Angående ovanstående sammanfogning så är det väl mer som behövs för att få ihop. Exempelvis fräsningen på undersidan. Men det svåra är nog översidan...

S
vaknar jag tidigt i morgon:) så ska jag leta reda på ett par mdf spill bitar, sätta mig i garaget med en kaffe och lura på hur en mall ska tillverkas:) humm får kolla om det finns ett användbart frässtål i min enkla fräsståls väska :) och kopieringsringen ;) har inte använt en sådan tidigare, blir en spännande dag i morgon:) hoppas att ni alla är "online" i morgon!

*** varför vaknar man tidigt/ eller på natten?? Är man gammal och går och lägger sig tidigt..:) :)

S
Fluxor skrev:
Angående ovanstående sammanfogning så är det väl mer som behövs för att få ihop. Exempelvis fräsningen på undersidan. Men det svåra är nog översidan...
Kopplingsbeslagen/butt joints är nog lunt men som du säger är översidan lätt lurigt att få ihop om man inte har en bra mall.

Man vaknar tidigt för att annars kommer man för sent till jobbet. Kommer man för sent till jobbet får man sparken. Får man sparken får man inga pengar. Får man inga pengar kan man inte köpa nya verktyg. As simple as that.

Redigerat:
  • Gilla
saiter och 3 till
  • Laddar…
S
idag började 4 veckors semester:) tänk om man kunde hålla den produktivitet under 4 veckor:) WOW

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Första bänkskivan jag gjorde själv så ritade jag upp allt noga, fräste det raka mot en rätskiva, "honan" frästes med att stål m stor diameter, vilket gav svängens radie. "Hanen" frästes på frihand. Det gick men var varken lätt eller snabbt.

2 mallbitar i mdf kan du absolut fixa. Kopieringar, raka stål och ev stål m kullager är en bra ände att börja i. Jag hade nog börjat göra honan m ett stort stål, rakt snitt bara. Sen använt kopierring för att göra en hane som passar perfekt o sen köra m kullagrad fräs mot mallarna. Men det finns fler bra sätt.

• Gilla
Skooda
  • Laddar…
Skooda skrev:
Hörn hurtsen "sticker ut" 20mm, för att linjera med med lådorna (mdf skivorna)
Bilden är dålig, kan ta en bättre i morgon

[bild]
Skulle du inte ha lådfronten utanpå stommen? Med 19mm front får du då bara 1mm clearance om jag har förstått dig rätt? Det är för lite är jag rädd...

Skooda skrev:
Hörn hurtsen "sticker ut" 20mm, för att linjera med med lådorna (mdf skivorna)
Bilden är dålig, kan ta en bättre i morgon
Ok, men det låter och ser ut som om det kommer bli alldeles för tajt.
Men med en bättre bild kanske det klarnar :)

Microkatten
Här har ju inte hänt någonting på hela morgonen, är du sjuk? :):D

• Gilla
-RB- och 3 till
  • Laddar…
S
Jag kan öka avståndet med enkla medel, kanske är klokt att börja prov montera lådorna i detta hörn, tyvärr så har jag bara ett par expansionsbeslag hemma

S
Vaknade 8 :wow: hela dagen är borta :p

• Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
S
En 30mm kopieringshylsa är funnen

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Skooda skrev:
Det blir mdf utanpåliggande, är lite sugen på att "sno" IKEA's avfasade kant som de har på byråerna, nackdelen är väl att det samlas damm där :confused:
Vänd konstruktionen upp och ner?

S
Daniel_N skrev:
Första bänkskivan jag gjorde själv så ritade jag upp allt noga, fräste det raka mot en rätskiva, "honan" frästes med att stål m stor diameter, vilket gav svängens radie. "Hanen" frästes på frihand. Det gick men var varken lätt eller snabbt.

2 mallbitar i mdf kan du absolut fixa. Kopieringar, raka stål och ev stål m kullager är en bra ände att börja i. Jag hade
nog börjat göra honan m ett stort stål, rakt snitt bara. Sen använt kopierring för att göra en hane som passar perfekt o sen köra m kullagrad fräs mot mallarna. Men det finns fler bra sätt.
Får inte till detta :(

Första skivan fräser jag rakt med styrskenan och avslutar med en böj, nu börjar problemet, använder första skivan som mall och använder kopieringshylsan men bitarna lirar inte i hop, har inte så många stål, använde ett 19mm, notfräs

S
Lostmoose skrev:
Vänd konstruktionen upp och ner?
Ska lura på det

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.