:thumbup:

....o sen fyra till..och fyra till...det tar nästan aldrig slut. Köpt själv ett gäng tvingar senast igår:)

Nu har du tvingarnas presskraft centrerad över fogen, vilket ger bästa limfogen om allt annat är rätt. Som du har märkt saknas presstryck i mitten. Du behöver därför (som sagt) fler tvingar eller clamping cauls. Just denna setup hade jag (för att spara tid) löst med fler tvingar. Men den kan lika bra lösas med clamping cauls (passa på att tillverka några när limmet torkar) , fast då rekommenderar jag att du först lägger upp botten på några distanser (så att tvingar+cauls hänger i luften) eftersom jag inte riktigt litar på att bottnarna på mothållen kommer att vara riktigt plana när man griper över cauls.

• Gilla
Skooda
  • Laddar…
S
:) :) :) nu börjar det bli överkurs :) får tillverka clamping cauls vid nästa hurts bygge :)

S
FredrikR skrev:
06:15... Ingen tid att spilla!
Bra jobbat! :thumbup:
Var ute i garage redan 04:00, kunde inte sova och första semester dagen :wow:

• Gilla
Microkatten och 4 till
  • Laddar…
Skooda skrev:
Du sätter verkligen PRESS på mig 😂. Får nog gå ut och slipa första lagret grundfärg och måla en vända till på min bänk.

• Gilla
Skooda
  • Laddar…
Microkatten
Skooda skrev:
Och innan dess låg du i sängen och funderade, eftersom ditt första inlägg idag kom redan 03:48!:wow:

• Gilla
Skooda
  • Laddar…
S
Microkatten skrev:
Och innan dess låg du i sängen och funderade, eftersom ditt första inlägg idag kom redan 03:48!:wow:
Hehe, fattar inte själv hur jag kunde vara så pigg :)

S
Snart har man väl gjort en heldag ;)

S
Skooda skrev:
Använder detta
Jowacoll®1-komp PVAc lim, D3
De får sitta i spänn ca 30-40 min, där efter limmas bakstycket fast och skjuter fast x antal dykert

Redigerat:
S
Kan det fungera att fräsa i denna skiva? Håller laminatet ?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Skapa konto

Ja det brukar gå bra. Om laminatet bråkar brukar det hjälpa att 1) tejpa över där man ska fräsa, jag gillar byggtejp för det, 2) spänna en mdf ovanpå, hårt, och fräsa genom båda. Generellt gäller att man får bättre resultat man avverka bara lite i sista omgången.

Observera dock att laminat sliter extremt mkt på stålen.

S
Klart för idag i garaget :) några tankar om dagen

- Tack Daniel för tipsen ! Gick mycket bättre när jag vände hurtsen :) otrolig mycket lättare att få till 90 grader.
- tvingarna fungerade bra även om det ibland bara fans en hand att tillgå :)
- fler tvingar behövs !
- lätt att få bort limmet på skyddsbackarn
- behöver träna på min limteknik ;)
- dykert pistolen, värdefull just nu, när jag inte har flera tvingar, användes för att fästa bakstycket också.
- ska lura på clamping cauls, någon som har en rikt/planhyvel över ?
- hurtsarna är tunga! ;)
- som det sades tidigare i tråden, vikten att planera limningen!!!!!

Tack all, vi får se vad morgon dagen har att erbjuda, sömn? :) har en ny klinga till GTS'n, 60 tand, kanske blir att klyva lite björkplywood

Nu är det dax för bad och en kall :)

image.jpg
Skapa konto

• Gilla
iSnobben och 1 till
  • Laddar…
För att vara lite tråkig....

Men vad går det här på med all mdf, osv, blir det inte billigare att köpa köstommar å montera dessa istället? Med låter, eller luckor, vad man nu vill ha?

S
Tråkig? Absolut inte :) det blir absolut billigare att åka till typ IKEA, Det här kommer att kosta massor!! :) Men på köpet får jag/man nya kunskaper :) och man får precis så man vill ha det, hurtsarna kommer att gå i arv :) + att man måste skaffa sig nya maskiner:) för mig är detta ett intresse att lära mig "snickra" och att jag behöver inredning till mitt garage :)

Jag kan försöka göra en sammanställning när det är klart

• Gilla
Appendix och 9 till
  • Laddar…
Skooda skrev:
Tråkig? Absolut inte :) det blir absolut billigare att åka till typ IKEA, Det här kommer att kosta massor!! :) Men på köpet får jag/man nya kunskaper :) och man får precis så man vill ha det, hurtsarna kommer att gå i arv :) + att man måste skaffa sig nya maskiner:) för mig är detta ett intresse att lära mig "snickra" och att jag behöver inredning till mitt garage :)

Jag kan försöka göra en sammanställning när det är klart

Ne snickra är ju det roliga:) men bäst är nog alla ny maskiner man köper:)

Vet inte vad mdf kostar, då jag alltid köper det Via jobbet, så det blir alltid billig. Men har för mig det inte är så dyrt? När man kollar i bygghandel

Snyggt jobbat, här var det lite mer fart än vad jag brukar lyckas uppbåda...

Angående presstid så hittade jag med en snabbgoogling denna länken som säger 30 minuter för vad som verkar vara ditt lim:
https://www.ostermann.eu/sv_SE/product/jowacoll-10330

• Gilla
capture och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.