161 761 läst ·
526 svar
162k läst
526 svar
Platsbyggda verktygshurtsar, inspired by Daniel_N
Idag har de fyra första lådorna skapats
lådorna är limmade, dykert och några skruv
Och nu är även expansionsbeslagen och björkplywooden slut, hoppas snickeriet säljer några fler
Provmontering efter uppkapning
Montering
Fast dammsugaren är kopplad till bordsågen, ser det ut så här
Och nu är även expansionsbeslagen och björkplywooden slut, hoppas snickeriet säljer några fler
Provmontering efter uppkapning
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Montering
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fast dammsugaren är kopplad till bordsågen, ser det ut så här
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Några tanka om dagen
- lådsidorna : först såga jag ”långa remsor” där efter kortade jag ner dessa, båda snitten i bordssågen, det sista kändes inte riktigt ok, den ca 500mm bit som låg mellan anslag och klinga var nära att ”slå iväg” bifogar en bild senare ikväll på hur jag menar, någon typ av släde?
- Montering av lådorna gick bra, riktigt skönt att man köpte en dyckert pistol för linjering av sidorna, tack Daniel_N.
- ett skruvtest kommer senare ikväll, för att skruva ihop hurtsarna.
- lådsidorna : först såga jag ”långa remsor” där efter kortade jag ner dessa, båda snitten i bordssågen, det sista kändes inte riktigt ok, den ca 500mm bit som låg mellan anslag och klinga var nära att ”slå iväg” bifogar en bild senare ikväll på hur jag menar, någon typ av släde?
- Montering av lådorna gick bra, riktigt skönt att man köpte en dyckert pistol för linjering av sidorna, tack Daniel_N.
- ett skruvtest kommer senare ikväll, för att skruva ihop hurtsarna.
Redigerat:
Du funderade inte på att "dra ner" åtminstone fronten på lådorna så att inte botten syns när lådorna sitter på sina platser? Det skulle ju inte medföra mer jobb mer än att du sågat dina frontbitar lite bredare.
Har du ingen släde kan du väl använda den inbyggda med vinkelanslaget, lurigt med smala bitar son blir klämda mellan anhåll och klinga. Sätter du en kort bit i början på anhållet så kan du fortfarande använda detta att skjuta biten emot och få samma mått.
Sågen är inte så bra på att ta hand om dammet tyvärr, men du ser ut att ha klingskyddet anslutet till dammsugare också va? Har lite svårt att förstå dammansamlingen där på andra sidan om anhållet - jag har haft mest problem med att det ramlar en mssa damm rakt ner under sågen. För mig var lösningen att bygga en speciell bänk som samlar upp dammet där och leder det vidare till spånsugen.
En släde bör du absolut bygga men under tiden kan du väl använda geranhållet, det är klart riskabelt att kapa med vanliga anhållet eftersom det lätt leder till att biten fastnar mellan anhåll och klinga och då skjuts den iväg mot dig.
En släde bör du absolut bygga men under tiden kan du väl använda geranhållet, det är klart riskabelt att kapa med vanliga anhållet eftersom det lätt leder till att biten fastnar mellan anhåll och klinga och då skjuts den iväg mot dig.
Då tycker jag att du skall göra som Ceson tipsar, kläm fast en träbit på anhållet en god bit innan klingan - på så sätt så kan du kapa repeterbart men du slipper risken att ämnet fastnar mellan anhåll och klinga.
Det där är halvt livsfarligt... ämnet kan klämmas mellan anhåll och klinga och fara iväg (som du märkte). Tricket är att bara använda anhållet som referens innan det når klingan. Vissa anhåll har en skjutbar del som kan föras tillbaks för detta. En slumpmässigt framgooglad bild för att visa principen:
Den skjutbara delen skall alltså sitta en bit innan klingan.
Nu ser det inte ut som ditt anhåll har denna möjligheten, men du kan enkelt fixa det genom att montera en klots på anhållet med ett par tvingar.
EDIT: Tvåa på pucken. Måste lära mig att skriva snabbare...
Logga in
Skapa konto
Den skjutbara delen skall alltså sitta en bit innan klingan.
Nu ser det inte ut som ditt anhåll har denna möjligheten, men du kan enkelt fixa det genom att montera en klots på anhållet med ett par tvingar.
EDIT: Tvåa på pucken. Måste lära mig att skriva snabbare...
Vinkelbiten du tänker på är inte avsedd för detta utan är till för att klyva smala bitar av ett tunt ämne, något som också är potentiellt farligt. Vinkelbiten är tänkt att ge dig bättre kontroll på ämnet eftersom du då inte får anhållet i vägen. Har själv aldrig använt den där vinkelbiten. Det könns bättre att klyva så att den smala biten hamnar på "offcut"-sidan.
Om jag klämmer fast ett ämne i anhållet med tvingar, så mister jag väl precisionen? bli att kapa på fri hand sista biten? kanske är bättre än att få en träbit i huvudet 
Hoppas att jag har förstått det...
Hoppas att jag har förstått det...
Redigerat:
Nej det skall du inte göra, du sätter dit en bit trä som ger dig ett avstånd mellan ämnet och anhållet men eftersom du kör fram ämnet mot träbiten varje gång blir det exakt samma längd varje gång. Du håller ju fast ämnet mot geranhållet efter att du lämnat träbiten så ämnet skall inte röra sig.
Glasklart !!!badtastex skrev:
Redigerat: