f91jsw skrev:
Min erfarenhet är att både MDF och spånskiva kryper när man har det som hyllplan. Det ser rakt och fint ut i början men efter några år saggar det. Se på alla gamla Billy-hyllor med böcker t ex. Jag tror att ca 60 cm med 19 mm är max hyllängd om man vill att det ska vara rakt även efter ett par år.
Gör man hyllplanen utan stödlist fram- eller baktill så blir scenariot precis såsom du beskriver.
Så oavsett vilket trämaterial man använder så bör man stadga upp med stödlist.
Fördelen med MDF kontra spån/plywood/limfog är ju dels den släta ytan, men även att den som sagt är formstabil. Därmed inte sagt att den skulle hålla sig rak under belastning bättre än något annat, men den krymper/sväller inte och man kan därmed göra saker med större precision - precision som står sig med tiden.

mdf är ett på alla sätt bättre material för finsnickerier. Det är hårdare och ger en otroligt mycket bättre yta att måla/lacka plus att det går att slipa kanter etc utan att det flisar.

Har själv byggt ett bord i mdf och det gick att få en finish på det som inte varit möjlig med spånskiva. (vilket jag vet eftersom jag byggt en bardisk i spånskiva tidigare)

bordet:
http://pinstudio.wordpress.com/2010/11/07/boxbord/

Ett litet tips för att slippa att få synliga skruvhuvuden och spacklingar som reser sig osv. Köp en lamellfräs / kexfräs. Finns en på jula för under 1000-lappen som funkar strålande!!

Ett tredje alternativ är ju limträ. Jag har beslutsångerst igen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.