ju ändå vara den som inte syns, så då kunde den ju vara helt rak för enkelhetens skull?
Den speciella formen fyller en funktion när bänkskivorna är avrundade i framkant. För att hörnet där skivorna möts skall bli snygg behöver de möta varandra i 45-graders vinkel (minst) på den biten där de är avrundade.

I detta fallet är det kanske overkill, om man inte gör det för att lära sig ;)

• Gilla
Skooda och 1 till
  • Laddar…
thomasx skrev:
Det beror antagligen på den extra sträcka som diametern på frässtålet adderar när du kopierar över från första skivan till den andra. Du kan tyvärr inte använda den första biten som mall till den andra pga av detta. utan måste ha en bit som passar i den första biten, som mall till den andra. Tänk också på att radien på böjen måste vara lika med eller större än radien på fräsen, obs RADIEN på fräsen. (Med reservation för att jag gjort någon tankevurpa)

Bäst är nog om du gör två provbitar som passar i varandra, och sedan använder dessa som mallar på respektive skiva.
Det är korrekt alltihop. Dessutom måste radien på böjen vara större än avrundningen på bänkskivan.

S
bygga_bo skrev:
Den speciella formen fyller en funktion när bänkskivorna är avrundade i framkant. För att hörnet där skivorna möts skall bli snygg behöver de möta varandra i 45-graders vinkel (minst) på den biten där de är avrundade.

I detta fallet är det kanske overkill, om man inte gör det för att lära sig ;)
Säker overkill :) men jag ser en fantasik möjlighet att lära mig detta och att jag har bänkskivor att sammanfoga, det kommer säkert att bli kanon att använda 90 grader och "kex" men jag vill...... :)

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Skooda skrev:
Säker overkill :) men jag ser en fantasik möjlighet att lära mig detta och att jag har bänkskivor att sammanfoga, det kommer säkert att bli kanon att använda 90 grader och "kex" men jag vill...... :)
Tycker rent ut sagt att det är en förbannat bra anledning, så kör så det ryker (ja, inte bokstavligen då ;) )!!!

• Gilla
Skooda
  • Laddar…
S
Det finns säkert en bus enkel lösning på detta, måste bara hitta den :)

S
Något som blev skapligt ;) i alla fall, efter en dag i tårar :rolleyes:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Skapa konto

S
Fungera nedan mall bara på skivor som har avrundade kanter?

Capture11.PNG
Skapa konto

Skooda skrev:

[bild]
Raka kanter lär ju också fungera. Anledningen till svängen är ju bara för att man ska kunna foga samman skivor med rundad kant på ett sådant vis att man får ett hörn som är rundat på rätt sätt.

• Gilla
Skooda
  • Laddar…
S
Skooda skrev:

[bild]
Ok, nu lägger jag ner detta för tillfälligt:) det kommer att bli skivor i 90 graders utförande och fogade med lamellkex:)

I morgon bär det av till Biltema och tömma deras lager på expansionsbelslag

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
S
Några tankar om dagen.

- sluta att göra saker komplicerande !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ;) när det absolut inte finns någon anledning:)
- men jag ger mig inte :) ska nog få till en funktionell mall :)
- annars har det inte hänt så mycket, städade garaget efter allt mdf damm som inte damsugaren lyckades fånga :)
- borde tejpat laminat skivan innan kapning, några mindre hack
- fastnade i poolen också :)
- får skylla på F1 för den mindre produktiva dag;) eller var det att man hade sovmorgon:)

Nya utmaningar i morgon :)

Redigerat:
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Skooda skrev:
Några tankar om dagen.

- sluta att göra saker komplicerade !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ;) när det absolut inte finns någon anledning:)
- men jag ger mig inte :) ska nog få till en funktionell mall :)
- annars har det inte hänt så mycket, städade garaget efter allt mdf damm som inte damsugaren lyckades fånga :)
- borde tejpat laminat skivan innan kapning, några mindre hack
- fastande i poolen också :)
- får skylla på F1 för den mindre produktiva dag;) eller var det att man hade sovmorgon:)

Nya utmaningar i morgon :)
Jag skyller tempot med mitt pågående poolprojekt på:
*Värmen...
*Grannkatten, vars husse och matte är ute i Europa och far.. och han är en mycket kärlekstörstande äldre kattherre, som gärna påtalar när det är dags att bli kliad.. :)
*Semester.. det är ju en dag imorrn å..? ;)

• Gilla
p.lundgren och 1 till
  • Laddar…
Finns det inte någonstans på internet en ritning på en mall för bänkskivor, som man kan skriva ut och använda som underlag för att tillverka sin egen? Det borde det göra! :)

Eller så kanske någon som har en kan fota den rakt ovanifrån, åsså gör vi en digital "mall" av den som vi kan använda:)

Men det borde egentligen inte vara så svårt att göra en egen i datorn. Det är ju trots allt bara en en rät linje, en radie och en linje i 45 grader som skall till, åsså kör man copy-paste på den och flyttar den lite åt sidan, så man har en för hona och en för hane :)

• Gilla
Skooda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.